ظرفیت تولید نفت خام ایران به قبل از تحریم ها رسید/ ظرفیت صادرات نفت به ویژه میعانات گازی در سال گذشته پایین بود


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1401/01/12
کد خبر: 1818828

بروز تنش‌های سیاسی و امنیتی نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

وزیر نفت گفت: ظرفیت فعلی تولید نفت قبل از تحریم ها به بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی وزیر نفت در خصوص ظرفیت تولید نفت خام ایران گفت: مراکز جمع آوری نفت، تولید فعلی نفت ظرفیت قبل از تحریم ها به این معناست که این رقم روزانه به بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت رسیده است و مشکلی نداریم. با بهره وری و این میزان تولید.

وی افزود: در بخش گاز نیز با اقدامات خوب شرکت های ملی نفت و گاز ایران در فصل زمستان، بیشترین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی 705 میلیون مترمکعب در روز است.

وزیر نفت در خصوص دلایل افزایش فروش نفت گفت: با اراده قوی، شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش‌های مختلف در قراردادهای نفتی و استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در این زمینه، این امر به صورت خام رخ داد. نفت و میعانات گازی «به اعداد بالایی رسید.

اوجی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت برنامه هایی برای فروش بیشتر نفت دارد، گفت: بله، ظرفیت صادرات نفت به ویژه میعانات گازی در سال گذشته کم بود و امیدواریم با تلاش همکاران در این بخش در سال 1401، ظرفیت صادرات نفت بیشتر شود. ارقام صادرات نفت: «خام، میعانات گازی و سایر فرآورده های نفتی و پتروشیمی را دریافت کنید.

وی یادآور شد: امروز در بیست و هفتمین اجلاس وزیران ائتلاف اوپک پلاس (اوپک و غیراوپک)، اعضا با حفظ تصمیم ماه گذشته و افزایش تولید روزانه 432 هزار بشکه ای در ماه می موافقت کردند.

وزیر نفت ادامه داد: افزایش روزانه 32 هزار بشکه ای نسبت به رقم تعیین شده در ماه گذشته در نظر گرفته شده است و همه اعضا با این تصمیم موافقت کردند و مقرر شد اعضای اوپک پلاس شرایط بازار جهانی نفت را از نزدیک رصد کنند. “

اوجی گفت: تنش های سیاسی و امنیتی در مناطق نفت خیز جهان نگرانی هایی را ایجاد کرده است، اما افزایش قیمت نفت توسط کارشناسان اوپک پلاس رصد می شود.

وی در خصوص اجرای فاز دوم پروژه مخزن ذخیره شوریجه گفت: اولین گام ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان خانگیران و مخزن شوریجه 10 سال پیش برداشته شد و پس از 10 سال در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن آغاز شد. امروز ذخیره سازی گاز در میدان هنگران و مخزن دی شوریجه با دستور رئیس جمهور آغاز شد و به این ترتیب ظرفیت ذخیره سازی با استفاده از ظرفیت شرکت های تولید داخلی از جمله پیمانکار مپنا دو برابر خواهد شد.

وزیر نفت گفت: تفاوت مرحله اول و دوم این است که در مرحله اول توربوشارژر از خارج از کشور تحویل می شود اما در گام دوم با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی 330 بار توربوشارژر در کشور طراحی و ساخته می شود. که برای ذخیره سد شوریه استفاده می شد.

اوجی گفت: با توجه به نگرانی از گازرسانی به شمال شرق در هشت ماهه فصل گرما، ظرفیت ذخیره سازی بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز برای تزریق به مخزن شوریجه در روز و 40 میلیون مترمکعب گاز را داریم. روزانه در چهار ماهه فصل سرما گاز استحصال می شود و شبکه گاز در نواحی شمالی و شمال شرق کشور به ویژه در استان های خراسان رضوی، مرکزی، جنوبی و شمالی خواهد بود.

وی افزود: توربوشارژرهای 330 بار توسط شرکت های دانش بنیان کشور طراحی و تولید می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید