واکنش ایران به اظهارات وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

ساعت: 17:53
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794260

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعاهای بی اساس و مکرر بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، گفت: ایران همواره نقش مسئولانه ای در تقویت صلح و ثبات در منطقه داشته و کشورهای منطقه را به گفت وگو دعوت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ضمن تکذیب این اتهامات بی اساس، بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را تکرار کرد و آن را تلاشی تفرقه انگیز از سوی برخی از سران سرشناس خواند. او توضیح داد که عملیات بین کشورهای منطقه مورد توجه است.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای که دوشنبه شب منتشر کردند، ادعاهای ضدایرانی را مطرح کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مسئولانه ای در تقویت صلح و ثبات در منطقه داشته و بر همین اساس کشورهای منطقه را به گفت وگو دعوت کرده است.

حاتب زاده افزود: متاسفانه کشورهای غربی از جمله از طریق صادرات گسترده تسلیحات مدرن به برخی کشورهای منطقه عامل مهمی در ایجاد تنش و بلایای انسانی در منطقه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست های اصولی خود، حل مشکلات منطقه را تعامل و همکاری کشورهای منطقه می داند و از ابتکارات سازنده در این زمینه استقبال می کند. “

حاتب زاده گفت: بر خلاف ادعاهای بی اساس در بیانیه، ایران همواره به تعهدات خود در NPT و معاهده پادمان پایبند بوده و در عین حال از استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای بر اساس این توافق منتفع خواهد شد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه انگلیس و انگلیس در این بیانیه مذاکرات وین میان ایران و 1+4 را «آخرین فرصت» برای بازگرداندن امنیت در منطقه و جلوگیری از تشدید تنش های هسته ای دانستند.

در این بیانیه آمده است: «وزرا از ایران خواستند از فرصت دیپلماتیک کنونی برای احیای برجام (برنامه اقدام مشترک) استفاده کند تا از وارد کردن بحران منطقه و جامعه بین‌المللی جلوگیری کند.

وزرای خارجه بار دیگر ایران را به انجام به اصطلاح “فعالیت های مخرب” متهم کردند و گفتند که این موضوع “نگرانی جدی” است. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده تا “نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین المللی احترام بگذارد، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت از گروه های مسلح دست بردارد.”

گفتنی است، محسن بهاروند سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پیش از این در واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده بود: راه امنیت، دوستی و رفاه در منطقه از طریق لندن نیست، بلکه از طریق لندن می گذرد. تهران.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید