مبادله زندانیان ایران و غرب می تواند بخشی از روند توافق برای احیای برجام باشد / اکنون می توانیم به ماجرای عربستان خوش بین باشیم / همچنین باید مسائل را با واشنگتن حل کنیم. روابط اقتصادی ما تحت تأثیر آمریکا است نه عربستان سعودی

مبادله زندانیان ایران و غرب می تواند بخشی از روند توافق برای احیای برجام باشد / اکنون می توانیم به ماجرای عربستان خوش بین باشیم / همچنین باید مسائل را با واشنگتن حل کنیم.  روابط اقتصادی ما تحت تأثیر آمریکا است نه عربستان سعودی

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق و همسو با تلاش‌ها برای احیای برجام، درباره تأثیر بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی، به الکت گفت: «شما می‌توانید خوش‌بین باشید و فکر کنید که ما گامی رو به جلو برداشته‌ایم. البته برجام دو طرف دارد، یک طرف توافق هسته ای است، اما از طرف دیگر برجام 2015 از نظر زمانی در ماه های پایانی خود قرار دارد، بنابراین می توان به دیپلماسی بازگشت و با یک توافق نامه ها را احیا کرد. جدول زمانی جدید اگرچه با تغییر شرایط برجام امکان پذیر است زیرا مسائل جدیدی به آن اضافه می شود.

هفته گذشته یک هفته سیاست خارجی بود، از سفر گروسی و توافق با آژانس تا توافق با عربستان سعودی پس از چندین دور مذاکرات فشرده که هر یک تأثیر عمیقی بر روابط ایران و غرب و ایران و کشورها خواهد داشت. در منطقه، اما همچنان چالش اصلی ایران و آمریکا همچنان پابرجاست و برخی معتقدند هرگونه توافقی که ایران با آژانس و کشورهای عربی داشته باشد بدون توافق نهایی با آمریکا و اروپا دائمی و مثمر ثمر نخواهد بود. مانند مبادله زندانیان بین ایران و غرب نمونه ای از امکان بازگشت به مذاکرات است.

قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته و مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص تاثیرات بازگشت روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی در راستای تلاش برای احیای برجام به خبرنگار انتخ گفت: می توان خوشبین بود. و ما فکر می کنیم که گامی رو به جلو برداشته ایم، البته برجام. این دو طرف دارد، یک طرف توافق هسته‌ای است، اما از طرف دیگر، برجام 2015 از نظر زمانی در ماه‌های پایانی خود قرار دارد، بنابراین فرصت بازگشت به دیپلماسی و احیای توافق‌ها با یک جدول زمانی جدید وجود دارد. برجام چندان قابل اجرا نیست، زیرا سوالات جدیدی به آن اضافه شده است.

وی در ادامه در خصوص امکان ایجاد مرحله جدیدی برای مذاکرات ایران و غرب پس از این توافق و تاثیر تبادل زندانیان ایران و غرب در این مذاکرات ادامه داد. همانطور که در مورد عربستان که منجر به تصمیم گیری برای احیای روابط شد، آنها در مورد سایر مسائل نیز نیاز به تصمیم سیاسی دارند و اگر تصمیم نهایی سیاسی گرفته شود، باید در رابطه با غرب به توافق برسد. همچنین موضوعی است که می تواند همواره بخشی از این بازی باشد و شرایط مساعدتری را برای گفت و گو بین ایران و غرب ایجاد کند.

محبعلی در پایان درباره اهمیت توافق با عربستان و چالش های ادامه عدم ارتباط با غرب گفت: اغراق و واقعیت دو موضوع متفاوت در این زمینه است. ایران و عربستان سعودی دو کشور همسایه هستند و در نهایت باید روابط برقرار کنند، از ابتدا قابل پیش بینی بود. کشورها نیازهایی دارند و این نیازها باعث شد که تصمیم به بازگشت روابط با رهبری چینی ها و میانجیگری آنها گرفته شود، البته این بیانیه برای حل مشکلات ایران و عربستان نیست، اما آنچه در بیانیه مشترک راه حلی برای طرفین برای بازگشت به ارتباطات دیپلماتیک است.

وی افزود: هنوز چیزی در زمینه مذاکرات آینده اعلام نشده است. در این شرایط، هم ایران نیاز به بهبود روابط خود با منطقه دارد و هم عربستان سعودی برای پیشبرد سیاست ها و تصمیمات اقتصادی و منطقه ای خود در قبال اسرائیل. چینی ها نیز برای سرمایه گذاری های خود در منطقه به امنیت نیاز داشتند و لازم بود مشکل تنش ها در خاورمیانه کاهش یابد. سلسله اتفاقات باعث شد این توافق در شرایط فعلی اتفاق بیفتد، اما رابطه با آمریکا همچنان مهمتر است و نیاز به ترمیم دارد. مشکل اقتصادی ما متاثر از روابط ما با آمریکا و اروپاست نه با عربستان و چین! هیچ کدام بدون حل مشکلات ما با آمریکا نمی توانند با ایران روابط دائمی و عادی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید