مردم چند ماه است که معتقدند مشکلات فقط مربوط به دولت قبل است؟ / عامل فوری و کشنده حل مشکلات اقتصادی امروز، رفع تحریم هاست.

مردم چند ماه است که معتقدند مشکلات فقط مربوط به دولت قبل است؟  / عامل فوری و کشنده حل مشکلات اقتصادی امروز، رفع تحریم هاست.

روز جدید: یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بپذیریم مشکلات اقتصادی امروز مربوط به گذشته است، کارمندان فعلی و نمایندگان مجلس باید بگویند که برای حل آن چه اقداماتی انجام داده ایم؟

محمود صادقی در سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مشکلات موجود به تصمیمات دولت قبل برمی گردد، گفت: این روزها این حرف ها زیاد گفته می شود رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور جمهوری این چیزها را زیاد می گوید. البته معمول است که هر مسئولی که روی کار می آید مشکلات را به گردن دولت قبل می اندازد که البته این یک واقعیت است و نمی توان انکار کرد که بخشی از مشکلات گذشته و منطقی است. زیرا هر دولتی که بر سر کار می آید جانشین دولت قبل است همانطور که آقای روحانی جانشین گذشته بود و بر کسی پوشیده نیست که اقدامات گذشته در آینده موثر است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این اظهارات حلال مشکلات است یا خیر، بسیار مهم است، ادامه داد: با فرض اینکه مشکلات اقتصادی امروز مربوط به گذشته است، دولت فعلی بگویند برای حل آن چه کرده ایم. ? وقتی به آقای رئیسی گفتم اشتباه نکنید، باید واقع بینانه به وضعیت فعلی نگاه کنید. آقای روحانی زمانی دولت را با تورم حدود 40 درصد نسبت به دولت قبل تحویل گرفت، اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، تورم بین سال‌های 95 تا 96 به حدود 10 درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: بعد از سال های 95 و 96 تورم دوباره افزایش یافت و به نظر من باید عوامل تورم را در نظر گرفت و یکی از عوامل مهم تحریم ها بود. زمانی که تورم کاهش یافت، در کنار سیاست های مشخصی که وزارت اقتصاد و آقای طیب نیا برای کاهش تورم اتخاذ کردند، آقای روحانی برجام و توافق هسته ای را منعقد کرد، اما امروز پس از خروج آمریکا از برجام و تغییر سیاست های وزارت اقتصاد. و تورم دولت افزایش یافت.

صادقی گفت: با حرف و شعار نه از سوی دولت و نه مجلس، مشکلات حل نمی شود. در نظر داشته باشید زمانی که نفت و فرآورده های غیرنفتی صادر می کنید، اما نمی توانید پول خود را به کشور برگردانید، زیرا مبادلات بانکی شما با دنیا مختل شده و باید به شکل غیرعادی آن را دور بزنید، طبیعی است که نظام اقتصادی مختل شود.

وی تاکید کرد: در کنار مشکلات مزمن، ساختاری و اساسی که اقتصاد ما دارد و باید در جای خود حل شود، تکذیب کنیم و بگوییم معیشت را به مذاکره و تحریم ربط نمی دهیم که این حرفی است که صحت ندارد؛ اما این حرف ها درست نیست. زیرا عامل فوری و مرگباری که امروز برای حل مشکلات اقتصادی باید به آن توجه شود، رفع تحریم هاست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: زمانی که گشایش مذاکرات صورت می گیرد، می بینیم که تاثیر روانی بر بازارها دارد و وقتی این گشایش ها بسته می شود، تاثیر خود را می گذارد.

وی تاکید کرد: معتقدم تا چند ماه دیگر مردم باور کنند که مشکلات فقط مربوط به دولت قبل است؟ وقتی از این حد گذشت و تورم افزایش پیدا کرد، طبیعی است که نمی پذیرند که مشکلات دولت قبل را رها کنیم. آیا تورم را کاهش دادید که باید منتظر نتیجه باشیم؟ اخیراً چه اقداماتی برای کاهش تورم انجام شده است؟

صادقی ادامه داد: امروز آقای رئیسی وجود مشکلات را به دولت قبل و گروه های پشت صحنه ربط داد. بخشش می خواهد برای خودش فضا ایجاد کند در حالی که بسیاری از مصوبات مجلس یازدهم گرهی در شرایط اقتصادی کنونی ایجاد کرده است. از جمله اینکه در مورد برجام هم همین مصوبه را داشتند که هم برای دولت آقای روحانی و هم برای دولت فعلی و یا برای اقدام امروز در جریان مذاکرات مشکل ایجاد کرد. مثلا نامه یا بیانیه صادر می کنند و به تاثیرات این رفتارها در فضای مذاکرات هسته ای توجهی ندارند و آثار روانی خاص خود را دارد.

وی گفت: در مجموع مصوبه ای برای کاهش تورم در این مجلس نداشتیم. مصوبات مربوط به لایحه بودجه 1401 نیز روشن است و در واقع تناقضاتی در لایحه 1401 وجود دارد که منجر به چنین تصمیماتی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید