ظرفیت تولید نفت در سال جاری به بیش از 4 میلیون بشکه در روز رسیده است


ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891834

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران برای حداکثر تبادل گاز آماده است، گفت: تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت به بیش از 4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. را

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ و به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، محسن هویستمر به تشریح مزایای طرح انتقال گاز به جزیره کیش پرداخت و اظهار داشت: گازرسانی به دو نیروگاه در جزیره کیش، رونق کسب و کار، رفاه اجتماعی و شاخص های مهم مسئولیت اجتماعی از جمله این موارد است. دستاوردهای این پروژه مهم ملی است. این پروژه با صرفه جویی روزانه حدود یک میلیون لیتر نفت و گاز و استفاده بهینه از حدود 7000 تن LPG در جزیره کیش می تواند سود صادراتی برای کشور داشته باشد و ظرفیت تولید برق و آب شیرین نیز افزایش یابد. استفاده از این خط

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هزینه سرمایه گذاری این پروژه را 350 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ظرفیت انتقال روزانه طرح انتقال گاز به جزیره کیش در حال حاضر 28 میلیون متر مکعب است که در ابتدای مسیر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نیاز جزیره کیش با استفاده از این طرح و دسترسی به مزایا و دستاوردهای آن، آرزوی دیرینه مردم جزیره کیش و فعالان اقتصادی و صنعتگران برای استفاده از سوخت پاک محقق می شود.

وی سود ارزی سالانه افتتاح و بهره برداری از پروژه خط لوله گاز به جزیره کیش را 400 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در کمتر از یک سال آینده کل سرمایه این پروژه که درآمد صادراتی است برگردانده می شود. کشور، جلوگیری از قاچاق است.» سوخت نیز از مهمترین مزیت های این طرح خواهد بود.

* ظرفیت تولید نفت در سال جاری به بیش از 4 میلیون بشکه می رسد

خجستمهر گفت: آغاز عملیات اجرایی چهار پروژه مشترک توسعه میادین نفت و گاز در هفته دولت شامل یاران شمالی، یاران جنوبی، بلال و سهراب و افتتاح واحد شیرین سازی فازهای 2 و 3 جنوب. پارس با میزان 60 هزار بشکه در روز و همچنین آغاز عملیات احداث خط لوله جدید گاز ترش 32 اینچ فاز 16 پارس جنوبی در هفته جاری انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره توسعه میدان آرش گفت: شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان آرش را دارد و به محض مشخص شدن شرایط و شروع مراحل کار، حفاری انجام می شود. شروع به بهره برداری و توسعه بخش نفت و گاز این میدان توسط این شرکت می شود و برنامه کاملی دارد که به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است.

خجستمهر در خصوص تصمیم برای واردات گاز از روسیه گفت: به طور کلی موضع ایران در این موضوع تجارت گاز است و جمهوری اسلامی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود آمادگی مبادله گاز به مقاصدی را که تامین کننده گاز می خواهد انجام دهد.

وی درباره میزان فعلی تولید و برنامه افزایش ظرفیت تولید در صورت به نتیجه رسیدن برجام گفت: همانطور که قبلا اعلام شده بود ظرفیت تولید نفت شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال 1400 سه میلیون و 838 هزار بشکه در روز بود. و پیش بینی می شود ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پایان سال 1401 به بیش از 4 میلیون بشکه در روز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید