سناتورهای آمریکایی از عربستان عصبانی هستند/ واشنگتن باید روابط خود با ریاض را بازبینی کند

هفته گذشته، عربستان سعودی و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفتند تولید خود را تا پایان سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اقدامی که احتمالاً منجر به افزایش قیمت نفت خام می شود.

کاهش آتی اوپک پلاس که از ماه نوامبر آغاز می‌شود، پس از سفر ناموفق جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی در تابستان امسال در تلاش برای کاهش هزینه‌های انرژی در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا صورت می‌گیرد.

اوپک پلاس اعلام کرد که کاهش اعلام شده هفته گذشته برای حمایت از قیمت های بین المللی نفت ضروری است. بازار جهانی نفت طی یک سال گذشته به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، تاثیرات همه گیری کرونا و برخی مسائل دیگر، آشفته بوده است.

یکی از اعضای کابینه عربستان سعودی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما اینجا (در اوپک) هستیم تا نقش یک نیروی تعدیل کننده را برای ایجاد ثبات بازی کنیم.» او تأکید کرد که کاهش تولید به دلیل مسائل «سیاسی» نیست.

بایدن روز پنجشنبه به ABC News گفت که از اقدام عربستان راضی نیست. وی با این ادعا که سفرش به عربستان برای بحث قیمت نفت نبوده، تایید کرد که مشکلاتی بین ما وجود دارد.

بدیهی است که ما آنقدر که باید (از سفر بایدن به عربستان سعودی) به دست نیاوردیم. مورفی به سی ان ان گفت: ما می خواستیم بدانیم که آیا سعودی ها ما را به جای روسیه انتخاب می کنند یا خیر. خوب، آنها نمی کنند. روسیه را انتخاب کردند. آنها حمایت از روس ها و افزایش قیمت نفت را انتخاب کردند که پتانسیل شکست ائتلاف اوکراینی ما را دارد.

وی افزود: این اقدام عربستان عواقبی دارد. ما مقادیر زیادی سلاح به سعودی ها می فروشیم. ما باید این فروش را بررسی کنیم و حضور نیروهای خود را در خاورمیانه و عربستان سعودی بررسی کنیم. سالها چشم بسته بودیم. در حالی که عربستان سعودی بسیاری از روزنامه نگاران را محدود کرده و درگیر سرکوب گسترده سیاسی شده است.

اظهارات مورفی در پی درخواست های مشابهی از سوی دیگر دموکرات ها در هفته گذشته برای نوعی مجازات برای عربستان سعودی پس از کاهش تولید نفت این کشور دوستدار آمریکا در خاورمیانه صورت گرفت. در همین راستا سه نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا لایحه حذف حضور نظامی آمریکا در عربستان را ارائه کردند.

برایان دیز، مشاور ارشد اقتصادی بایدن، روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادات فزاینده از دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: “ما در حال رایزنی نزدیک با کنگره در مورد طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با این موضوع هستیم و وضعیت را ارزیابی و ارزیابی خواهیم کرد.” نمی خواهم درباره اعلامیه های احتمالی دولت زودتر صحبت کنم.

دیدگاهتان را بنویسید