واکنش نمایندگان مجلس به بیانیه مشترک چین و کشورهای حوزه خلیج فارس


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917206

برخی از اعضای شورای اسلامی به اظهارات چین و کشورهای عربی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی واکنش نشان دادند و اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در آخرین نشست مشترک خود در بیانیه ای خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه ایرانی شدند که واکنش برخی اعضای شورای اسلامی را در پی داشت.


بیشتر بخوانید:

اغماض از تمامیت ارضی ایران بی معنی است/ اعراب به دنبال سوء استفاده از شرایط ایران هستند

علی نیکزاد: ما با هیچ کشوری با تمامیت ارضی خود شوخی نمی کنیم

در این رابطه علی نیکزاد نایب رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اثبات حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر حتی نیاز به بررسی قانونی و معاهدات بین المللی و اسناد سازمان ملل ندارد، این خلیج فارس است نه بیشتر و نه کمتر و این جزایر مطلقاً متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: ما از افزایش مبادلات اقتصادی کشورهای همسایه خود استقبال می کنیم و در امور داخلی آنها دخالت نمی کنیم، اما با هیچ کشوری با تمامیت ارضی خود شوخی نمی کنیم.

حجت‌الاسلام ذوالنوری: به مقامات چینی هشدار می‌دهم که به راه راست بازگردند

حجت الاسلام میتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی، درباره حمایت امارات از ماجرای جزایر سه گانه گفت: به مقامات چینی هشدار می دهم که مسیر کج و معوجی را که صهیونیست ها طراحی کرده اند، طی نکرده اند. محور یهودی-عربی و بازگشت به مسیر.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با محکومیت بیانیه مشترک اخیر چین و عربستان گفت: دستگاه دیپلماسی باید با قدرت و قاطعیت به این بیانیه که از سوی اسرائیل و آمریکا دیکته شده است پاسخ دهد. خدمتکار آنها، عربستان سعودی.

خجت‌الاسلام سلیمی: جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هستند و خواهند بود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی، به مقامات چینی و رئیس‌جمهور چین هشدار داد عکس‌های کلوچه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس گمراه نشوند.

وی گفت: رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد که ساده تر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم. جزایر سه گانه ایرانی بوده، هستند و خواهند بود و هرکس بخواهد در این موضوع دخالت کند با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. دولت چین باید به معاهده شانگهای پایبند باشد زیرا تمامیت ارضی ایران در بند دو معاهده شانگهای ذکر شده است. بهتر است رئیس جمهور چین با مشاوران خود مشورت کند و بفهمد که اساسنامه معاهده شانگهای شامل چه مواردی است.

یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: تاکنون در امور داخلی کشور دخالتی نداشته ایم و اگر نظری بوده در راستای حفظ آرامش در کشور بوده است. منطقه . در خصوص بیانیه مشترک نقش عربستان سعودی، مشخص است که عربستان هرگز حامی ما نبوده و همواره تنش در روابط با کشورمان را دنبال کرده است که آخرین نمونه آن آشفتگی های اخیر است. بیش از آن چیزی که از عربستان انتظار نمی رفت، آنها همواره ایران را به توصیه خود به دخالت در کشورهای همسایه محکوم کرده اند، هرچند که کشورهای همسایه اصلاً چنین نظری ندارند.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع با چین متفاوت است، ما با چین روابط سیاسی و اقتصادی داریم. چین به بازار نفت و اقتصاد ما نیاز دارد و ما با چین نیز مبادلاتی داریم، بنابراین این بیانیه مشترک چین مورد انتظار و پذیرش ما نیست. دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه باید قاطعانه و قاطعانه به این ادعا پاسخ دهند. این بیانیه ای است که اسرائیل و آمریکا به کنیزشان عربستان سعودی که آن را تحریک کرده است، دیکته شده است.

جهان آبادی: امیدوارم چین و عربستان درک دقیق و واقع بینانه تری از مواضع ایران داشته باشند.

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چین و عربستان باید این واقعیت را بپذیرند که ایران کشوری قدرتمند با نفوذ و منابع فراوان در خاورمیانه است، بنابراین هر چقدر هم که چین آمریکا و روسیه مواضع خود را می گیرند، اگر عاقل باشند، منافع ما و آنها بهتر تامین می شود.

وی تاکید کرد: پس از بررسی دقیق بیانیه، مواضع ایران به صورت شفاف از طریق مجلس و دستگاه سیاست خارجی به چین و عربستان سعودی اعلام می شود. امیدواریم طرف های سعودی و چینی بر اساس مواضع ما درک دقیق و واقع بینانه تری داشته باشند.


سلمان ایشاگی نماینده مردم قنات و زیرکوه در مجلس یازدهم وی با یادآوری بیانیه فوق گفت: ما از مبادلات بین کشورها ناراحت نیستیم، اما به سرمایه گذاران چینی توصیه می کنیم که وضعیت خاشقجی را مطالعه کنند و مراقب ابزارهایی باشند که هنوز در دست بن سلمان است و از خود محافظت کنند. “


محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم وی در یادداشتی خطاب به دولت چین گفت: مراقب اظهارنظرهای خود در مورد تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشید. ایران مقتدر برای 8 سال پاسداری مقدس به همه ابرقدرت های جهان نشان داد که اجازه نخواهد داد بخشی از خاک خود طمع دیگران را داشته باشد.


لازم به ذکر است که این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری منتشر شد که در آن رهبران عربستان سعودی و چین از ایران خواستند از «دخالت در امور داخلی کشورها» خودداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید