نیویورک تایمز: اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر ایران

نیویورک تایمز: اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر ایران

روز جدید : مقامات آمریکایی می گویند که حملات اسرائیل به جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران کمکی نکرده است، تهران را متقاعد به افزایش قدرت کرده است

نیویورک تایمز در گزارشی ویژه گزارش داد که اختلافات اسرائیل و آمریکا بر سر از سرگیری مذاکرات با ایران افزایش یافته است.

در این گزارش که بر اساس گفتگو با بیش از ده ها مقام آمریکایی و اسرائیلی تهیه شده، آمده است که علیرغم آغاز روشن و امیدوارکننده روابط بین بنت و جو بایدن (رهبران اسرائیل و آمریکا)، از سرگیری مذاکرات با ایران همزمان با تولید هسته ای بوده است. کشور. مقامات اسرائیلی از رویکرد بیش از حد نرم آمریکا در قبال ایران صحبت کرده اند.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع اسرائیل و رئیس موساد این هفته هنگام خروج از واشنگتن به اسرائیل بازگشتند و نگران بودند که تمایل آمریکا برای احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی منجر به توافق با ایران برای تسریع فعالیت های هسته ای ایران شود.

بنی گانز وزیر دفاع اسرائیل که روز چهارشنبه در واشنگتن به سر می برد، با وزرای دفاع و امور خارجه خود در پایتخت آمریکا دیدار کرد.

گنتز با بحث در مورد مانورهای نظامی مشترک با ایالات متحده، امیدوار بود که موضع محکم تری در مورد پیامدهای شکست مذاکرات بازگشت اتخاذ کند. اما در نهایت، آنچه به طور علنی توسط مقامات آمریکایی شنیده شد، تعهد به دیپلماسی بود.

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه به بی‌بی‌سی گفت در صورت شکست مذاکرات، فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران افزایش خواهد یافت و به گزینه اقدام نظامی که سال‌ها روی میز بود اشاره نکرد.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که اطلاعات فاش شده از دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با رهبران نظامی و امنیتی این کشور در 25 اکتبر که در برخی رسانه ها در هفته جاری منتشر شد، عمداً توسط مقامات آمریکایی در آستانه این دیدار افشا شد. بنتز گنتز در تسکین ترس اسرائیلی ها ..

روز چهارشنبه، رویترز به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد، نوشت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به دستور جو بایدن، در 25 اکتبر با مقامات امنیتی و دفاعی ایالات متحده دیدار کرد تا در مورد گزینه های ایالات متحده گفتگو کند. در صورت شکست مذاکرات در وین علیه ایران اقدام نظامی انجام دهید.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که در حالی که مقامات اسرائیلی پیش از انجام دو حمله به اهداف ایران در ماه های ژوئن و سپتامبر به ایالات متحده هشدار داده بودند، برخی از مقامات آمریکایی گفتند که این حملات به خنثی کردن برنامه هسته ای ایران کمکی نکرد و تهران را متقاعد کرد که فعالیت های خود را تسریع بخشد.

در 2 ژوئیه، سایت هسته ای کرج تسایی در اثر حمله پهپاد آسیب دید و مقامات ایرانی اسرائیل را به دست داشتن در این حمله متهم کردند. رسانه های اسرائیلی نیز این حمله را کار دولت خود توصیف کردند.

علاوه بر این حملات، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته قبل از سفر بنی گنتز به واشنگتن یک تماس تلفنی داغ داشتند که این احیای برجام است.

به گزارش نیویورک تایمز، نخست وزیر اسرائیل در گفت وگوی تلفنی به آنتونی بلینکن گفته است که ایران می خواهد با افزایش غنی سازی از آمریکا اخاذی کند و هیچ مقام آمریکایی یا اسرائیلی نمی خواهد اعلام کند که ایران به غنی سازی لازم رسیده است. برای تولید سلاح های هسته ای..

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آشنا با این تماس تلفنی اعلام کرد که هر دو طرف از نتیجه این تماس تلفنی ناراضی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید