نیویورک تایمز: خروج آمریکا از افغانستان وضعیت منطقه را تغییر داده است

نیویورک تایمز: خروج آمریکا از افغانستان وضعیت منطقه را تغییر داده است

روز جدید : هم امارات و هم سعودی ها می دانند که با رفتن «برادر بزرگ» خود، آمریکا، دیگر نمی توانند با ایران قدرتمندتر دشمنی کنند. ایرانی‌ها نیز به نوبه خود می‌دانند که در شرایطی که تحت تحریم‌های سنگین قرار دارند، نیاز به تماس هر چه بیشتر دارند و اکنون عربستان سعودی در حال احیای روابط با ایران و قطر و کاهش دخالت خود در یمن است.

نمی توان انکار کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دوران ریاست جمهوری بایدن، وضعیت خاورمیانه را تغییر داد و حتی می توان ادعا کرد که این تغییر می تواند در درازمدت مثبت باشد.

نیویورک تایمز درباره خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و تاثیر آن بر روابط در منطقه نوشت: «حضور آمریکا در افغانستان البته وضعیت منطقه را تثبیت کرد، اما اتفاقات بد زیادی نیز به همراه داشت. بسیاری از متحدان سنتی آمریکا با مداخله عربستان سعودی و امارات در یمن و تحریم قطر، توطئه های ترکیه در لیبی (و علیه کردها در سوریه و عراق) و امتناع دولت قبلی افغانستان از مذاکره، به عبور از مرزهای خود عادت کرده اند. با طالبان سازمان ممنوعه در روسیه) و توسعه شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری.

خسته شدن آمریکا از داوری در خاورمیانه و خروج باراک اوباما از منطقه و عدم تمایل دونالد ترامپ به انتقام گرفتن از ایران برای حملات پهپادی به تاسیسات کلیدی نفت عربستان در سال 2019، موید این گفته است. بایدن فقط دستور جدید را قانونی کرد.

امارات و عربستان سعودی می دانند که با خروج برادر بزرگترشان، آمریکا، دیگر نمی توانند با ایران قدرتمند دشمنی کنند. ایرانی‌ها نیز به نوبه خود می‌دانند که در شرایطی که تحت تحریم‌های سنگین قرار دارند، نیاز به تماس هر چه بیشتر دارند و اکنون عربستان سعودی در حال احیای روابط با ایران و قطر و کاهش دخالت خود در یمن است. امارات از درگیری های لیبی و یمن صرف نظر کرده و با ایران، قطر و سوریه روابط برقرار کرده است. عراق به عنوان میانجی بین ایران و عربستان سعودی عمل می کند. بحرین و امارات با اسرائیل و عربستان سعودی روابط پنهانی دارند. مصر و اسرائیل برای کاهش تنش با حماس در غزه با یکدیگر همکاری می کنند. ملک عبدالله پادشاه اردن برای اولین بار در ده سال گذشته به تماس تلفنی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که مورد حمایت ایران است، پاسخ داد. کاخ اردن گفت که آنها در مورد روابط “برادری” صحبت می کردند.

با این حساب می توان گفت که خروج آمریکا از افغانستان می تواند به آشتی بین طرف های مختلف منطقه ای منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید