ما از بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی استقبال می کنیم/از فلسطین و لبنان قویا حمایت خواهیم کرد

ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۳
کد خبر: 1922508

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه لبنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران قویا از مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین حمایت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان که در وزارت امور خارجه لبنان برگزار شد، اظهار داشت: با وزیر امور خارجه لبنان در مورد مسائل مختلف منطقه ای گفتگوهای مفیدی داشتیم.

وی با تبریک سال نو به مردم لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت یار لبنان بوده و خواهد بود. در آخرین سفرم به لبنان، برای کاهش رنج اقتصادی مردم لبنان به توافق رسیدیم و خوشحالم که این توافق پیشرفت کرده است.

امیر عبداللهیان با اشاره به بحران سوخت در لبنان گفت: تیم فنی لبنان برای تامین سوخت مورد نیاز کشور به ایران آمدند و ما برای هر کمکی آمادگی کامل داریم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از فناوری برتر، آمادگی ساخت و نوسازی نیروگاه ها بر اساس توافق دو کشور را دارد.

ما امنیت لبنان را امنیت منطقه و ایران می دانیم

امیر عبداللهیان همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران با قدرت به مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین ادامه خواهد داد و ما امنیت لبنان را امنیت ایران و منطقه می دانیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: ایران در امور داخلی لبنان دخالت نمی کند و معتقدیم جریان های سیاسی در لبنان تجربه کافی و شایسته برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور را دارند.

ایران هرگز ابتکار عمل برای قطع روابط با جهان اسلام را بر عهده نگرفته است

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز گفت: مذاکرات متعددی از طرف سعودی در بغداد داشتیم و در حاشیه نشست عراق 2، فرصتی برای گفتگوی خصوصی بنده و فیصل بن فرحان فراهم شد. ما موافق ادامه مذاکرات برای احیای روابط تهران و ریاض هستیم. ما هرگز در جهان اسلام نبوده ایم که پیوندهای دیرینه را قطع کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از بازگشت روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشت سفارتخانه های خود استقبال می کنیم.

برای حل مشکل سوریه باید فرمت آستانه با مشارکت سوریه تقویت شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات اخیر مقامات سوریه و ترکیه گفت: از مذاکرات سوریه و ترکیه راضی هستیم و معتقدیم باید فرمت آستانه با مشارکت سوریه تقویت شود تا مشکلات موجود حل شود.

همچنین وزیر امور خارجه لبنان از دیدار با همتای ایرانی خود و علاقه ایران برای پایان دادن به بحران سیاسی در لبنان ابراز خرسندی کرد.

بوحبیب در نشست خبری مشترک گفت: درباره بحران یمن و لزوم پایان دادن به آن بحث شد.

وی افزود: یکی از محورهای گفت وگوی دوجانبه بررسی سیاست های افراطی رژیم جدید صهیونیستی بود که از جامعه جهانی می خواهیم مسئولیت تجاوز صهیونیست ها به محوطه مسجدالاقصی را بر عهده بگیرد. ما ورود وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجد الاقصی را محکوم کردیم.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید