عزم دولت برای احیای روابط شورای همکاری خلیج فارس / ایران و قطر در مبارزه فلسطین می تواند موثر باشد.

ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800487

حسن هانی زاده با اشاره به سفر اخیر وزرای امور خارجه به عمان و قطر گفت: این سفر نشان دهنده اراده قوی دولت سیزدهم برای ترمیم و گسترش روابط با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن هانی زاده در گفتگو با راه آرمان; وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به دو کشور تاثیرگذار پادشاهی عمان و قطر گفت: این سفر نشانه اراده جدی دولت سیزدهم برای ترمیم و گسترش روابط با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است. “

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: پادشاهی عمان در چهار دهه گذشته روابط بسیار گسترده ای با ایران داشته است و این رابطه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا و همچنین در مذاکرات اخیر ایران و اروپا برجام است. و نقش موثری بین ایران و آمریکا داشت که در گذشته به امضای توافق برجام منجر شد.

وی با بیان اینکه پادشاهی عمان همواره در حل بحران های موجود نقش داشته است، گفت: روابط ایران و پادشاهی عمان مبتنی بر همکاری های دوجانبه و به نفع امنیت و ثبات منطقه است. از این رو وزیر امور خارجه در این سفر درباره مسائل دوجانبه و حل مشکلات ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، ایران و بحرین گفتگو کرد.

هانی زاده ادامه داد: در این سفر بحث استفاده از ظرفیت کریدور شمال به جنوب ایران انجام شد و از آنجایی که پادشاهی عمان می تواند کریدور شمال به جنوب را ادامه دهد، ایران ضلع مرکزی این کریدور است که می تواند اتحادیه عالی کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس باید به عنوان گذرگاه کالا در خلیج فارس در نظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: نقش پادشاهی عمان در پایان دادن به جنگ عربستان در یمن نیز از سوی وزیر امور خارجه با مقامات عمانی مورد بررسی قرار گرفت. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به جنگ عربستان سعودی علیه یمن بسیار جدی است، گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با یکی از سران یمن در عمان دیدار کرد.

وی افزود: وزیر امور خارجه در سفر به قطر با امیر قطر و وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد و همچنین در دوحه درباره نقش قطر در فلسطین و کمک های مردم فلسطین گفتگوی رسانه ای انجام داد.

هانی زاده با اشاره به اینکه کمک ایران و قطر می تواند در مبارزات فلسطین موثر باشد، گفت: این سفر پیامدهایی دارد از جمله قطر و پادشاهی عمان که در حل و فصل ایران و عربستان و حمایت از مردم فلسطین نقش دارند. مذاکرات تهران-دوحه بسیار موثر خواهد بود.

این کارشناس بین الملل خاطرنشان کرد: این سفر گام مهمی برای نزدیک شدن ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و ممکن است موضوع تفرقه ایران و عربستان در این سفر به پایان برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید