برنامه های چین برای نشست مشترک ایران و دولت های شورای همکاری خلیج فارس

برنامه های چین برای نشست مشترک ایران و دولت های شورای همکاری خلیج فارس

هنگامی که رهبران عرب در دسامبر گذشته در یک نشست منطقه‌ای در ریاض با شی جین پینگ دیدار کردند، رهبر چین پیشنهادی بی‌سابقه ارائه کرد. شی جین پینگ پیشنهاد کرد که یک افشاگری در سطح بالا با حضور پادشاهان عرب خلیج فارس و مقامات ایرانی در پکن در سال 2023 برگزار شود. افراد آشنا با این طرح این خبر را تنها چند روز پس از توافق ایران و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک گزارش کردند.

وال استریت ژورنال نوشت: هنگامی که رهبران عرب در دسامبر گذشته در یک نشست منطقه ای در ریاض با شی جین پینگ دیدار کردند، رئیس جمهور چین پیشنهادی بی سابقه ارائه کرد. شی جین پینگ پیشنهاد داده است که در سال 2023 نشستی در سطح عالی در پکن با حضور پادشاهان عرب خلیج فارس و مقامات ایرانی برگزار شود.

در ادامه این مطلب آمده است: افراد مطلع این طرح را تنها چند روز پس از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک گزارش کردند.

روز جمعه، چین میانجی‌گری کرد تا روابط ایران و عربستان سعودی را که هفت سال پیش قطع شده بود، بازگرداند. افراد مطلع گفتند که هنوز برنامه‌هایی برای نشست بزرگ‌تر میان رهبران شورای همکاری خلیج فارس و ایران در اواخر سال 2023 در دست اجراست. این قبلا گزارش نشده بود.

ابتکار دیپلماتیک شی نشان می‌دهد که پکن خود را برای نقشی مرکزی به عنوان یک واسطه جدید در خاورمیانه، منطقه‌ای استراتژیک که ایالات متحده برای دهه‌ها قدرتمندترین بازیگر خارجی بوده، قرار داده است. چین دیگر تنها بر جریان انرژی و تجارت متمرکز نیست و ورود این کشور به سیاست منطقه ای آغاز فصل جدیدی در رقابت بین پکن و واشنگتن است.

توافق بین عربستان سعودی و ایران که هفته گذشته پشت درهای بسته در پکن امضا شد، شامل برخی از حساس ترین مسائل بین دو کشور است که سال ها در خاورمیانه با هم اختلاف دارند.

دیدگاهتان را بنویسید