عربستان سعودی برای مذاکره دیپلماتیک با ایران آماده می شود/ گفتگو برای لغو تحریم ها در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878962

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که الکاظمی در جریان سفر خود به تهران نکاتی را از عربستان سعودی تحویل داده و این کشور آماده از سرگیری مذاکرات با ایران در سطح دیپلماتیک در بغداد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در دیدار با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

وی به سفر لاوروف به تهران و رایزنی تلفنی امیر عبداللهیان با وانگ یی همتای چینی خود و همچنین گفتگو با همتای عمانی خود اشاره کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سفر امروز امیر عبداللهیان به ترکیه گفت که وی سپس برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان سفر خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نخست وزیر عراق گفت: سفر القاظمی در چارچوب روابط دوجانبه و توسعه منطقه ای از جمله نقش سازنده بغداد در روابط ایران و عربستان از قبل برنامه ریزی شده بود. در این سفر پروژه های جدی مورد بحث قرار گرفت. روابط دو کشور پس از سفر چندی پیش وزیر امور خارجه عراق به ایران، چند وجهی و راهبردی است.

وی ادامه داد: یکی از ابعاد این سفر نقشی است که عراق در گفتگوی ایران و عربستان ایفا می کند. ما از نقش عراق قدردانی می کنیم. الکاظمی امتیازاتی را از عربستان به ما داد و طرف سعودی آماده ادامه مذاکرات در سطح دیپلماتیک در بغداد است که تاریخ آن به زودی نهایی می شود و به دنبال آن هیات های فنی از سفارتخانه ها بازدید خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره محل مذاکرات تحریم ها گفت: زمان و مکان تقریبا مشخص است. بگذارید تا ساعاتی دیگر تصمیمات نهایی گرفته شود و مکان مشخص شود. یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان خواهد بود و این نشست در روزهای آینده و همین هفته برگزار خواهد شد.

حاتب زاده در پاسخ به سوال دیگری گفت: بورل تلاش جدی برای ادامه مذاکرات انجام داده و از نقش اتحادیه اروپا و بورل در تسهیل این امر قدردانی می کنیم. امیر عبداللهیان از بورل دعوت کرد که به ایران بیاید و در تهران در مورد پاسخ هایی که ممکن است ایالات متحده تا آن زمان داده است صحبت کند. بورل به ایران آمد و مذاکرات مفصلی انجام داد و نظرات طرف آمریکایی و همچنین اینکه تعهد آمریکا به برجام و قطعنامه 2231 تضمین کننده اقدامات و منافع ایران است را بیان کرد. امیرعبدالیان و بورل با نمایندگان یک ساعته گفتگوهای خصوصی داشتند و در مورد جنبه های مختلف ادامه مذاکرات گفتگو کردند. من می توانم تأیید کنم که در محتوا و شکل هر دو موضوع توافق وجود دارد، اما باید دید که آیا آمریکایی ها در عمل نشان خواهند داد که میراث را به ترامپ می سپارند و عضوی مسئول خواهند بود یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی گفت: آمریکایی ها نه به حاکمیت کشورها احترام می گذارند و نه گروه های تروریستی برایشان مهم است و فقط منافع حزبی و شخصی برایشان مهم است. ایران همیشه راهی را طی کرده که باید شکسته شود. در خصوص ضمانت‌های آمریکا نشان داده که چقدر غیرقابل اعتماد است و به آنچه که امضا می‌کند و تعهد می‌کند پایبند نیست و نشان می‌دهد که از همه ابزارها برای انجام تعهدات خود استفاده می‌کند. ما با قاطعیت و جدیت به این مذاکرات پرداختیم و اعتماد خاصی از طرف آمریکایی را نپذیرفتیم. بزرگترین ضمانت ملت ما توانایی های خودشان است. از آن طرف یک بار راه افتاد و دید که ما در هیچ منطقه ای یک قدم عقب نمی رویم و می توانیم قدم های بیشتری برداریم. اگر امروز گام های بیشتری برنمی داریم به این دلیل است که نمی خواهیم، ​​نه به این دلیل که نمی توانیم.

وی افزود: البته این توافق ضمانت های مختلفی را نشان می دهد که ما نسبت به آن حساس هستیم و باید جمع بندی و نهایی شود.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید