نایب رئیس مجلس درباره محتوای ضدایرانی بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس: شاید چین از این مسائل اطلاعی نداشت.

نایب رئیس مجلس درباره محتوای ضدایرانی بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس: شاید چین از این مسائل اطلاعی نداشت.

علی نیکزاد نایب رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عربستان حق دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد، گفت: من شخصاً معتقد نیستم که چین بخواهد از توافقات خود با جمهوری اسلامی ایران صرف نظر کند. .

علی نیکزاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات اخیر چین و عربستان و همچنین حضور معاون نخست وزیر چین در ایران در روزهای آینده، اظهار کرد: در نطق اخیرم در مجلس درباره عربستان صحبت کردم. با بیان اینکه نباید در کنار بحث تجاری با چین مورد بحث قرار گیرند، وارد مشکلات آشکار و اثبات شده ای شوید که نیازی به بررسی قانونی ندارد و کافی است به موزه ها مراجعه کنید و نقشه های تاریخی را بررسی کنید.

وی تاکید کرد: این خلیج همیشه خلیج فارس است نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و جزایر سه گانه نیز متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که واضح و روشن است. این موضوع مانند وضعیت رئیس جمهور یکی از کشورهای همسایه است که تاریخ را نمی شناسد و حافظه تاریخی او سوال برانگیز است و سوالاتی را مطرح می کند. در همان زمان به این شخص گفتم که «نوه نمی تواند پدربزرگ را انکار کند». و باز هم تاکید می کنم.

نایب رئیس شورای اسلامی نیز گفت: ما علاقه مندیم کشورهای همسایه در امنیت کامل باشند و قراردادهای تجاری و ملت آنها در آسایش و رفاه باشد. سیاست دولت و مجلس ارزش گذاری برای همکاری و توسعه روابط با 15 کشور همسایه است.

نیکزاد با اشاره به موضوع چین گفت: با چین قرارداد بسته ایم و کار در حال پیشرفت است. چین در حال حاضر 5.7 میلیون بشکه نفت از کشورهای آسیایی خریداری می کند و قطعا از جمهوری اسلامی ایران خرید می کند. چین به عنوان یک ابرقدرت به دنبال ایفای نقش در منطقه ای است که ایالات متحده باید از آن خارج شود. آمریکا مداخلات و جنایات شدیدی را در منطقه مرتکب شده است که از همان روزهای آغازین جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه اعلام کرده است که پیشرفت، آزادی، عدالت اجتماعی و تکمیل زیرساخت ها با حضور ایران امکان پذیر نیست. ایالات متحده در این کشورها.

عربستان حق دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد

وی افزود: هیچ اشکالی ندارد که چین بخواهد با کشورهای همسایه همکاری کند. من شخصاً معتقد نیستم که چین بخواهد به قراردادهای خود با جمهوری اسلامی ایران پشت کند. ما در مورد عربستان سعودی صحبت می کنیم که حق دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران را ندارد و نباید از مسائل تجاری و توافقات اقتصادی برای مسائل منطقه سوء استفاده کند.

نایب رئیس اول شورای اسلامی بار دیگر گفت: چین برای اعمال قدرت در منطقه تلاش می کند و ابرقدرت و دومین قدرت اقتصادی جهان محسوب می شود. آمریکا به عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان باید منطقه را ترک کند، بنابراین حتی با بسته شدن قرارداد و واگذاری پروژه و تامین انرژی، خرید نفت ایران در سبد 5.8 میلیون بشکه‌ای نفت همچنان امن است. روز در بین قراردادهای تجاری، میزبان نباید سوء استفاده کند و موضوعات دیگری را درج کند که ممکن است چین از آنها بی اطلاع باشد، اما ما و همسایگانمان از این موضوعات اطلاع داریم. چیزهایی که برای امروز و دیروز نیست، اما همه می دانند که جزایر سه گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

ما با کسی در مورد منافع ملی و تمامیت ارضی خود اختلافی نداریم

وی در بخشی دیگر از این گفت وگو گفت: متاسفانه برخی سناریوهای رسانه ای می سازند و افکار عمومی را تحت فشار قرار می دهند و بر اساس آن وانمود می کنند که اگر چین با ایران قرارداد امضا کند، نباید با کشورهای دیگر معامله کند. ارتباط داشته باشیم غافل از اینکه آنچه برای ما مهم است پایبندی چین به توافقاتش با ایران و پایبندی به اصول و تمامیت ارضی کشورمان است و مطمئناً در مورد منافع ملی و تمامیت ارضی خود با هیچکس موافق نیستیم.

تلاش دولت برای تسریع در ارائه لایحه بودجه در مجلس

نایب رئیس اول مجلس درباره تکلیف رسیدگی به لایحه 1402 بودجه و برنامه هفتم ساختاری نیز گفت: طبق ماده 180 و 182 قانون آیین نامه داخلی مجلس که برای همه لازم الاجرا است. به پیروی از؛ همه دولت‌های جمهوری اسلامی موظفند تا پایان خردادماه سال پایانی قانون برنامه پنج ساله توسعه و لایحه بودجه سالانه را تا 24 آذر به مجلس تقدیم کنند. بر این اساس دولت جلسات فوق العاده ای را برای بررسی لایحه بودجه سال آینده تشکیل داده تا هر چه سریعتر بودجه نهایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید