همین بی توجهی دولت روحانی به توسعه روابط با کشورهای منطقه/ دستاورد سفر سفر رئیسی سفر به قطر توسعه چشمگیر تجارت و مناطق است.


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810378

در گفت و گو با یک کارشناس و تحلیلگر سیاسی عنوان شد؛

مجتبی گزک گفت: سفر آقای رئیسی به قطر فضای جدیدی در روابط ایران و آن کشور ایجاد می کند که متاثر از تغییر مولفه های منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محتبی گزک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با عصر هامون گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حفظ روابط دوستانه با کشورهای همسایه است اما در سال های اخیر روابط این کشور با کشورهای همسایه فراز و نشیب ها و چالش های بسیاری را پشت سر گذاشته است. «چهره متفاوتی وجود دارد.

وی افزود: روحانی در حالی پاستور را ترک کرد که روابط ایران با بسیاری از همسایگان عرب منطقه کم بود و دولت روحانی هشت سال است که هیچ اقدامی برای توسعه روابط با کشورهای منطقه انجام نداده بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: توسعه روابط با همسایگان که در افق از سال 1404 مطرح شد، یکی از مواردی است که اگر از دولت روحانی خواسته شود در این هشت سال روابط با ترکیه را راهبردی کند، دولت اقدامی نکرده است. آنچه آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق یا کشورهای عربی جنوب ایران انجام داده اند، نمی دانم به این سوال پاسخ روشنی خواهیم داد یا خیر.

وی ادامه داد: ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در مناظره های انتخاباتی بارها بر گسترش روابط با کشورهای همسایه به دلایل اقتصادی و تجاری تاکید کرد و گفت که با بهبود و بهبود روابط با کشورهای همسایه در تلاش برای نجات اقتصاد کشور است. “

وی گفت: به گفته رئیسی با تقویت روابط به ویژه در عرصه اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه می توان منافع کشور را تامین کرد و همه گروه های مقاومت از پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران استقبال کردند و پیروزی موجب تقویت روابط می شود. با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا در برابر رژیم صهیونیستی.


وی ادامه داد: بر اساس قوانین بین المللی، تنش زدایی بین کشورها نیازمند اراده ای است که در صورت وجود اراده جدی طرفین، ثبات و امنیت پایدار در منطقه را به دنبال خواهد داشت. عربستان سعودی و برخی کشورهای همسایه مایل به اتخاذ سیاست کاهش تنش در روابط خود با ایران هستند.
وی گفت: یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی دولت، مخالفت با مداخله آمریکا در منطقه است. این امر امنیت را تامین نمی کند، اما یکی از عوامل اصلی ناامنی گسترده در غرب آسیا است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های اخیر تاکید زیادی بر بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه داشته اند که اجرای آن ضروری است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: حضور فعال دولت سیزدهم در مذاکرات وین و موفقیت برجام می تواند موانع بزرگی را بر سر راه روابط با کشورهای همسایه بردارد و روابط خوبی را برای ایران و کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

وی گفت: ایران تاکنون در عمل نشان داده است که احیای و تعمیق همکاری با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است. همکاری هایی که زمینه ساز امنیت منطقه و ثبات و امنیت در خاورمیانه خواهد شد و این همسویی می تواند به حضور نیروهای آمریکایی و اروپایی در این منطقه آبی و خاکی خاورمیانه و خلیج فارس پایان دهد.


وی گفت: دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل نگاهی متفاوت به مسائل بین الملل و سیاست خارجی خواهد داشت. ایران و روسیه 20 ساله هستند و این دولت باید نگاهی هم به قدرت های نوظهور مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی داشته باشد.


وی افزود: سفر رئیسی به قطر یک سفر دو طرفه است و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از رئیس جمهور کشورمان برای این امر دعوت کرده است. برخلاف اعلام قبلی، امیر قطر در فرودگاه به رئیس جمهور تبریک گفت و سران دو کشور با هم به دربار امیری رفتند که بازتاب رسانه ای مهمی داشت.


وی ادامه داد: سفر آیت الله رئیسی به قطر از نظر زمانی و موضوعات مطرح شده بسیار حائز اهمیت است و محورهای اصلی این سفر دیدار با امیر قطر و برخی مقامات قطری و از سوی دیگر شرکت در اجلاس سران است. صادرکنندگان گاز


این کارشناس سیاسی گفت: سفر 10 ساله رئیس جمهور کشورمان علاوه بر تحکیم روابط، زمینه انسجام بیشتر در تجارت و توسعه منطقه ای را فراهم می کند. از سوی دیگر، قطر همواره اعلام کرده است که علاقه مند به بهبود روابط ایران و کشورهای عربی است و از این رو وی یکی از حامیان ایران در تقویت روابط با کشورهای عربی قطر است؛ بنابراین امیدواریم قطر بتواند نقش مهمی را ایفا کند. نقش فزاینده در نزدیک کردن جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی خلیج فارس و خاورمیانه.


وی خاطرنشان کرد: یکی از احتمالات این سفر در بعد اقتصادی برای تجار ایرانی-قطری این خواهد بود که تحریم ها روابط جمهوری اسلامی ایران و همه کشورها از جمله قطر را تحت تاثیر قرار داده است و امیدواریم با همکاری این کشور کشور، پیامدهای این اقدامات ظالمانه را تقلیل می دهد.» علیه ملت ایران تا حدودی کاهش و همکاری در جهت منافع ملی دو کشور و ثبات بیشتر در منطقه برای دستیابی به اهداف عالیه ایران و قطر است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید