رسانه های آمریکایی گزارش می دهند که تندروهای آمریکایی از افزایش فروش نفت ایران عصبانی هستند

فری بیکن ادامه داد: نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین و رامین تولویی دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی اواخر سال گذشته در جلسه استماع سنا درباره تحریم های ایران سوگند یاد کردند.

رسانه های دست راستی گزارش دادند: «علیرغم این تعهد، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته است و 40 درصد جهش کرده است، که باعث شده منتقدان دولت بایدن تحریم های مجدد ایران را نادیده بگیرند».

فری بیکن ادامه داد: جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به دنبال تجدید نظر در وعده های برنز و طلوع خورشید هستند. تد کروز سناتور جمهوری خواه تگزاس و همکارانش گفتند که این دو مقام بایدن هرگز قصد اعمال تحریم علیه ایران را نداشتند و کنگره را برای گرفتن موافقت آنها گمراه کردند.

کروز می گوید توافق جدیدی که بایدن امیدوار است با ایران امضا کند، بازارهای تسلیحاتی گسترده ای را برای ولادیمیر پوتین باز می کند و انرژی بیشتری به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین می دهد تا نفوذ خود را گسترش دهد و در عین حال میلیاردها دلار به اقتصاد ایران تزریق کند.

این سناتور تندرو آمریکایی همچنین مدعی است که بایدن و کامالا هریس به دنبال دلجویی از روسیه، چین و ایران هستند و این کشورها برای تضعیف منافع آمریکا متحد خواهند شد.

پیش از این رویترز گزارش داده بود که صادرات نفت خام ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

رویترز افزود: افزایش صادرات ایران در شرایطی است که عرضه محدود جهانی نفت آن را به بشکه ای 94 دلار رسانده است که بالاترین قیمت در هفت سال گذشته است. لغو تحریم های آمریکا به ایران اجازه می دهد صادرات نفت خام خود را به 2.5 میلیون بشکه در روز برگرداند.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره واردات نفت چین از ایران گفت: جامعه بین المللی از جمله چین در چارچوب قوانین بین المللی که هم منطقی و هم مشروع است به طور معمول با ایران همکاری می کنند. آنها مستحق احترام و حمایت هستند.»

هشتمین دور مذاکرات تحریم ها در وین از 26 ژانویه آغاز شد و هم اکنون به جایی رسیده است که موفقیت مذاکرات صرفاً به تصمیمات سیاسی غرب بستگی دارد. اگر کشورهای غربی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که از آن آگاه هستند، می توان مسائل باقی مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل ها، پیشنهادات و مطالبات صریح خود را در سایر موضوعات روی میز گذاشت و اکنون توپ در زمین غرب است.

سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت که مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به وضعیت اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: توافقی وجود دارد که نگرانی های همه طرف ها را برآورده می کند.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که “پیشرفت واقعی” حاصل شده است، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

تارنمای نیویورک تایمز نام این مقام رسمی را ذکر نکرد و گفت که مذاکرات سخت برای ازسرگیری توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است در حال تکمیل شدن باشد و دیپلمات ها گفتند که این توافق پس از نزدیک به یک سال مذاکره برقرار شده است، اما واکنش های منفی منتقدان. در ایالات متحده به تازگی آغاز شده است.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسی در حالی به خبرنگاران گفت: در یکی از توئیت‌هایم اشاره کردم که مذاکرات در وین در مرحله نهایی است. همین دیروز، آقای باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران در توییتر نوشت که زمان تصمیم گیری نهایی فرا رسیده است. وی افزود که از نظر او کاملا حمایت می کند.

دیپلمات ارشد روسی در پاسخ به این سوال که چه کسی باید در این مرحله تصمیم بگیرد، گفت که مذاکرات یک فرآیند چندجانبه است و همه طرف ها در آن مشارکت دارند.

دیپلمات ها می گویند که ایالات متحده و ایران به زودی درباره بازگشت به برجام تصمیم خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید