پیش بینی نیویورک تایمز: پیروزی احتمالی جمهوری خواهان در کنگره، بایدن را برای «اوکراین و ایران» تحت فشار قرار دهد!

پیش بینی نیویورک تایمز: پیروزی احتمالی جمهوری خواهان در کنگره، بایدن را برای «اوکراین و ایران» تحت فشار قرار دهد!

شفقنا آینده- نیویورک تایمز در مورد پیامدهای پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره نوشت که اگر این اتفاق بیفتد، مقامات دولت بایدن باید منتظر عوارض زیادی باشند – مانند برگزاری جلسات استماع در بسیاری از موارد، از جمله خروج آمریکا از افغانستان

; پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای و تسلط آن حزب در مجلس نمایندگان یا سنا می تواند موضوع حمایت آمریکا از اوکراین را پیچیده کند. این رویداد همچنین روند تأیید سفیران کلیدی ایالات متحده را به تاخیر می اندازد و احتمالاً باعث تشدید سؤالات عمومی از مقاماتی می شود که در خروج ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته نقش داشتند.

البته با توجه به اختیارات گسترده رئیس جمهور به عنوان فرمانده کل در ایالات متحده، کنگره نوعی اهرم فشار داخلی دارد. با این حال، اگر جمهوری‌خواهان موفق شوند و کمیته‌های مؤثر کنگره را کنترل کنند، دموکرات‌ها با چشم‌انداز امنیت ملی پیچیده‌تر – و در واقع سیاسی‌تر – مواجه خواهند شد و این بیش از هر چیز آنها را می‌ترساند.

در این میان، نگران‌کننده‌ترین موضوع برای دولت بایدن، احتمال مسدود کردن و حتی کند کردن روند ارسال پول و سلاح به اوکراین از سوی جمهوری‌خواهان است. این موضوعی است که کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، بر آن تاکید کرده و گفته است که جمهوری خواهان حاضر به نوشتن چک سفید برای کمک به اوکراین نخواهند بود.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، کنگره 60 میلیارد دلار کمک ایالات متحده به اوکراین ارائه کرده است – و این حمایت را بدون پیش شرط تایید کرد. با این حال، جمهوری خواهان با این موضوع مخالف هستند و در آن زمان محافظه کاران برجسته ای مانند مجری فاکس نیوز، تاکر کارلسون، کمک های ایالات متحده به اوکراین را زیر سوال برده اند.

با این حال، بسیاری از محافظه کاران ابراز تردید کردند که اظهارات مک کارتی و برخی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه به معنای کاهش حمایت ایالات متحده از اوکراین باشد.

دانیل پلتکا، یکی از اعضای ارشد موسسه امریکن اینترپرایز که زمانی یک سناتور جمهوری خواه فعال در سیاست خارجی بود، بیانیه مک کارتی را “بیانیه توخالی و دلخراش” خواند و گفت جمهوری خواهان تعهد خود را برای حمایت از اوکراین فراموش نخواهند کرد.

حکومت نظامی

خانم پلتکا با اشاره به ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که یکی از قهرمانان حامیان دونالد ترامپ است، گفت: به نظر من این سخنان جدی نیست و تنها نشان دهنده شکاف رو به رشد بین جناح های سنت گرا، جهانی گرا و البته پوپولیست هایی مانند اوربان است. در حزب جمهوری خواه».

میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا، که ماه گذشته گفت ایالات متحده باید حمایت بیشتری از کیف کند، جمهوری خواه دیگری بود که آقای مک کارتی را مقصر دانست. با این حال، نباید از نظر دور داشت که چندین سناتور جمهوری خواه طرفدار اوکراین مانند راب پورتمن، ریچارد بور و بن ساسه در پایان کنگره فعلی بازنشسته خواهند شد.

یکی از سناریوهای محتمل در این میان، تاکید جمهوری خواهان بر افزایش نظارت بر استفاده از تسلیحات و کمک های آمریکایی است تا اطمینان حاصل شود که کمک های آمریکا در یک جهت در کشوری با سابقه فساد گسترده استفاده می شود. این نگرانی برای اولین بار در ژوئن توسط دو نماینده جمهوری خواه در یادداشتی مشترک مطرح شد.

مایک مک کال، نماینده کنگره از تگزاس و سناتور جیم ریش از آیداهو در این یادداشت نوشتند که “بدون نظارت دقیق و مکانیسم‌های شفاف، کمک ایالات متحده به اوکراین نه موثر و نه پایدار خواهد بود.” هر دو نماینده تاکید کردند که به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد.

مایک مک کال و جیم ریش که هر دو به شدت از خروج دولت بایدن از افغانستان انتقاد می کنند. مقامات دولت بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، احتمالا مجبور به پاسخگویی خواهند شد. این موضوعی است که خانم پلتکا بر آن تاکید کرد و گفت که آنها “دولت بایدن را مجبور خواهند کرد که به افکار عمومی پاسخ دهد.”

مایک مک کال نیز به ویژه به روابط با چین علاقه مند است و برای تسریع در تحویل سلاح های خریداری شده از تایوان برای دفاع در برابر تهاجم احتمالی چین تلاش می کند. وی همچنین با صادرات محصولات فناوری آمریکایی به چین مخالف است و معتقد است که این نوع محصولات می تواند توسط چین برای اهداف نظامی استفاده شود.

این نماینده جمهوریخواه در سال 2020 نیز کمپین گسترده‌ای را علیه چین به راه انداخت و خواستار اقداماتی مانند افزایش هزینه‌های نظامی، اعلام تحریم‌های جدید برای مجازات نقض حقوق بشر چین و اقدامات تهاجمی‌تر برای مقابله با تبلیغات این کشور شد.

جمهوری خواهان احتمالا دولت بایدن را در هر دو مجلس به خاطر سیاستش در قبال جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید