پیش بینی فروش 2.2 میلیون بشکه نفت در روز، دولت به نتایج مذاکرات تا پایان زمستان خوشبین است.

پیش بینی فروش 2.2 میلیون بشکه نفت در روز، دولت به نتایج مذاکرات تا پایان زمستان خوشبین است.

روز جدید منابع و مخارج به قیمت اسمی تنها 7 درصد افزایش یافت، در حالی که بر اساس آمار مرکز آمار ایران، تورم یک ساله در سال قبل از آبان 44.4 بوده است. بر اساس تحلیل های متعارف اقتصادی، این سیاست باعث تعمیق رکود و رشد 8 درصدی دست نیافتنی می شود. البته معتقدم تحت شرایط خاص، مهار تورم لزوماً باعث تعمیق رکود نمی شود.

کل بودجه دولت 1505 همات (هزار میلیارد تن) و کل منابع و مصارف 1372 همات است. بحث بر اساس منابع و هزینه های عمومی است.

در ردیف اول جدول اول بودجه، درآمدهای جاری دولت 664 همات است که حدود 80 درصد آن مالیات است و هزینه های جاری نیز 965 همات است که تقریباً 301 همات است که اگر فرض کنیم 31 درصد می شود. درآمدها محقق می شود، کسری بودجه واضحی وجود دارد.

درآمدهای جاری نسبت به قانون بودجه سال 1400 46 درصد و هزینه های جاری 5 درصد افزایش یافته است.

این کسری بودجه چگونه جبران می شود؟ در خط دوم، درآمدهای حاصل از فروش نفت و واگذاری املاک حدود 408 همات است که از این میزان 252 همات سرمایه گذاری شده و حدود 156 همات برای جبران کسری بودجه مصرف می شود. قسمت مهم خط دوم، فروش نفت و فرآورده های نفتی است که حدود 2 میلیون تا صد تا دویست هزار بشکه در روز با قیمت هر بشکه 60 دلار و نرخ ارز 23 هزار تومان در روز برآورد می شود. دلار

سه نکته در این زمینه جای توجه دارد: اولاً توجه داشته باشید که نرخ ارز در حساب، نرخ فروش دلار دولتی به بانک مرکزی است و به معنای نرخ ارز بازار نیست. از نظر ثبات اقتصادی، این نرخ ارز پیامی برای بازار داشت، اما با توجه به اینکه بازار ارز تحت تأثیر عوامل رشد نقدینگی، تورم، رشد اقتصادی، عرضه ارز و انتظارات است، به نظر می رسد بر اساس نرخ ارز ممکن است نرخ در آن به حدود 23 هزار تن رسید. با توجه به نرخ رشد نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی؛ اگر نرخ ارز افزایش پیدا نکند، بعید است که نرخ ارز به زیر ۲۸ هزار تن برسد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. دوم اینکه فروش 2.2 میلیون بشکه در روز نشان دهنده خوش بینی دولت نسبت به نتیجه مذاکرات تا پایان زمستان امسال است. البته دولت روحانی به مذاکرات بودجه ۱۴۰۰ نیز خوش بین بود و سوم اینکه با توجه به پیش بینی سال آینده قیمت بشکه ای ۶۰ دلار با احتیاط تعیین شده است. این اقدام احتیاطی می تواند خوش بینی در مورد فروش نفت را خنثی کند.

سطح سوم واگذاری دارایی های مالی اعم از اوراق مالی و اسلامی و واگذاری شرکت های دولتی و استفاده از صندوق توسعه ملی است که پیش بینی شده 299 عدد که 259 مورد آن از طریق فروش دولتی خواهد بود. اوراق بهادار و شرکت ها خوش بین است. از درآمد حاصل از فروش 155 مورد برای بازپرداخت بدهی ها و 144 مابقی صرف تامین کسری بودجه خواهد شد. جبران کسری به تحقق درآمدهای ذکر شده و کنترل مخارج در سطح اعلام شده بستگی دارد.

در پایان یادداشت باید به چند نکته اشاره شود. اول اینکه منابع و مصارف به قیمت اسمی تنها 7 درصد افزایش یافت، در حالی که بر اساس آمار مرکز آمار ایران، تورم یک ساله تا آبان ماه 44.4 در سال بود، بنابراین لایحه بودجه در حال انقباض بسته شد و تورم کاهش یافت. . بر اساس تحلیل های متعارف اقتصادی، این سیاست باعث تعمیق رکود و رشد 8 درصدی دست نیافتنی می شود. البته معتقدم تحت شرایط خاص، مهار تورم لزوماً باعث تعمیق رکود نمی شود. ثانیاً درآمدهای مالیاتی 527 پیش‌بینی شده است که 62 درصد بیشتر از 325 در قانون بودجه 1400 است، اگرچه این میزان بعید است تحقق یابد و در نتیجه کسری بودجه واقعی بیش از 301 خواهد بود، اما لحظه‌ای دیگر اثر کاهشی خواهد بود. مالیات افزایش می یابد. به ویژه در خصوص مالیات نکاتی وجود دارد که باید در یادداشتی جداگانه به آن اشاره کرد. نکته سوم این است که پیش بینی افزایش درآمدهای نفتی در کشور همراه با فروش آن به قیمت 23000 تن و استفاده از 137 تلاش NFI منجر به افزایش پایه پولی می شود که منجر به افزایش می شود. نقدینگی و تورم

دیدگاهتان را بنویسید