آیا تحریم ها علیه ایران برداشته شده و آمریکا به برجام بازمی گردد؟ / دود سفید از وین بلند می شود؟

آیا تحریم ها علیه ایران برداشته شده و آمریکا به برجام بازمی گردد؟  / دود سفید از وین بلند می شود؟

روز جدید چه چیزی احتمال دستیابی به توافق نهایی را افزایش می دهد؟ همانطور که از سطور و حتی برخی سخنان صریح باقری، اولیانف و یک کشور اروپایی برمی آید، واقعیت های موجود هر سه طرف را به توافق رسانده است، اما هر کدام ادبیات و روشی برای بیان این موضوع دارند.

پس از چند تنش جدی در مذاکرات وین و ابراز استیصال اروپایی ها برای دستیابی به توافق، اکنون سیگنال های مثبتی از وین ارسال می شود، سیگنال های مثبتی که البته همچنان در خطر است.

علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی که به تازگی پس از پایان دور هفتم مذاکرات به تهران بازگشته بود، برای اولین بار درباره پیشرفت مذاکرات صحبت کرد و افزود: در جریان مذاکرات بر سر رفع تحریم ها و اقدامات هسته ای، ما برای اولین بار به پیشرفت مذاکرات پرداختیم. رسیده این دو سند دو سند جدیدی هستند که بر اساس مواضع ایران، مبنای مذاکرات برای آغاز در آینده نزدیک در وین خواهند بود.

البته بیل مکانیکی به این نکته نیز اشاره کرد که با وجود سند جدید، همچنان اختلافات جدی وجود دارد. در پاسخ به سوالی که قبلا در پیش نویس وین 6 پرسیده شد، ترکیب اختلافات دو کشور تا 80 درصد اختلاف و 20 درصد تفاهم است، اکنون می توانید بگویید که چه تفاوت هایی در این متون وجود دارد؟ گفت: درصد را نمی توانم بگویم. اما یک تفاوت وجود دارد. همان تفاوت هایی که در پروژه Vienna 6 وجود دارد و چندین مورد اضافه شده است.

البته این تنها بیل مکانیکی نیست که در مورد اختلافات جاری صحبت می کند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز اذعان کرد که برای رسیدن به سند نهایی باید کارهای زیادی انجام شود. طرف اروپایی بارها موضع خود را در مورد مذاکرات و موضع ایران و مشکلات پیش رو اعلام کرده است.

با وجود این مشکلات، چه چیزی احتمال دستیابی به توافق نهایی را افزایش می دهد؟ همانطور که از سطور و حتی برخی سخنان صریح باقری، اولیانف و یک کشور اروپایی برمی آید، واقعیت های موجود هر سه طرف را به توافق رسانده است، اما هر کدام ادبیات و روشی برای بیان این موضوع دارند.

اما چرا همانطور که اولیانوف گفت هشتمین دور مذاکرات می تواند آخرین و البته طولانی ترین باشد؟ علائم جدی در این مورد وجود دارد. نخست، ظاهراً تیم ایران توانست برخی از خواسته های خود را در پیش نویس مذاکرات قبلی وارد کند. از سوی دیگر، توافق ایران و آژانس برای نصب دوربین های جدید نهایی شد. این دو رویداد را می توان گامی مثبت از سوی دو طرف دانست که بدون اجازه بالاترین سطوح تصمیم گیری در ایران امکان پذیر نبود.

از سوی دیگر اروپایی‌ها نگرانی‌های خاص خود را در مورد توسعه توان هسته‌ای ایران دارند و می‌گویند احیای برجام آرام آرام سودمندی خود را از دست می‌دهد، اما اولویت آنها احیای برجام است. با توجه به ادامه بحران ولیعهد، مشکلات ناشی از افغانستان و تغییر موازنه قدرت بین اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و چین، به نظر می رسد اروپا نیز می خواهد با کمترین هزینه ممکن به برنامه هسته ای ایران پایان دهد.

در طرف آمریکایی اگرچه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که مذاکرات در وین خوب پیش نمی رود، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه شب گفت که اولویت آمریکا از سرگیری مذاکرات سازنده برای بازگشت به توافق هسته ای است.

به نظر می رسد طرف روسی نیز به دنبال «جوش انداختن» توافق برجام و بازگشت آمریکا به میز برجام است و با وجود تمسخر گاه و بیگاه ایران، خواهان فروپاشی برجام نیست.

اخیرا حسین امیرعبدالاحیان در گفت و گو با آنتونی گانرز تاکید کرده است که ایران دو متن در مورد موضوع لغو تحریم ها و سلاح هسته ای ارائه کرده است و این متون مطابق برجام است و هیچ خواسته ای خارج از برجام ندارد و در عین حال. وقتی خارج از برجام هیچ تعهدی پذیرفته نمی شود اینجا ایران نیست. مواضع اخیر وزیر امور خارجه ایران موضعی است که تقریبا مورد تایید سایر طرف ها قرار گرفته است.

با این تفاسیر و رضایت نسبی از خواسته های تیم جدید ایران، احتمال تمدید توافق و وین برای رسیدن به توافق وجود دارد. اما همچنان خطرات جدی این احتمال را تهدید می کند و موضع اشتباه رسانه ای یا سوء نیت خارجی دشمنی مانند رژیم صهیونیستی می تواند برجام را تهدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید