کاخ سفید: احیای برجام در حال حاضر در کانون توجه و دستور کار ما نیست/ما از گزارش های مربوط به ایران و عربستان سعودی مطلع بودیم.

کاخ سفید: احیای برجام در حال حاضر در کانون توجه و دستور کار ما نیست/ما از گزارش های مربوط به ایران و عربستان سعودی مطلع بودیم.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، جمعه شب به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و عربستان گفت که ما از گزارش‌های مربوط به ایران و عربستان سعودی مطلع هستیم.
سخنگوی کاخ سفید گفت: باید علناً بگویم که ما از هرگونه تلاش برای کاهش تنش در منطقه و پایان دادن به جنگ در یمن استقبال می کنیم. این یکی از دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه بود.

وی افزود: دیپلماسی، تنش زدایی و بازدارندگی از ارکان اصلی سیاستی است که بایدن در سفر خود به منطقه به آن اشاره کرد. کاهش تنش در منطقه یک اولویت است و بایدن از آن استقبال می کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن در خصوص مذاکرات برجام درباره این توافق، گفت: موضع ما در قبال مذاکرات برجام تغییر نکرده است. این مذاکرات در حال حاضر در کانون توجه و دستور کار ما نیست.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی به سوالات خبرنگاران درباره واکنش به توافق تهران و ریاض با عباراتی مبهم پاسخ داد.

به گفته برخی از خبرنگاران کاخ سفید، بایدن که سوال کامل را نشنیده، در رابطه با توافق ایران و عربستان سعودی گفت: هر چه رابطه اسرائیل و همسایگان عربش بهتر باشد، برای همه بهتر است.

پیش از این، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن، جمعه به وقت محلی گفته بود: «سعودی‌ها ما را در جریان این مذاکرات قرار داده‌اند، اما ما مستقیماً در این مذاکرات دخالت نداشته‌ایم».

پیش از این، ایالات متحده آمریکا در اولین واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اعلام کرده بود که از گزارش هایی مبنی بر احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی مطلع است.

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: ما از هر تلاشی برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: تنش زدایی و دیپلماسی در کنار بازدارندگی از ارکان اصلی سیاستی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به آن اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر سر از سرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور توافق کردند.

دریادار علی شمخانی در پی سفر بهمن ماه سال جاری سیدابراهیم رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده ای را با همتای سعودی خود در چین با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور برای حل و فصل نهایی مسائل تهران-ریاض آغاز کرد. .

در پایان این مذاکرات در 28 اسفند 1401 بیانیه ای سه جانبه در پکن به امضای شمخانی نماینده ولی فقیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن محمد آل ایبان وزیر مستشاران و مشاوران شورای عالی امنیت ملی صادر شد. عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ای. عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر امور خارجی کمیته مرکزی حزب و عضوی از شورای دولتی جمهوری خلق چین

دیدگاهتان را بنویسید