به تولید و صادرات نفت قبل از تحریم بازگشتیم/ ظرفیت تولید نفت خوزستان نزدیک به 3 میلیون بشکه در روز است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت سال سختی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: در ابتدای دولت در شهریور 1400 با بررسی اولیه متوجه شدیم که در ابتدای فصل سرما با 250 میلیون مترمکعب کسری گاز مواجه خواهیم شد. . به دلیل عدم سرمایه گذاری دولت قبل

وزیر نفت با اشاره به اینکه در دولت قبل بحث سرمایه گذاری به تحریم گره خورده بود، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 460 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که بر اساس برنامه ریزی انجام شده بود. درآمدهای صادراتی نفت و فرآورده های غیرنفتی و تامین اصلی این بودجه بر عهده وزارت نفت بوده است.

اوجی با اشاره به تلاش دولت سیزدهم برای فروش نفت و میعانات گازی گفت: با تلاش مسئولان صنعت نفت خوشبختانه با بازاریابی انجام شده در کشورها و قاره های مختلف توانسته ایم صادرات را افزایش دهیم و خارجی های معوق را جمع آوری کنیم. درآمد مبادله بدهی ها که کمک بزرگی به دولت است.» این برای تأمین منابع ارزی بود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت به وظایف خود در بودجه 1400 عمل کرده است، تصریح کرد: در تامین امنیت انرژی توانسته ایم ذخایر کشور را بین 25 تا 30 درصد افزایش دهیم و در این زمینه باید گفت که اگر انجام می دادیم. عدم قطعی گاز در زمستان و خاموشی در تابستان این امر مرهون تلاش همه کارکنان صنعت نفت و گاز کشور است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز ظرفیت تولید نفت در میادین خوزستان نزدیک به 3 میلیون بشکه در روز است و همچنین بخشی از تولید گاز کشور در این استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه اگر به سرنوشت مذاکرات برجام نگاه می کردیم، مردم زمستان سال گذشته با مشکل کمبود گاز مواجه می شدند، گفت: خط مقدم جنگ، صنعت نفت و گاز کشور است. تاکنون موفق نبوده است.

وی ادامه داد: دولت دشمن در ابتدا قصد حمله به پمپ بنزین ها در فضای مجازی را داشت و در آبان ماه 4400 پمپ بنزین از مدار خارج شد. در ساعات اولیه با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم فعالیت ۷۰۰ نقطه کلیدی کشور را احیا کنیم و تا پایان شب ۱۲۰۰ نقطه را فعال کنیم.

وزیر نفت گفت: فعالیت های جهادی صنعت نفت دشمن را ناکام کرده است. در این زمینه اگر به دنبال مذاکره بر سر برجام باشیم، در تامین امنیت انرژی با مشکل مواجه می‌شویم.

اوجی ادامه داد: 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است تا پروژه های اولویت دار وزارت نفت تقریباً از واردات فرآورده های نفتی خارج شود.

وی با اشاره به توان مالی بانک ها و هلدینگ های اقتصادی در کشور گفت: امروز هیچ پروژه ای مانند نفت، گاز و پتروشیمی به صرفه نیست و با همکاری بانک ها و هلدینگ های اقتصادی نزدیک به 100 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه از سوی بانک ها و هلدینگ های اقتصادی انجام شده است. توافقنامه در یک سال گذشته امضا شده است بخش بالادست و پایین دست تکمیل شده است.

وزیر نفت گفت: برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه صنعت نفت و گاز زمینه اشتغال را فراهم می کند و می تواند توسعه بسیار خوبی را در استان خوزستان و استان های همجوار ایجاد کند.

اوجی با بیان اینکه صادرات نفت کورکورانه به دشمنان انجام شد، گفت: در سفرهای استانی دولت حدود 120 هزار میلیارد تومان برای پروژه هایی که سال ها بلاتکلیف مانده بود از سوی دولت در نظر گرفته شد.

وی افزود: همچنین در قالب سفرهای استانی دولت، حدود 14 هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی توسط وزارت نفت در کشور اجرا می شود که 50 درصد آن مربوط به استان خوزستان است.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از ظهر امروز جمعه در مراسم رسمی بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های وزارت نفت در خوزستان که با حضور وزیر نفت برگزار شد، گفت: وزیر نفت و مسئولان کشوری و استانی یکی از برنامه های جدی شرکت ملی نفتخیز جنوب را بازگرداندن ظرفیت تولید نفت خام به سطح قبل از تحریم ها دانستند و امروز مفتخریم اعلام کنیم که ظرفیت تولید نفت به سطح پیش از تحریم ها بازگشته است. سطوح قبل از تحریم

وی افزود: این ظرفیت تا پایان امسال به 3 میلیون بشکه در روز می رسد و تولید 3 میلیون و 280 هزار بشکه در روز تا 5 سال آینده محقق می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه صنعت نفت ایران چشم به راه آینده ای روشن است، گفت: علاوه بر افزایش تولید، در بحث مسئولیت های اجتماعی گام های بزرگی برداشته شده است.

دهنشی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش بنیان گفت: فعالیت های پژوهشی و فناوری نسبت به دوره قبل سه برابر شده و اهداف بالاتری در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید