دو مقام آمریکایی برای گفتگو درباره ایران و نفت به عربستان سعودی سفر کردند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاخ سفید پنجشنبه شب در یک کنفرانس خبری گزارش های قبلی مبنی بر سفر دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی را تایید کرد و هدف از این سفر را توضیح داد.

به گزارش اکسیوس نیوز به نقل از منابع آگاه، پیش از این، برت مک گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید و آموس هاشتاین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای یک دیدار محرمانه از ریاض وارد شدند.

منابع به نقل از اکسیوس هدف از این سفر را دستیابی به توافق بین آمریکا و عربستان سعودی در مورد برخی مسائل دوجانبه و همچنین نفت عنوان کردند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری با تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران گفت یکی از اهداف این سفر بحث درباره ایران است.

وی گفت: «تأیید می کنم که برت مک گورک و آموس هاشتاین به منطقه سفر کرده اند تا در مورد تعدادی از موضوعات از جمله فعالیت های بی ثبات کننده ایران، تأمین منابع انرژی جهانی و سایر مسائل منطقه ای گفتگو کنند».

بایدن قبل از اینکه رئیس جمهور شود گفته بود که عربستان سعودی را به یک “دولت منفور” تبدیل خواهد کرد. حضور او در کاخ سفید روابط دو کشور را در چند موضوع متشنج کرده است.

یکی از موضوعاتی که گفته می شود بین دولت بایدن و عربستان سعودی اختلاف دارد، ترور جمال حشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 است. اطلاعات ایالات متحده دریافته است که موها سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل را صادر کرده است.

پیشتر آکسیوس گفته بود که دولت بایدن در حال انجام برخی تلاش‌های پنهانی برای میانجی‌گری بین عربستان سعودی، اسرائیل و مصر در مذاکرات است که در صورت موفقیت‌آمیز، در نهایت می‌تواند به عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید