تجارت و تفاهم با سایر کشورها به معنای پذیرش سلطه آنها نیست/ چین به دنبال تضمین ادامه واردات نفت از ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن گدری ابیانه در گفت و گو با مرصادنیوز، گفت: توافقی که بین ایران و چین انجام شد که بر اساس آن چین باید ظرف 25 سال 450 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند نه برای چین و نه برای ما. هر دو طرف چنین توافقی.

وی افزود: چین کشوری در حال توسعه است که از نظر اقتصادی از آمریکا و البته در برخی موارد از آمریکا جلوتر است.

قدیری ابیانه گفت: آمریکایی ها افراد متکبر و خودخواه هستند و نمی خواهند کسی از آنها پیشی بگیرد. بر این اساس آنها توطئه های زیادی علیه چین دارند و در صدد براندازی چین هستند.

وی گفت: چین کشوری است که برای پیشروی در امور خود به نفت به عنوان ماده خام و منبع انرژی نیاز دارد و از سوی دیگر جهان از چندقطبی شدن به سمت چندقطبی شدن حرکت می کند، چین رو به افول است و از سوی دیگر چین در حال کاهش است. یکی از قطب های نوظهور است که در این زمینه گام های بلندی برداشته است تا جایی که اکنون می توان گفت ابرقدرت است و آمریکا با رعایت این شرایط می خواهد جلوی این حرکت را بگیرد.

قدیری ابیانه گفت: اگرچه آمریکا از نظر نظامی بمب اتمی دارد که می تواند چندین بار همه کشورها را نابود کند، اما هند، روسیه، کره شمالی، پاکستان، انگلیس و فرانسه نیز سلاح هسته ای دارند، بنابراین نمی توانند درباره جنگ اظهار نظر کنند. جهان.

وی افزود: یکی از اقداماتی که آمریکا می تواند انجام دهد، صدور دستور عدم فروش نفت به چین است. در واقع می توانند به کشورهای نفتی مانند عربستان سعودی، قطر و امارات دستور دهند که به چین نفت نفروشند. آنها نمی فروشند. از سوی دیگر، چین می خواهد مطمئن شود که جریان نفت به کشورش ادامه دارد و در این میان تنها کشوری در منطقه که استقلال رای مخالف آمریکایی ها دارد، ایران است، بنابراین چین خواهان روابط با ایران است. برای اطمینان از تداوم صادرات نفت کشورمان و تضمین آن، از سایر کشورها نیز می خواهیم در زمینه های مختلف در ایران سرمایه گذاری کنند تا پتانسیل ها به فرصت های واقعی تبدیل شود.

قدیری ابیانه گفت: در این بحران که آمریکایی ها در تلاش برای جلوگیری از صادرات نفت ایران هستند، کشوری مانند چین که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کند، شکاف بزرگی در تحریم ها ایجاد می کند و باعث می شود این فشار حداکثری تأثیری بر ایران ندارد، بنابراین منافع ایران نیز ایجاب می کند که با چین رابطه داشته باشد.

وی گفت: اصولاً وقتی منافع دو کشور مستقل در یک موضوع منطبق شود، تبدیل به توافق، معاهده و معامله می شود و این توافق با چین یا قرارداد 20 ساله با روسیه یا سایر کشورها به نفع ایران است. اگرچه اروپایی ها و آمریکایی ها بسیار ناراحت هستند زیرا می بینند که تحریم های آنها با مقاومت ایران و مبادله کشورمان با سایر کشورها خنثی می شود و در نتیجه در اهداف خود شکست می خورند و البته تبلیغاتی هم انجام می دهند. خود آنها و عوامل آنها نکته اینجاست که ایران تحت سلطه چین و روسیه قرار گرفته است و اینطور نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ما به دنبال گسترش روابط خود با عراق و پاکستان هستیم آیا این بدان معناست که می خواهیم زیر یوغ آنها برویم؟ بلکه ما به نفع خودمان عمل می کنیم و این یادداشت تفاهم 25 ساله با چین به نفع ما و چین است، همانطور که تفاهم ما با روسیه است. البته هنوز وارد جزئیات نشده ایم. اگرچه باید در ساخت پتروشیمی ها و پالایشگاه ها سرمایه گذاری کنند، اما در مورد میزان و نحوه پرداخت آن ها وارد جزئیات نشدیم، بنابراین باید هر کدام را بررسی کنیم و به توافق برسیم.

وی افزود: در توافق هرگز نباید فکر کنیم که طرف مقابل منافع ما را دنبال می کند، بلکه هر طرف به دنبال منافع خود است، بنابراین باید مراقب باشیم که سرمان را از دست ندهیم و معاهدات را بر اساس آن تنظیم کنیم. در واقع باید تلاش کنیم تا به یک توافق حقوقی و اقتصادی قوی برسیم.» و اولویت های موجود را برای سرمایه گذاری خارجی در نظر بگیرید.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر روزی اروپا دست از دشمنی بردارد و بخواهد در پروژه هایی که به نفع ایران است در کشور ما سرمایه گذاری کند، می تواند سرمایه گذاری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: برخی از افرادی که می گویند چرا چین می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند، باید بدانند که اروپا و آمریکا تمایلی به سرمایه گذاری در ایران ندارند، پس آیا نباید با چین، روسیه و سایر کشورها سر و کار داشته باشند؟ آیا نمی خواهید ما تجارت کنیم؟ “درسته؟! بعد از ممنوعیت فروش مواد مخدر و مواد غذایی، آیا نباید از کشورهای دیگر دارو و مواد غذایی تهیه کنیم؟ البته این حرف بیهوده است، بنابراین برخی از این ایرادات مبتنی است. در مورد جهل و دیگران در یک مأموریت.

قدیری ابیانه گفت: طبیعتاً آمریکا و اروپا در صدد بسیج عوامل داخلی خود و ایجاد انواع سنگسار در تفاهم ما با سایر کشورها هستند و در همین راستا اعلام می کنند که روسیه زمانی بخش هایی از ایران را اشغال کرده است. البته چنین کاری کرد و البته کار بدی بود، ما هم ناراحتیم، مگر آمریکا و اروپا کودتا نکردند و رضاشاه و پهلوی را برای حمایت از صدام اجیر نکردند و همه جوره به آنها نمی دهند. سلاح؟

وی افزود: اخیرا برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر در مصاحبه ای گفته است که از عراق می پرسیم که کجا از بمب ها استفاده کنیم تا بیشترین تلفات را به ایران وارد کنیم. اکنون هم اروپا و هم آمریکا خواهان تحریم در مذاکرات وین برجام هستند، در حالی که چین و روسیه با تحریم ها مخالف هستند و از موضع ایران حمایت می کنند.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکا، اروپا و ارتجاع عربی در سوریه و عراق از تروریست ها حمایت کردند، در حالی که روسیه با آنها مخالفت کرد و نیروهای خود را برای مبارزه با تروریست های مورد حمایت آمریکا به آنجا فرستاد و اکنون با ایران متحد است. او می گوید نفت نباید از ایران خریداری شود و از چین می خواهد که برای اعمال تحریم ها علیه ایران از ایران نفت نخرد، اما چین آنها را نادیده می گیرد و از ایران نفت می خرد. آیا بد کار می کند؟ البته چین به نفع ایران عمل نمی کند، بلکه منافع خود را در نظر می گیرد. با این حال، منافع آنها با ما همخوانی دارد. بنابراین ما باید با چین، روسیه و سایر کشورها رابطه داشته باشیم، اما باید مراقب باشیم که با هر کشوری کار کنیم، سرمان را از دست ندهیم.

وی افزود: اینکه می گویند معامله با چین و روسیه به این معناست که زیر یوغ آنها می رویم اشتباه است. فرقی نمی کند غربی ها از روابط ایران با چین و سایر کشورها ناراحت باشند، مگر اینکه ما مجبور باشیم مطابق میل آنها عمل کنیم.

قدیری ابیانه گفت: آمریکا قدرت قبلی ندارد و در بحران اقتصادی به سر می برد، بنابراین پول این کشور انحصار تجارت بین المللی را از دست داده است. همچنین شکاف اجتماعی در آمریکا به شدت افزایش یافته است، حتی بحث درگیری‌های اجتماعی و کودتا و فروپاشی آمریکا در رسانه‌های آمریکایی منعکس شد، در حالی که ایران توانست تحریم‌ها را از اهداف خود دور کند. حتی بانک جهانی و سایر کشورها پیش بینی کرده اند که ایران با وجود تحریم ها پیشرفت خواهد کرد. شهید مطهری باید عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد، اما ما باید راه خودمان را برویم که راه اقتصاد مقاومتی، کار و تلاش، وحدت ملی و پرهیز از اسراف است.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم تا این دوران را با موفقیت پشت سر بگذاریم و بدانیم آینده درخشانی در انتظار ماست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید