آزادسازی 60 میلیون بشکه از ذخایر نفت آژانس بین المللی انرژی

آزادسازی 60 میلیون بشکه از ذخایر نفت آژانس بین المللی انرژی

روز جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که برخی از اعضای آن برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت نفت، 60 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را که 4 درصد از کل ذخایر استراتژیک آژانس را تشکیل می دهد، تامین خواهند کرد.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، گفت که اعضای آژانس آماده هستند تا بیشتر از ذخایر استراتژیک نفت خود را برای مهار افزایش قیمت نفت آزاد کنند.

این آژانس هفته گذشته موافقت کرد که برخی از اعضای آن 60 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت را آزاد کنند. ایالات متحده قول داده است که 30 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود وارد کند. سایر اعضای آژانس 30 میلیون بشکه باقی مانده را به اروپا و آسیا تحویل خواهند داد.

اعلام هفته گذشته آژانس مبنی بر آزادسازی ذخایر انرژی نمی تواند مانع از افزایش قیمت نفت شود زیرا بازار به طور فزاینده نگران اختلال در عرضه نفت روسیه شده است. در همین حال، تجار و خریداران اروپایی نفت روسیه را رها کرده و به دنبال ممنوعیت واردات انرژی از روسیه هستند. روسیه همچنین تهدید کرده است که انتقال گاز به آلمان از طریق خط لوله استریم 1 را مسدود خواهد کرد.

بیرول گفت که انتشار 60 میلیون بشکه نفت تنها 4 درصد از ذخایر استراتژیک نفت آژانس بین المللی انرژی را تشکیل می دهد.

وی همچنین از عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان به دلیل عدم افزایش تولید انتقاد کرد و گفت: عربستان، امارات و برخی دیگر از تولیدکنندگان خاورمیانه ظرفیت تولید بالایی دارند و انتظار داشتم پیام های اطمینان بخشی برای بازارهای جهانی نفت در خصوص رشد اوپک پلاس ارائه شود. آنها چشم انداز تولید دارند، اما نتیجه این اجلاس بسیار ناامید کننده بود.

ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم گرفت با وجود افزایش قیمت نفت از زمان بحران اوکراین، به افزایش تدریجی تولید ادامه دهد و 400 هزار بشکه دیگر به تولید خود در آوریل اضافه کند.

دیدگاهتان را بنویسید