افزایش فروش نفت پیش بینی می شود/ ژاپن یکی از خریداران سنتی نفت ایران است


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900458

نماینده سابق اوپک ایران با اشاره به سفر وزیر نفت به ژاپن و توافق با شرکت های بزرگ نفتی این کشور، گفت: ایران مشکلی برای فروش نفت به ژاپن ندارد و اگر اجازه خرید نفت ایران را داشته باشد، ژاپن که باید نفت ایران را بخرد. یکی از خریداران سنتی نفت ایران، دوباره آن را خواهد خرید.» به چرخه خرید نفت از ایران بازخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; جواد اوجی وزیر نفت طی چند روز گذشته در چارچوب دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم با شرکت های بزرگ نفت و گاز ژاپن دیدار و رایزنی کرده است.

وزیر نفت که در راس هیاتی برای شرکت در جلسات متعدد و رایزنی با شرکت های بزرگ ژاپنی تهران را به مقصد توکیو ترک کرده بود، در ژاپن جلسات فشرده ای داشت. وی با مدیران اجرایی دیدار کرد شرکت های بزرگ نفت و گاز ژاپن برای فرصت های سرمایه گذاری در بخش های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران، همکاری های مشترک، تجارت انرژی و حامل های فناوری رایزنی و گفتگو شد.

بیشتر بخوانید:
افزایش 600 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران


ژاپن یکی از خریداران سنتی نفت ایران است



محمد خطیبی نماینده سابق اوپک ایران در گفتگو با را دانا؛ درباره سفر وزیر نفت به ژاپن و احتمال بازگشت خریداران قدیمی نفت ایران وی از جمله ژاپن گفت: ژاپن یکی از مشتریان سنتی ایران است و مدت ها پالایشگاه های ژاپنی از نفت ایران استفاده می کردند و جزو خریداران قدیمی نفت ایران بودند اما در دوران تحریم. خرید نفت از ژاپن از ایران با کاهش قابل توجهی روبرو هستند.

وی ادامه داد: با وجود کاهش مبادلات تجاری ایران و ژاپن در سال های اخیر، روابط تجاری و اقتصادی این دو کشور سابقه طولانی دارد، سرمایه گذاری های انجام شده توسط ژاپن به جز میدان نفتی روابط تجاری طولانی مدتی در ایران داشته است که علیرغم عدم قطعیت در دوران تحریم ها برقرار شده است. اما این کشور همچنان یکی از قدیمی ترین شرکای تجاری ایران محسوب می شود.


مذاکرات اخیر مقامات ایرانی با شرکت های بزرگ فعال در حوزه انرژی ژاپن



این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به مذاکرات اخیر مقامات ایرانی با شرکت های بزرگ فعال در حوزه انرژی در ژاپن، گفت: در دوره تحریم های اولیه، ژاپنی ها همچنان نفت ایران و با وجود تحریم ها، خریدار نفت ایران بودند، با وجود داشتن مجوز، پس از برجام و اعمال مجدد تحریم ها، این موضوع با مشکل مواجه شد و نتوانستند مجوزهای لازم را از آمریکایی ها برای این تجارت بگیرند. مبادلات

خطیبی ادامه داد: به نظر می رسد اگر ژاپنی ها بتوانند مجددا در شرایط تحریم مجوز بگیرند، خریدار نفت ایران خواهند بود، در غیر این صورت باید منتظر برداشته شدن تحریم ها برای تعامل مجدد با ژاپن باشیم. خریداران نفت ایران البته این شرایط می تواند تغییر کند و با وجود تحریم ها، با توجه به افزایش تقاضای انرژی در جهان و شرایط ناشی از جنگ اوکراین، شرایط مانند گذشته باقی می ماند و ژاپن همچنان به خرید نفت از ایران برای دادن ادامه می دهد.


ایران هیچ مخالفتی با فروش نفت به ژاپن ندارد



وی با بیان اینکه در دوران پیش از تحریم، ژاپنی ها تنها خریدار نفت ما نبودند، اظهار داشت: وی گفت: سفر اخیر وزیر نفت به ژاپن می تواند نقطه آغازی برای گسترش روابط باشد، قطعا در این دیدار مذاکرات خوبی انجام شد، گفت و گو با مقامات دولت ژاپن می تواند به نتایج مثبتی برسد. و در گسترش و تجدید روابط ایران تاثیرگذار هستند.

به گفته وی، ایران مانعی برای فروش نفت به ژاپن اگر ژاپن نتواند مجوزهای لازم را بگیرد، بعید است که دوباره نفت ایران را بخرد مگر اینکه با طرف آمریکایی مذاکره کند و مجوزهای لازم را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید