واکنش ایران به اتهامات از نشست 43 رئیس شورای همکاری خلیج فارس



سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه سیاست‌های مخرب برخی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس هزینه‌های مالی و جانی هنگفتی را بر مردم منطقه تحمیل کرده است، از این شورا خواست رویکرد خود را در قبال مسائل منطقه بازنگری کند و مسیر سازنده را انتخاب کند. .

کنعانی با رد استناد به بیانیه آن شورا در مورد مسائل مربوط به برنامه هسته ای کشورمان، افزود: کشورهایی که هر چه در توان داشتند برای خنثی کردن توافق هسته ای انجام دادند، اکنون با نادیده گرفتن پایبندی کامل ایران به برجام و قوانین بین المللی، به مشروعیت ایران اعتراض کردند. اقدامات.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر امنیت داخلی منطقه و رعایت موازین بین‌المللی اجازه هیچ گونه دخالتی در سیاست‌ها و برنامه‌های فناوری و دفاعی خود نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر مواضع اصولی کشورمان، سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی از خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: هرگونه ادعای جمهوری اسلامی ایران نسبت به این جزایر بی‌ثبات‌کننده است و مداخله در امور داخلی و سرزمینی آن را بررسی و آن را به شدت محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اشراف و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حراست از امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و هوشیاری در برابر هر نوع حادثه و بلاتکلیفی دریایی، صادر کرد. اظهارات و مواضعي كه تاثيري بر عزم نيروهاي مسلح ايران براي تامين امنيت نداشت، كشور و امنيت منطقه را مي شناخت.

کنعانی همچنین از درج برخی مطالب در بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین ابراز تعجب کرد و یادآور شد: مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی منحصراً برای موضوع هسته ای ایران و با کشورهای شناخته شده است و تجربه نشان می دهد که می توانند. در همین راستا ادامه دهید همچنین جمهوری اسلامی ایران همواره آماده دستیابی به توافقی عادلانه و پایدار در این راستا بوده و هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مناسبت دیدار سفیر چین با دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور آسیا و اقیانوسیه گفت: در این دیدار نارضایتی شدید از درج بیانیه مذکور در مورد موضوع تمامیت ارضی ایران و تاکید شد که جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس تجزیه ناپذیرند و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مانند سایر نقاط ایران هرگز با هیچ کشوری مورد مذاکره قرار نگرفته است. هرگز نخواهد بود.

سفیر چین با تاکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح اهداف سفر رئیس جمهور به ریاض، این سفر را حمایت از صلح و ثبات در منطقه و استفاده ابزاری از گفت وگو برای حل مشکلات دانست. . سفیر چین معتقد است که سیاست خارجی کشورش در منطقه مبتنی بر تعادل است و مراودات دیپلماتیک مورد انتظار از جمله سفر معاون نخست‌وزیر چین به ایران در روزهای آینده موید این رویکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید