بودجه 1401 متکی به درآمدهای بی ثبات است/ روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می فروشیم

ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۳
کد خبر: 1792132

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با دانا;

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به لایحه 1401 گفت: کاهش وابستگی درآمدهای بودجه به درآمدهای ناپایدار نسبت به سال جاری مشخص است و هدف دولت تحقق رشد اقتصادی در سال آینده است. کمتر بر درآمد / رشد بی ثبات دولت در سال آینده

محمد هدبهسی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص جزئیات لایحه بودجه سال آینده گفت: برآورد بودجه 1401 از محل درآمدهای ناپایدار نسبت به سال قبل کاهش یافته است. همچنین تراز عملیاتی بودجه در سال 1400 منفی 464 تریلیون تن بوده که در بودجه سال 1401 به منفی 300 تریلیون تن رسیده است که بخشی از آن ناشی از کاهش هزینه های دولت است.

درآمد حاصل از فروش نفت موجود در بودجه /
وی ادامه داد: پیش بینی دولت در بودجه سال آینده برای فروش نفت خام و میعانات گازی نسبتا واقعی است. طبق اعلام وزارت نفت، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می فروشیم و در لایحه پیشنهادی دولت، صادرات نفت خام و میعانات گازی روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه، بشکه ای 60 دلار و 23 دلار پیش بینی شده است. هر بشکه هزار تن است که منطقی تر از سال گذشته است و بیشتر متکی به درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.

هدبهسی تصریح کرد: در بودجه 1401 وابستگی به درآمدهای نوسانی مانند فروش اوراق بهادار اسلامی و اسناد خزانه کاهش یافت. رشد وام های هزینه ای در بودجه 1401 نزدیک به 5 درصد است و افزایش حقوق به طور متوسط ​​10 درصد با تغییر تدریجی تعیین شده است.

در حال رشد است وام های ساختمانی نسبت به سال قبل

این نماینده مجلس در خصوص بودجه عمرانی گفت: وام های تملک دارایی های سرمایه ای یا همان وام های عمرانی نسبت به سال قبل افزایش یافته است و بودجه کشور هم برای منابع عمومی و هم برای شرکت های دولتی و موسسات غیرانتفاعی مرتبط با دولت 3 هزار و 631 میلیارد تن است.» از این رقم، یک میلیون و 505 هزار میلیارد تن مربوط به کل بودجه کشور است و بودجه موسسات انتفاعی وابسته به دولت، 2 میلیون و 231 هزار میلیارد است. تن

وی تاکید کرد: مجموع اعتبارات پیشنهادی در بودجه 1401 برای کل بودجه کشور 526 هزار و 766 میلیارد تن درآمد مالیاتی و گمرکی است که 77 هزار و 750 میلیارد تن آن مالیات بر نهاده ها و مابقی درآمدهای مالیاتی است. . همچنین برای نفت خام و میعانات گازی این رقم در مجموع 382 تریلیون تن است.

86000 میلیارد تن فولاد از فروش دارایی های مازاد درآمد کسب کنید

هدبهسی تصریح کرد: درآمد پیش بینی شده دولت از محل واگذاری دارایی های مالی 86 هزار میلیارد تن است که 50 میلیارد تن آن مربوط به انتشار اوراق مالی و اسلامی و 36 میلیارد تن فروش اسناد خزانه است.

عضوکمیسیون برنامه و بودجه درباره حذف یا تداوم ارز ترجیحی گفت: این امکان وجود دارد که روند فعلی ادامه داشته باشد.

جلوگیری از هدر رفتن منابع ارزی ترجیحی

وی گفت: وجه اشتراک دیدگاه های مختلف در مورد ارز 4200 تومانی این است که با نظارت کاملتر بر زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی، تلاش شود تا منابع ارزی ممتاز از بین نرود یا به جیب دلالان نرود. . “

نایب رئیس کمیته برنامه، بودجه و محاسبات در خاتمه خاطرنشان کرد: به طور کلی هر تصمیمی که در مورد ارز ترجیحی اتخاذ می شود باید به آثار و پیامدهای این تغییر توجه ویژه داشته باشد تا فشار این تغییر رویه را وارد کند. مردم کمتر قابل لمس هستند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید