سفر آیت الله رئیسی به قطر تحولی اساسی در روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس تلقی می شود.


ساعت: 17:19
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810296

حمیدرضا ترگی گفت: با توجه به اینکه روابط گسترده ای با قطر پس از 11 سال به وجود آمد، این موضوع تحول بسیار بزرگی در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تلقی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی در گفت و گو با مرصادنیوز درباره اهمیت سفر آیت الله رئیسی به قطر اظهار داشت: سفر آیت الله رئیسی به قطر با هدف بهبود روابط ایران با همسایگان و سیاست همزیستی مسالمت آمیز با آنها انجام می شود.

وی افزود: از آنجایی که در 11 سال گذشته چنین روابطی با قطر در حال ظهور است، این موضوع تحول بسیار بزرگی در روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تلقی می شود.

ترکی افزود: با توجه به اینکه ایران از نظر منابع گازی در خلیج فارس دارای توده مشترک با قطر است و همچنین نقش سه کشور بزرگ تولیدکننده گاز در جهان از نظر قیمت گاز، نحوه بهره برداری و صادرات ، ایران و قطر نیز یکی از کشورهای مهم دارای منابع گازی هستند که این ارتباط تاثیر بسزایی در روابط اقتصادی ایران و قطر خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه بازی های المپیک سال آینده در قطر برگزار می شود، این امر می تواند تاثیر بسزایی در روابط گردشگری و ورزشی دو کشور داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ایران در دوران تحریم قطر از سوی عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تنها راه تنفس قطر بود و در این زمینه به قطر کمک زیادی کرد و امروز قطر می تواند یکی از بازارهای مهم صادراتی باشد. بسیاری از محصولات کشور ما.”

ترکی گفت: روابط ایران و ایران با توجه به جمعیت کم و درآمدهای بالای قطر نقش بسیار موثری در نقض و دور زدن تحریم‌های آمریکا دارد و می‌تواند آن‌ها را خنثی کند و کدورت‌ها را در روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس برطرف کند. و احتمالاً دشمنی برخی از این کشورها با ایران.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید