ضرر سالانه 500 میلیون بشکه نفت خام در کشور

ساعت: 18:04
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779517

محمدرضا اکبری گفت: قبل از اینکه انرژی تولید شده به دست مصرف کننده برسد، سالانه تنها 500 میلیون بشکه نفت خام در کشور وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا اکبری در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: در مسائل اقتصادی ریشه یارانه ها به نرخ ارز برمی گردد. در 10 سال گذشته، جهش های عجیب ارز رخ داده است که همه بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: در سال 90 قیمت دلار هزار تن بود اما اکنون حدود 28 هزار تن است و دود آن 27 برابر شده است. بنابراین طبیعی است که با افزایش میزان یارانه انرژی پنهان، نرخ ارز افزایش یابد.
دولت 12 هزار تن یارانه بنزین می پردازد

اکبری افزود: در حال حاضر دولت حدود 12 هزار تن بنزین رایگان یارانه پرداخت می کند و اگر آن یارانه ها نبود مردم امروز 15 هزار تن بنزین می خریدند. بنابراین یارانه های پنهان عمدتاً به نرخ ارز بستگی دارد. یعنی اگر دلار 100 هزار تنی شود دولت یارانه بیشتری برای قیمت بنزین می دهد.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه برخی کشورها به طور سنتی ارزش پول ملی را زیر دلار نگه داشته اند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال چین این کار را به صورت سیستماتیک انجام می دهد و این یکی از دلایل اعتراض آمریکا به چین است. در واقع با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، صادرات اقتصادی شده و ارز بیشتری وارد کشور می شود.

اکبری با اشاره به گزارش دیوان محاسبات از میزان یارانه های پنهان در کشور گفت: دیوان محاسبات در گزارشی اعلام کرد که دولت 1600 میلیارد تومان یارانه در حوزه انرژی اختصاص می دهد که حدود 1000 میلیارد تومان آن است. در اروپا هر متر مکعب گاز 120 سنت به فروش می رسد اما در ایران گران ترین گاز 10 سنت است که برای بخش داخلی کمتر از یک سنت است. اما اقتصاد ایران این قدرت را ندارد که بنزین را 120 سنت یا بنزین را 50 سنت بفروشد. طرفداران بازار آزاد معتقدند قیمت ها باید واقعی باشد اما این مدل اقتصادی در ایران جواب نمی دهد. در آبان 98 قیمت بنزین اندکی افزایش یافت و با موج گسترده ای از نارضایتی مردم مواجه شدیم.

نسبت یارانه های پنهان به نرخ ارز

وی ادامه داد: تا زمانی که دولت نتواند نرخ ارز را کنترل کند و ارزش پول ملی را افزایش ندهد، نمی توان روی آزادسازی قیمت حامل های انرژی و حذف یارانه های پنهان و روی آوردن به اقتصاد تمرکز کرد.

این محقق انرژی با اشاره به راهکارهای موجود برای حذف تدریجی یارانه های پنهان گفت: دو راه حل برای قیمت گذاری و عدم قیمت گذاری انرژی وجود دارد. سیاست‌های قیمت‌گذاری با آزادسازی قیمت انرژی که طرفداران اقتصاد آزاد از آن حمایت می‌کنند، مرتبط است و معتقدند که این امر هم باعث کاهش قاچاق و هم کاهش فشار بر دولت و کاهش مصرف انرژی می‌شود. این راه حل در شرایط فعلی چندان کاربردی نیست. زیرا تغییر قیمت حامل های انرژی تبعات منفی دارد.

وی پیشنهاد کرد تیم اقتصادی دولت بر کنترل رشد نقدینگی و کنترل نقدینگی در شرایط فعلی و همچنین رفع بی انضباطی بانکی تمرکز کند.

نیاز به مقابله با اتلاف انرژی در فرآیند تولید

این کارشناس انرژی درباره تصمیم گیری در مورد سیاست غیر قیمتی گفت: در حوزه یارانه انرژی باید مقررات غیر قیمتی را رعایت کنیم. شاید حدود نیمی از انرژی کشور در بخش عمومی و در بدنه چرخه تولید، توزیع و انتقال تلف شود. به عبارت دیگر قبل از اینکه انرژی تولید شده به دست مصرف کننده برسد، سالانه تنها 500 میلیون بشکه نفت خام در کشور وجود دارد. این اتلاف انرژی ربطی به مردم و فرهنگ ندارد، بلکه دولت مقصر اتلاف انرژی است. از سوی دیگر، حدود 15 درصد از برق تولید شده در زنجیره انتقال به دلیل فرسودگی تجهیزات قبل از رسیدن به مصرف کننده از بین می رود. بنابراین شرکت توانیر نیز نیازمند رسیدگی به این موضوع است.

دولت در پایان زنجیره تولید یارانه می دهد

اکبری پیشنهاد کرد که دولت به جای شروع یارانه از ابتدای زنجیره، به مصرف کنندگان در انتهای زنجیره تولید انرژی برای مدیریت یارانه انرژی یارانه بدهد. یعنی دولت قیمت منطقه ای انرژی را تعیین می کند و به صاحب نیروگاه می گوید هزینه های تولید را مدیریت کند و در بازار آزاد بفروشد، اما وقتی به مصرف کننده نهایی می رسد، دولت به مصرف کننده داخلی یارانه می دهد. خبر خوب این است که کل شبکه تولید برق به نقطه بهینه سازی و کاهش مصرف قبل از تحویل خروجی به کاربر نهایی می رسد.

تعرفه های گام به گام و کنترل مصرف انرژی

وی در بخشی دیگر از این گفتگو به سامانه تعرفه پلکانی اشاره کرد و گفت: دولت می تواند برای کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان نیروگاه ها تعرفه های پلکانی را پیگیری کند. افرادی هستند که به دلیل زندگی مجلل خود به اندازه حرم امام رضا (ع) برق مصرف می کنند و به همین دلیل از یارانه بیشتری بهره مند می شوند، اما اگر سیستم تعرفه ای مرحله ای در نظر گرفته شود، این گونه افراد دیگر یارانه انرژی دریافت نخواهند کرد و این یارانه خواهد بود. برای مصرف کم باشد. اگر این سیاست اجرا شود، مشکلی برای امنیت کشور وجود ندارد و نارضایتی ها افزایش نمی یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید