بایدن باید به هر طریق ممکن برجام را احیا کند! یادداشت نیویورک تایمز

بایدن باید به هر طریق ممکن برجام را احیا کند!  یادداشت نیویورک تایمز

روز جدید نیویورک تایمز در یادداشتی درباره اقداماتی که رئیس جمهور آمریکا می تواند انجام دهد تا جهان را به مکانی امن تر تبدیل کند، از سرگیری برجام را یکی از اولویت هایی خواند که جو بایدن باید روی آن تمرکز کند و بسیاری از وقایع را که می تواند منجر به بحران های جدی شود را برجسته کرد. . در منی

یادداشت نیویورک تایمز با امضای پیتر بینارت، استاد دانشگاه نیویورک، با اشاره به این نکته آغاز می شود که رئیس جمهور آمریکا می تواند با احیای توافق هسته ای ایران و برجام از بروز بحران هسته ای جلوگیری کند و به احتمال زیاد آمریکا را از درگیری دور نگه دارد. بگذارید در جنگ آینده با روسیه و متحدانش در امان باشیم.

با این حال، به گفته نیویورک تایمز، جو بایدن به دلیل ترس شدید از جمهوری خواهان و دیدگاه آنها از جمهوری اسلامی ایران، انرژی کافی برای رسیدن به این هدف صرف نمی کند. به عبارت دیگر، بایدن از ترس ضربه سیاسی به او و حزبش تمایلی به این کار ندارد.

ستون نویس نیویورک تایمز خاطرنشان می کند که «بایدن قول داده است پس از روی کار آمدن برجام، توافقنامه برجام را احیا کند». وی این مشکل را «بحرانی» توصیف کرد و خاطرنشان کرد: «تهران از زمان خروج ترامپ از توافق تعهدات خود را کاهش داده و به سرعت در حال حرکت به سمت توانایی ساخت بمب هسته‌ای است.» ایران آن را بمب اتمی خواند.

در ادامه این یادداشت؛ با اشاره به اینکه «طبق گزارش‌های رسانه‌ها»، ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی با ازسرگیری این توافق موافق هستند. موانع توافق هسته ای تهران و واشنگتن بررسی شده است.

به گفته پیتر بینارت؛ مانع اصلی دستیابی به توافق هسته ای همچنان باقی است – و آن حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی است که به اصرار دونالد ترامپ درج شد.

اما به گفته این کارشناس سیاسی، مانع اصلی پافشاری هر دو طرف بر خواسته اصلی خود است: «اکنون که تهران به صراحت و جدیت می‌خواهد نام سپاه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند، اما با توجه به اینکه آنتونی بلینکن ایالات متحده حاضر به انجام این کار نیست، حداقل تا زمانی که برخی از شرایط اعلام نشده آنها برآورده شود. به همین دلیل احیای توافق برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد. به خصوص که تهران نیز نمی خواهد به شروط آمریکا عمل کند و خواهان تمدید بی قید و شرط توافق است.

پیتر بینارت پس از ذکر این شرایط، به شدت به سناتورها هشدار داد که «هر گونه کوتاهی یا هر چیز دیگری که می تواند منجر به شکست توافقی شود که منجر به توافق شود، با این ادعا که» جمهوری اسلامی چند هفته دیگر برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. “ممانعت از توسعه هسته ای ایران عواقب جدی برای ایالات متحده خواهد داشت.”

علاوه بر این، این استاد دانشگاه تاکید می کند که آمریکا باید از هر طریق ممکن با جمهوری اسلامی ایران به توافق برسد، حتی به قیمت حذف نام سپاه از لیست گروه های تروریستی. به خصوص که با توجه به اظهارات تکان دهنده او توسط آنتونی بلینکن; حضور یا عدم حضور سپاه در این مقوله سود چندانی برای آمریکا ندارد و بالطبع حتی لغو آن نیز تحریم های بیشماری را که علیه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده از بین نخواهد برد. باینارت می گوید به این دلایل – که خود دولت بایدن هم به آن اذعان داشت – آمریکا توافق هسته ای با ایران را بیهوده تهدید می کند!

به گفته این کارشناس سیاسی؛ اگرچه عذرخواهی دولت آمریکا به دلیل مخالفت با اعطای امتیازات بیشتر به ایران این است که با این امتیازات به عنوان دشمن آمریکا جسورتر می شود. اما مسئله این نیست، مشکل اصلی بایدن سیاسی است و او می ترسد که هماهنگی با نیرویی که ارتش آمریکا را هدف قرار می دهد یا از گروه هایی که این کار را انجام می دهند، از نظر انتخاباتی جذاب نباشد. و به ویژه در انتخابات میان دوره ای کنگره، این چشم انداز تاریک دموکرات ها را پنهان می کند.

نیویورک تایمز خطوط زیر را پوشش می دهد که در آن دولت بایدن سیاست خود را به دلیل مخالفت های سیاسی کنار گذاشت. مواردی مانند کنار گذاشتن وعده انتخاباتی بایدن مبنی بر لغو تحریم های دولت ترامپ علیه کوبا – که نه تنها اجرا نشدند، بلکه تحت نفوذ فزاینده سناتور رابرت منندز در حال تشدید هستند. یا وعده بایدن برای بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت المقدس شرقی – که توسط مخالفان اسرائیلی و جمهوری خواهان کنگره نیز نادیده گرفته شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پایان دادن به جنگ با چین وعده دیگری است که دموکرات ها به دلیل مخالفت سیاستمداران هر دو حزب که تلاش می کنند نشان دهند تا چه حد در برابر پکن سرسخت هستند، کنار گذاشته اند. بایدن وارد کاخ سفید می شود، آنها دنبال نمی کنند.

در زیر می خوانیم: اینکه بایدن هیچ اقدامی برای براندازی سیاست های تحمیلی رئیس جمهور شکست خورده قبلی انجام نداده، حداقل در مورد ایران بی نتیجه، خطرناک و بی اثر است. علاوه بر این، دلیل موجهی برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی وجود ندارد – و البته از همان ابتدا چنین توجیهی وجود نداشت. در واقع، قبل از اینکه ترامپ نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سال 2019 به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند، هیچ نیروی نظامی رسمی در آن فهرست قرار نگرفت.

مهمتر از آن، این برای ایالات متحده خوب نیست و کوچکترین کاری برای محدود کردن آن انجام نداده است. به طوری که حتی چهره هایی مانند متیو لویت از دفتر سیاست خاورمیانه اذعان می کنند که این نامزدی تأثیر کمی بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد، به جز جلوگیری از ورود اعضای سابق به ایالات متحده – که بعید است فرمانده باشند. ایرانی ها قصد دارند تعطیلات خود را در آمریکا بگذرانند!

بنابراین به نظر می رسد حداقل در مورد ایران، دولت بایدن باید از جستجوی راهی آزاد برای دستیابی به توافق دست بردارد. و فقط به این دلیل – چنین راهی وجود ندارد! بنابراین تنها راهی که بایدن می تواند انجام دهد این است که کار درست را انجام دهد!

دیدگاهتان را بنویسید