تاثیرات فروش یک میلیون بشکه نفت در روز بر معیشت مردم


ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821826

افزایش فروش نفت به یک میلیون بشکه در روز در دولت سیزدهم باعث کاهش 227 تریلیون تن فولاد از کسری 470 میلیارد تنی در بودجه 1400 شد و از تورم مضاعف بر اقتصاد ایران جلوگیری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فروش نفت در ایران پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به سال‌های 1998 و 1999 افزایش چشمگیری داشت.

محسن حجت مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص تاکید کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت نیز به کشور باز می گردد یعنی. مطالبات به طور کامل دریافت می شود. آنچه از درآمدهای نفتی ایران که بعضاً در بانک های خارجی بلوکه می شود، مربوط به فروش نفت ایران قبل از دولت سیزدهم و به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم است که من در جزئیات کار، پول نفت هستم. بدست می آید.

افزایش فروش نفت و درآمدهای نفتی ایران در دوره 13 ماهه دولت سیزدهم در سال 1400 این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که چرا با وجود افزایش درآمدها، وضعیت شاخص های اقتصادی به ویژه تورم از مهمترین آنهاست. معیار تغییر نکرده است

بار کسری بودجه 470 میلیارد تومانی بر دوش دولت روحانی است.

به طور کلی تورم ناشی از دو عامل «ایجاد نقدینگی بانکی» و «کسری بودجه» است. بر اساس آمار نقدینگی در 8 سال گذشته قبل از دولت سیزدهم 8 برابر شده است و اصلاح این مشکل در سیستم بانکی با راهکار کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

تاثیر افزایش فروش نفت بر کاهش کسری بودجه و تورم ناشی از آن را نیز باید جستجو کرد. نمودار 1 روند مخارج بودجه و نرخ رشد این هزینه ها را در سال های مختلف نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می شود در سال پایانی دولت تدبیر و امید (1400)، میزان هزینه های دولت نسبت به سال 1399 که دولت سیزدهم را با کسری بودجه 470 میلیارد تنی مواجه کرده بود، به طور ناگهانی 124 درصد افزایش یافته است. مرکز پژوهش های مجلس).


14010124000389 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

در واقع دولت تدبیر و امید در 5 ماهه اول سال 1400 منابع درآمدی در طول سال را در موسوم به 5 ماه آینده در دسترس قرار داده و به این ترتیب بیشترین کسری بودجه 470 تریلیون تنی در سال 1400 را تامین می کند. دولت سیزدهم باشد.

تاثیر افزایش فروش نفت بر کاهش ۲۲۷ تریلیون تنی کسری بودجه

بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، در صورت حفظ روند قبلی صادرات نفت، بودجه کشور معادل 227 میلیارد تن درآمد نفتی کسری خواهد داشت که با رشد صادرات این کسری بودجه و تورم، به طور کامل پوشش داده می شود.

به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، ارائه وزارت نفت و افزایش صادرات و ورود نقدینگی، وزارت نفت را بر آن داشته تا نه تنها به تعهد 199 تریلیون دلاری خود (و در مجموع 303 تریلیون تن منابع نفتی) عمل کند. ) بلکه به حدود 10 درصد بیشتر درآمدهای نفتی که در سال 1400 به دولت واگذار می شود.

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، دولت سیزدهم در اولین گام خود در قانون بودجه سال 1401، به دنبال مدیریت کسری بودجه و تورم ناشی از آن در کل سال 1401 با کنترل مخارج بودجه و افزایش آن تنها به میزان 9 درصد بود.

عبدالله گنجی، فعال اجتماعی و فعال رسانه ای چندی پیش در صفحه توئیتر خود درباره تاثیر فروش نفت بر معیشت مردم اظهار داشت: اتفاقا برای من سوال بود که فروش نفت چه تاثیری بر دولت سیزدهم دارد.

امروز از وزیر نفت پرسیدم اگر نفت بیشتری می فروشد و پولش برمی گردد پس چرا معیشت نمی بیند؟ وی با بیان اینکه بخش عمده ای از کسری بودجه دولت قبل در سال 1400، 420 هزار میلیارد تن بوده است، گفت: مابقی برای محصولات غذایی هزینه شده است که قیمت جهانی آن دو برابر شده است.

در مجموع تاثیر افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم کاهش بیش از 227 تریلیون تنی کسری کل بودجه در سال 1400 است که عدم تحقق این امر موجب افزایش فروش اوراق قرضه و بدهی دولت، افزایش نقدینگی و در نهایت دو برابر شدن کسری بودجه خواهد شد. تورم.

به گفته کارشناسان، حتی ایده اولیه حل مشکلات ساختاری اقتصاد کلان کشور، حتی فروش روزانه 2 میلیون بشکه نفت نیز نمی تواند گرهی از وضعیت معیشتی مردم و افزایش تورم بگشاید.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید