کاخ سفید از بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی استقبال می کند: ما از یکپارچگی، گفتگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می کنیم.

کاخ سفید از بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی استقبال می کند: ما از یکپارچگی، گفتگو و شفافیت بیشتر در منطقه حمایت می کنیم.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، امروز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی و احیای روابط تهران و ریاض منجر به یک نتیجه‌گیری می‌شود یا خیر، گفت: کاهش حضور آمریکا در منطقه و وضعیت امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود؟

کربی افزود: ما از یکپارچگی و یکپارچگی بیشتر، گفتگو و شفافیت در منطقه حمایت می کنیم و اگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض منجر به شفافیت بیشتر اقدامات و دلایل آنها، کاهش تنش و کاهش اقدامات بی ثبات کننده تهران در منطقه از جمله شود. کشتی های رهگیر در تنگه هرمز، بنابراین این یک تحول مثبت خواهد بود.

کربی در خصوص کاهش تولید نفت عربستان و اینکه آیا عربستان در این مورد به آمریکا اطلاع داده است، گفت که از اطلاعیه قبلی اطلاعی نداشتم اما نیازی به این ابلاغیه نبود زیرا تصمیم یک طرفه یک کشور مستقل بود.

این مقام کاخ سفید در ادامه گفت: در رابطه با روابط آمریکا و عربستان باید بگویم در برخی موارد با ریاض اختلاف نظر داریم. اما رابطه ما به گونه ای است که می توانیم این مسائل را مطرح کنیم. ما بر آینده روابط بین دو کشور متمرکز هستیم.

کربی افزود که عربستان سعودی همچنان “شریک استراتژیک ایالات متحده” است و برای دهه ها بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود و آینده تغییر نخواهد کرد.

در همین حال، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در واشنگتن درباره بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی و اینکه آیا آمریکا آن را به عنوان کانال ارتباطی دیگری با تهران در نظر خواهد گرفت یا خیر. وی گفت: در مجموع باید بگویم که ما به گفتگوی مستقیم ایران و کشورهای منطقه دامن زده ایم. طبیعی است که دو کشور سفرای خود را در این گفت وگو بفرستند. ما همچنین امیدواریم که گفت و گو به کاهش تنش در منطقه و افزایش ثبات در منطقه و سایر مسائل کمک کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با بازگشایی سفارت، سرکنسولگری و نمایندگی کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی گفت: در پایان روند اجرای توافقات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و دایمی نماینده ایران در سازمان همکاری اسلامی فردا سه شنبه و چهارشنبه رسما بازگشایی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده از قبل فعالیت عملی خود را برای تسهیل در امور زائران بیت الله حرم آغاز کرده اند. حرکت زائران ایرانی و هم اکنون ماموریت های مذکور توسط مقامات وزارت امور خارجه دو کشور بازدید می شود و رسماً از سر گرفته شده است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز درباره چین گفت که ما به ارتباط با چینی‌ها ادامه خواهیم داد تا روشن کنیم که رهگیری کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی غیرقابل قبول است. نتیجه این اقدامات در نهایت منجر به آسیب دیدن افراد می شود.

وی افزود: رهگیری اخیر هواپیماهای آمریکایی و رهگیری نیروی دریایی چین بخشی از «اقدامات تهاجمی فزاینده ارتش چین» است. ما با این اقدامات روبرو هستیم و آماده مقابله با آنها هستیم.

کربی افزود که رهگیری های خطرناک چین “می تواند منجر به سوء تفاهم ها و محاسبات اشتباه شود” و افزود که رهگیری های غیرحرفه ای هم برای چین و هم برای ایالات متحده غیرقابل قبول است.

دیدگاهتان را بنویسید