سایه بی توجهی به سیاست های مشترک «جمعیت» / افزایش جمعیت مستلزم تغییر سبک زندگی و کار فرهنگی است.

زمان: 09:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۵
کد خبر: 1800492

بی اطلاعی یا کم کاری دولت ها نسبت به مسئله جمعیت نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. به طوری که برخی کارشناسان معتقدند در صورت عدم تغییر رشد جمعیت، تا 30 سال آینده با پیری جمعیت در کشور مواجه خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ موضوع جمعیت یکی از موضوعات مهمی است که در اقتدار ملی، انسجام و رشد کشور و توسعه و پیشرفت کشور نقش بسزایی دارد.

تأثیرات جمعیتی در ساختارهای مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و از این حیث یکی از موضوعات مهم و حساس در حال حاضر است و باید توسط متخصصان این حوزه به خوبی برنامه ریزی شود.

در همین راستا بود که رهبر معظم انقلاب در 30 اردیبهشت 93 سیاست های کلی جمعیت را با در نظر گرفتن اهمیت مقوله جمعیت در قدرت ملی بیان کردند. و رشد، بلوغ و جوانی جمعیت فعلی کشور را فرصت و امتیازی برای جبران کاهش رشد جمعیت و زاد و ولد در سال‌های گذشته دانستند.

پس از این ابلاغ، رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان و جلسات مختلف بر اهمیت توجه به معضل جمعیت تاکید کردند و بارها به موضوع ازدواج جوانان و راهکارهای تسهیل آن و نیز موضوع تولد و پیشگیری از پیری اشاره کردند. .

موضوع جمعیت نیاز به تحقیقات کارشناسی و علمی دارد و باید به آینده توجه کرد، زیرا اگر رشد جمعیت کشور به همین منوال پیش برود، در چند سال آینده رشد جمعیت ایران منفی خواهد شد و شاهد کشوری پیر و معلول خواهیم بود.

امروز برای همه کسانی که دغدغه آینده ایران را دارند، موضوع جمعیت یک موضوع اساسی و کلیدی است، اما بی توجهی یا کم کاری دولت ها نسبت به موضوع جمعیت نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. تا جایی که برخی کارشناسان معتقدند اگر این روند رشد تغییر نکند تا 30 سال آینده با پیری جمعیت در کشور مواجه خواهیم شد.

لزوم اصلاح سیاست های جمعیتی با تمرکز بر رشد جمعیت

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرما، اصلاح سیاست های جمعیتی با محوریت افزایش جمعیت را ضروری دانست و گفت: این رویه باید دغدغه اصلی فرهنگی مدیران باشد. و سیاست های فرهنگی برای افزایش جمعیت در بین خانواده ها.

حجت الاسلام قریشی با اشاره به اینکه بحث جمعیت و زاد و ولد در اولویت مسئولان استانی و کشوری است، ادامه داد: موضوع جوان سازی جمعیت باید توسط مسئولان رسیدگی شود.

امام جمعه ارومیه گفت: اگر ولادت مثل گذشته ادامه پیدا کند، جمعیت جوان جامعه کاهش می یابد که این بزرگترین آسیب برای کشور است.

حجت الاسلام قریشی گفت: مسئولان فرهنگی باید فرهنگ ولادت را ایجاد کنند و مسئولان اجرایی نیز طرح را تصویب و اجرا کنند.

تغییر سبک زندگی، راه حلی برای مشکل پیری جمعیت

حجت الاسلام عسگر نماینده دیرینه مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به موضوع جمعیت و اهمیت آن گفت: باید مراقب نفوذ زندگی غربی در جامعه باشیم. دیر ازدواج کنند و در نتیجه فرزندان کمتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام با تاکید بر اینکه هر جا به آموزه‌های دینی عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم، گفت: آموزه‌های دین مبین اسلام به همه شئون زندگی توجه دارد، اما برخی از افکار در دنیا از این آموزه‌ها و سیاست آزمون و آزمایش دور است. خطا. جلو

وی با بیان اینکه باید مسیر را برای فرمایشات مقام معظم رهبری هموار کنیم، افزود: اگر می خواهیم منویات مقام معظم رهبری را در رشد جمعیت اجرا کنیم، ابتدا باید نظر و سپس سبک زندگی اسلامی خود را تغییر دهیم. “.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی افزود: امروز وظیفه ما فرهنگ سازی برای حل مشکل جمعیت با تغییر سبک زندگی اسلامی است.

سیگنال هشدار برای کاهش رشد جمعیت

سهراب حیدری مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در سال های اخیر با کاهش عمومی رشد جمعیت مواجه هستیم.

حیدری افزود: با ادامه روند فعلی رشد جمعیت و زاد و ولد طی 30 سال آینده، با مشکل جوانان و نیروی کار فعال مواجه خواهیم بود که زنگ خطری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هرم سنی کشور در حال تغییر است، گفت: کاهش نرخ زاد و ولد دلیل این تغییر در هرم سنی بوده و متاسفانه در سال های اخیر تشدید شده است. به 1/7 رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب با اشاره به اینکه چندین سال است که مقام معظم رهبری نسبت به این مشکل هشدار داده اند، گفت: در این زمینه لازم است همه مسئولان احساس مسئولیت کنند و دست در دست هم بگیرند و ترس هایی را که به ما گفته شده کاهش دهند. برای کاهش سرعت رشد جمعیت اقدام کنند.

تغییر سبک زندگی یکی از عوامل کاهش جمعیت است

علی کری کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر فرهنگ سازی افزایش جمعیت گفت: بحث سبک زندگی یکی از موضوعاتی است که متاسفانه سبک زندگی غربی در کاهش زاد و ولد موثر است. .

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: اقدامات فرهنگی مناسب و ترویج سبک زندگی اسلامی و اتخاذ سیاست های تشویقی لازم باید باعث بچه دار شدن خانواده ها شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در جامعه فقط باید یک فرزند داشت، گفت: بحث جمعیت موضوع مهم کشور است و عزم جدی می طلبد و همه باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

باید گفت که مسئولان کشور باید با برنامه ریزی صحیح، دقیق و حساب شده و رفع موانع زایمان و همچنین با فرهنگ سازی و اتخاذ سیاست های تشویقی در این زمینه گام های اساسی بردارند تا در آینده ای نزدیک یک امر جدی به وجود آید. چالش در حوزه جمعیت با تهدید مواجه نشویم و از این نظر وظیفه دولت سیزدهم بسیار سخت است و باید اقدامات لازم را برای اجرای سیاست کلی مقام معظم رهبری انجام دهد که متأسفانه مغفول مانده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید