نیویورک تایمز: نشانه هایی وجود دارد که توافق هسته ای 2015 بازگردانده نخواهد شد

نیویورک تایمز: نشانه هایی وجود دارد که توافق هسته ای 2015 بازگردانده نخواهد شد

روز جدید مقامات آمریکایی به اسرائیلی ها هشدار داده اند که اگرچه حملات مکرر به تاسیسات هسته ای ایران می تواند از نظر تاکتیکی رضایت بخش باشد، اما در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

در 20 ماه گذشته، ماموران اطلاعاتی اسرائیل یک دانشمند ارشد هسته‌ای ایرانی را کشتند و انفجارهای بزرگی را در چهار تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران انجام دادند، به این امید که دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را به تأخیر بیندازند. اما مقامات اطلاعاتی اسرائیل و بازرسان بین المللی می گویند ایران به سرعت این نیروگاه را به بهره برداری رسانده و اغلب ماشین های مدرن تری را نصب کرده است که می توانند اورانیوم را سریعتر غنی سازی کنند. یک مقام آمریکایی به طعنه می گوید که این همان طرح «بهتر برگرد» است.

چندین مقام آمریکایی که با مذاکرات پشت پرده آشنا هستند می گویند مقامات دولت بایدن به اسرائیلی ها هشدار داده اند که اگرچه حملات مکرر به تاسیسات هسته ای ایران ممکن است از نظر تاکتیکی رضایت بخش باشد، اما در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

مقامات اسرائیلی هشدارهای آمریکا مبنی بر تسریع بهبود برنامه هسته ای ایران را نادیده گرفته و گفته اند که قصد عقب نشینی ندارند. این یکی از بسیاری از زمینه‌هایی است که در آن ایالات متحده و اسرائیل در مورد مزایای دیپلماسی نسبت به اجبار اختلاف نظر دارند.

پنج ماه پیش مقامات در مذاکرات وین نسبت به احیای برجام خوش بین بودند و بیشتر کارها مورد توافق قرار گرفت. حالا با بدبینی بیشتری به وین باز می گردند. اکنون این متن مرده به نظر می رسد، و چشم انداز بایدن برای بازگشت به توافق در سال اول ریاست جمهوری اش و سپس دستیابی به توافقی «قوی تر و طولانی تر» کاملاً از بین رفته است.

علی باقری کنی حتی به گفت و گوی هسته ای اشاره ای نکرد و در عوض گفت: «گفتگویی برای رفع تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی». آمریکایی ها هم می گویند اگر ایران در مقابل مذاکرات دیوار بکشد، به سراغ گزینه های دیگر می روند.

اما در داخل کاخ سفید این سوال مطرح می شود که آیا امکان توافق موقت برای توقف غنی سازی اورانیوم و تبدیل آن به سوخت فلزی توسط ایران و کاهش تعداد محدودی تحریم ها توسط آمریکا وجود دارد؟ چنین توافقی مشکل را حل نمی‌کند، اما می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو فراهم کند و همچنین تهدیدات اسرائیل برای بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران را متوقف کند.

خرید زمان، شاید زمان زیادی، می تواند یک کار خسته کننده باشد. بسیاری از مشاوران بایدن تردید دارند که اعمال تحریم‌های جدید علیه رهبری، ارتش و بخش نفت ایران – فراتر از تحریم‌های 1500 ترامپ – بتواند در اعمال فشار بر ایران و تغییر رویکرد آن موفق‌تر از همیشه باشد.

همچنین، گام‌های شدیدی که سال‌ها پیش موفقیت‌آمیز بود، اکنون ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد. در میان آژانس امنیت ملی ایالات متحده و فرماندهی سایبری ایالات متحده اتفاق نظر وجود دارد که اکنون انجام حملات سایبری مانند ایالات متحده و اسرائیل دشوارتر از ده سال پیش است. مقامات فعلی و سابق ایالات متحده و اسرائیل هشدار می دهند که ایرانی ها از آن زمان به بعد سیستم دفاعی خود را بهبود بخشیده اند و نیروهای سایبری خود را دارند که دولت ایالات متحده هفته گذشته هشدار داد که این نیروها به طور فزاینده ای در ایالات متحده فعال شده اند.

نیویورک تایمز به این استدلال ادامه داد که خلاء بازرسی‌های بین‌المللی نگران‌کننده است، زیرا ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که تقریباً 55 پوند (کمتر از 25 کیلوگرم) اورانیوم 60 درصد خالص دارند. به نظر می رسد هدف اصلی ایران افزایش فشار بر غرب است.

دولت بایدن پیوستن مجدد به شورای امنیت سازمان ملل را به تعویق انداخته است و دیپلمات های اروپایی به طور خصوصی گفته اند که این تاخیر مضر است. یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید توافق برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن «تقریباً کامل است»، اما برای ما روشن شده است که ایران کار خود را تا زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید به حالت تعلیق درآورده است.
اگرچه مقامات اروپایی می گویند در صورت ادامه بن بست فعلی به دنبال طرح B نیستند، اما کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه در حال بررسی طرح های مختلفی از انزوای اقتصادی تا خرابکاری هستند. اگرچه جو بایدن گفت در حال حاضر نمی‌خواهد در این مورد اظهار نظر کند، اما اسرائیلی‌ها اظهار نظر کردند و گفتند که در حال تسریع برنامه‌های اقدام خود و آماده‌سازی برای تهدید نظامی هسته‌ای ایران هستند.

ممکن است به جایی برسیم که به گفته مقامات دولت بایدن، آنها مجبور شوند بگویند برنامه هسته ای ایران برای بازگشت به توافق 2015 بسیار پیشرفته است. رابرت مالی گفت: «این یک ساعت نیست، بلکه یک ساعت تکنولوژیکی است.» در یک کنفرانس مطبوعاتی ماه گذشته ممکن است به نقطه‌ای برسیم که برنامه هسته‌ای ایران آنقدر پیشرفته باشد که برگشت آن غیرممکن باشد. “شما نمی توانید یک جسد را زنده کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید