چین 4 میلیون بشکه نفت از ایران می خرد

ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806088

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و شرق اروپا و کاهش تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت در ماه گذشته 15 درصد افزایش یافته است و تنش های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان افزایش یافته است، به طوری که اعضای اوپک تنها 16 دقیقه وقت صرف تصمیم گیری در مورد افزایش تولید طبق برنامه ریزی کرده اند.

ظاهراً در نشست روز چهارشنبه رهبران اوپک بحث طولانی در مورد شکست کشورهای عضو در دستیابی به اهدافشان وجود نداشت.

این یکی از شلوغ ترین ماه ها در عرصه ژئوپلیتیک در سال های اخیر بوده است، با افزایش تنش ها و جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین، ناآرامی های بی سابقه در قزاقستان و نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا. تاسیسات امارات توسط پهپادهای یمنی دیده و مورد حمله قرار گرفت.

اوپک پلاس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت به رهبری روسیه و متحدانش، با افزایش اندکی تولید در ماه مارس موافقت کردند و هدف خود را برای تولید نفت به 400000 بشکه در روز رساندند.

نفت خام برنت دریای شمال در 28 ژانویه به بالاترین سطح هفت ساله 91.70 دلار در هر بشکه رسید و در حال حاضر حدود 90 دلار معامله می شود.

برخی از مقامات اوپک پلاس گفتند که آخرین مرحله افزایش قیمت نفت به دلیل ترس از کاهش عرضه به دلیل درگیری های ژئوپلیتیکی بوده است.

یک سخنگوی به رویترز گفت: قیمت نفت نه به دلیل عوامل اساسی بازار، بلکه به دلیل ژئوپلیتیک بالا است.

در این ماه علاوه بر بحران بین المللی بر سر اوکراین، یمنی ها هواپیماهای بدون سرنشین را به امارات متحده عربی فرستادند.

استفان برنوک، تحلیلگر بازار نفت می گوید: ادامه بن بست روسیه و اوکراین و تحریک هوتوها در یمن باعث ایجاد مزیت ژئوپلیتیکی در قیمت نفت خواهد شد.

«این راه حل برای همه مناسب است، هم برای کسانی که ظرفیت افزایش عرضه خود را دارند و هم برای کسانی که ندارند.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت برخی اعضای اوپک، افزود: با این تصمیم انسجام این گروه را حفظ کرده و بحث های تحریک آمیز را برای بعد می گذاریم.

داده های اوپک پلاس نشان می دهد که تا سال 2021، این گروه به طور متوسط ​​بیش از 800000 بشکه در روز کمتر از اهداف تولید نفت خود تولید می کرد، زیرا برخی از تولیدکنندگان – عمدتاً در غرب آفریقا – با کمبود سرمایه گذاری روبرو هستند.

تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق، بیش از مازاد نفت جهانی خود دارند.

بسیاری از تحلیلگران، از جمله گلدمن ساکس، می گویند ظرفیت مازاد بسیار کم می تواند قیمت نفت را در اواخر امسال به بالای 100 دلار برساند.

تحریم های آمریکا همچنین تولید میلیون ها بشکه نفت در ایران و ونزوئلا را متوقف کرده است.

تصمیم اوپک به این گروه فرصت بیشتری می‌دهد تا منتظر جهت‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب باشند که راه را برای لغو تحریم‌های صادرات نفت توسط این عضو اوپک هموار می‌کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه این هفته گفت که مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران در حال ورود به “تصمیمات نهایی” است و همه کشورها باید تصمیمات سیاسی دشواری اتخاذ کنند.

در همین حال، جواد اوجی، وزیر نفت ایران، گفت که تهران آماده بازگشت سریع به بازار نفت است و می‌تواند عرضه را 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در ماه جاری، گمرک چین اولین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود ادامه تحریم ها اعلام کرد و نزدیک به 4 میلیون بشکه نفت خام ایران را به انبارهای نفت خود ریخت.

هرگونه توافق هسته ای با ایران احتمالاً اوپک پلاس را مجبور می کند تا مانند سال های گذشته در سهمیه های تولید خود تجدید نظر کند تا جایی برای بشکه های نفت ایران باز شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید