بیانیه ضد ایرانی وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر خارجه انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کردند که بر سر “مشارکت های استراتژیک” به توافق رسیده اند.

این بیانیه پس از دیدار یک روزه وزیر خارجه انگلیس و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در منطقه چونگ کینگ کنت در جنوب شرقی بریتانیا صادر شد و در بخشی از آن اتهاماتی علیه ایران وجود داشت.

وزرای خارجه انگلیس و عرب از لغو مذاکرات تحریم ها در وین بین ایران و گروه 1+5 به عنوان آخرین فرصت برای بازگرداندن امنیت در منطقه و جلوگیری از تشدید تنش های هسته ای استقبال کردند.

در این بیانیه آمده است: «وزرا از ایران خواستند از فرصت دیپلماتیک کنونی برای احیای برجام (برنامه اقدام مشترک) استفاده کند تا از وارد کردن بحران منطقه و جامعه بین‌المللی جلوگیری کند.

وزرای خارجه بار دیگر ایران را به انجام به اصطلاح “فعالیت های مخرب” متهم کردند و گفتند که این موضوع “نگرانی جدی” است. در این بیانیه از دولت جدید ایران خواسته شده تا “نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، به قوانین بین المللی احترام بگذارد، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و از حمایت از گروه های مسلح دست بردارد.”

این بیانیه پس از دور جدید مذاکرات تحریم ها در وین در جمعه شب منتشر شد. در پایان این دور از مذاکرات، اصلاحات و دیدگاه های ایران در دو سند ارائه شده به تصویب رسید و به گفته علی بهاگری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، این دو سند مبنای مذاکرات آینده خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود. آمریکا همچنین شرایط بازگشت ایران به برجام را بدون حضور ایران در این مذاکرات با 1+5 مطرح کرد، اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ماندن در برجام یا لغو همه تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید