نیویورک تایمز: امیدی به احیای برجام نیست!

نیویورک تایمز: امیدی به احیای برجام نیست!

روز جدید روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای در آستانه دور جدید مذاکرات در وین به بررسی و ارزیابی شرایط دو طرف پرداخت و شرایط احیای توافق هسته ای ایران را بسیار ضعیف و امیدها به احیای برجام را ضعیف خواند.

نیویورک تایمز در مقاله ای از چهار نویسنده به بررسی وضعیت مذاکرات چند روز آینده در وین و احتمال احیای برجام پرداخته است. مقاله ای که آشکارا بدبینانه است و نویسندگان آن امید چندانی به احیای برجام ندارند. ترجمه این مقاله را در زیر می توانید با این توضیح که موارد مطرح شده در آن الزاما مورد تایید جلسه نیست و جهت اطلاع خوانندگان گرامی منتشر خواهد شد را در ادامه بخوانید.

در 20 ماه گذشته، ماموران اطلاعاتی اسرائیل دانشمند برجسته هسته ای ایران را به قتل رسانده و چهار تاسیسات هسته ای و موشکی ایران را منفجر کرده اند، به این امید که تولید سانتریفیوژهایی را که احتراق هسته ای تولید می کنند، فلج کنند. و به تعویق انداختن روزی که احتمال می رود دولت جدید تهران بتواند بمب اتم تولید کند.

اما مقامات اطلاعاتی ایالات متحده و بازرسان بین‌المللی می‌گویند ایرانی‌ها به سرعت این تأسیسات را راه‌اندازی کردند و در بیشتر موارد حتی تجهیزات جدیدتری را نصب کرده‌اند که قادر به غنی‌سازی اورانیوم بسیار سریع‌تر هستند.

تصاویر منتشر شده از این حادثه یک انفجار فلج کننده در بهار گذشته را نشان می دهد که در آن بیشتر تجهیزات، دوربین ها و سنسورهای نصب شده توسط بازرسان بین المللی از بین رفته است. اما این کارخانه که اجزای حساس گریز از مرکز را تولید می کند، اواخر تابستان فعالیت خود را از سر گرفت.

یک مقام بلندپایه آمریکایی به تندی آن را به عنوان کارخانه بهتری که توسط تهران ساخته شده است توصیف کرد.

این انفجار و انتقام‌جویی تنها بخشی از تشدید بحران ایران و غرب در ماه‌های اخیر بود، تقابلی که دوباره در وین به اوج خود می‌رسد.

برای اولین بار از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در تابستان گذشته، مذاکره کنندگان ایرانی قرار است در اواخر نوامبر با همتایان اروپایی، چینی و روسی خود مذاکره کنند. این مذاکرات به آینده یک توافق هسته ای که فعالیت های ایران را به شدت محدود کرده است، نگاه خواهد کرد.

مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود هشدار داده اند که حملات مکرر به تاسیسات هسته ای ایران ممکن است از نظر نظامی رضایت بخش باشد، اما در نهایت پیامدهای منفی خواهد داشت. این را بسیاری از کارمندانی که با بحث های پشت صحنه آشنا هستند، ادعا می کنند. مقامات اسرائیلی با نادیده گرفتن هشدارها مبنی بر اینکه این حملات تنها برنامه هسته ای ایران را تقویت می کند، گفته اند که هیچ برنامه ای برای عقب نشینی ندارند. این سوال – یعنی. توسل به دیپلماسی به جای استفاده از زور یکی از بسیاری از زمینه هایی است که ایالات متحده و اسرائیل در آن اختلاف نظر دارند.

مقامات آمریکایی نیز در جریان مذاکرات وین در وین حضور خواهند داشت اما در اتاق مذاکره حضور نخواهند داشت زیرا ایرانی ها پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام که در هرج و مرج فرو رفت، با آمریکایی ها دیدار نخواهند کرد. .

5 ماه پیش مسئولان نسبت به از سرگیری توافق هسته ای خوشبین بودند و حتی در اکثر موارد به توافق رسیدند، اما این بار در شرایطی به وین بازمی گردند که پس از خروج از شهر در میانه، در خرداد ماه، بسیار بدبین تر شده اند. امروز به نظر می رسد که آن توافق از بین رفته است و به نظر می رسد دیدگاه پرزیدنت بایدن مبنی بر پیوستن مجدد به برجام در سال اول ریاست جمهوری خود و سپس دستیابی به توافقی «طولانی مدت، قوی تر» شکست خورده باشد.

علی بیکر کنی، مذاکره کننده ارشد برنامه هسته ای جدید ایران، به هیچ وجه خواستار مذاکرات هسته ای پیش رو نبود و این نشان دهنده تغییر رویکرد است. آقای باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته در پاریس گفت که “ما چیزی به نام مذاکره هسته ای نداریم” و ترجیح داد در عوض از “مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی استفاده کند”. ایران می‌گوید برای لغو تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای فشار خواهد آورد و لازم است اطمینان حاصل شود که هیچ رئیس‌جمهوری دیگر آمریکا نتواند به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شود، همانطور که ترامپ انجام داد. مقامات دولت بایدن می گویند که رئیس جمهور هرگز چنین تعهدی نخواهد داشت.

ایران مثل همیشه قصد خود برای ساخت سلاح هسته ای را رد می کند. اما سناریوی محتمل‌تر این است که بخواهد محدودیت‌های «توانایی ایجاد بمب اتمی» را تا جایی پیش ببرد که در صورت لزوم بتواند ظرف چند هفته یا چند ماه آن را تولید کند.
ایالات متحده آشکارا اعلام کرده است که اگر ایران به وین سنگ پرتاب کند، احتمالاً باید به فکر اعمال تحریم های جدید باشد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت: «این به ایران بستگی دارد که کدام مسیر را انتخاب کند.» اما آمریکا و متحدانش باید برای هر گزینه ای آماده باشند.

مالی خاطرنشان کرد که بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفته‌اند که اگر دیپلماسی شکست بخورد، «ما ابزارهای دیگری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در اختیار داریم» اما در روزهای آینده. اخیراً در کاخ سفید بحث هایی در مورد اینکه آیا بهتر است به توافقی موقت در مورد توقف احتمالی برنامه ایران برای تولید اورانیوم غنی شده بیشتر و تبدیل آن به سوخت فلزی دست یابیم که گامی ضروری در توسعه کلاهک هسته ای است، وجود دارد. در مقابل، ایالات متحده احتمالا تعداد محدودی از تحریم ها را لغو خواهد کرد. البته این مشکل را حل نخواهد کرد. اما این می تواند زمان برای گفتگوهای بیشتر بخرد و تهدیدات اسرائیل را از بمباران سایت های ایرانی باز دارد.
خرید ممکن است زمان زیادی ببرد.

بسیاری از مشاوران بایدن با استناد به تحریم‌های دولت ترامپ علیه 1500 ایرانی، تردید دارند که اعمال تحریم‌های جدید علیه رهبران ایران، ارتش این کشور یا بخش نفت می‌تواند فشار بیشتری بر ایران برای تغییر رویکردش وارد کند. و گام‌های تهاجمی‌تر که در سال‌های اخیر موفق بوده‌اند، ممکن است نتایجی را که در ذهن دارند نداشته باشند.

در آژانس امنیت ملی و همچنین در مرکز فرماندهی سایبری ایالات متحده اتفاق نظر وجود دارد که موفقیت در یک حمله سایبری مانند آنچه ایالات متحده و اسرائیل در دهه گذشته در پوشش این حمله انجام داده اند بسیار دشوارتر است. بازی‌های المپیک علیه تاسیسات هسته‌ای در این عملیات مخفی، سانتریفیوژهای سایت غنی‌سازی نازنز بیش از یک سال است که از کار افتاده است و مقامات فعلی و سابق آمریکا و اسرائیل می‌گویند که ایرانی‌ها از آن زمان دفاع خود را تقویت کرده‌اند. نیروهای سایبری هفته، این نیروها در ایالات متحده بسیار فعال هستند.

علیرغم مجموعه ای از توافقات با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که اطلاعات مربوط به تجهیزات نظارتی آژانس را از مکان های حساس ارائه می دهد، ایرانی ها همچنین ورود بازرسان به سایت های کلیدی هسته ای را ممنوع کرده اند. دوربین ها و حسگرهای آژانس که در بهار گذشته در یک انفجار از بین رفتند، تعویض نشده اند.

گروسی که اخیراً یک هفته را در واشنگتن گذرانده و با مقامات آمریکایی صحبت کرده است، در مصاحبه ای گفت: «من فکر می کنم مهم است که بازرسی ها (از تأسیسات هسته ای ایران) ادامه یابد.

شکاف نظارتی به‌ویژه نگران‌کننده است، زیرا ایرانی‌ها اکنون می‌گویند 55 پوند (حدود 25 کیلوگرم) اورانیوم 60 درصد غنی‌شده تولید می‌کنند. این خلوص کمتر از 90 درصد است که معمولاً در تولید سلاح های هسته ای استفاده می شود، اما تفاوت چندانی ندارد. این درجه خلوص در سطحی است که فقط کشورهای سازنده بمب دارند.» این بدان معنا نیست که ایران این کار را انجام می دهد. گروسی گفت، اما این بدان معنی است که بسیار بالا است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، این ماه گفت که با افتخار می‌گوید که تنها کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نشان داده‌اند که می‌توانند اورانیوم را تا این حد غنی‌سازی کنند. (او اشتباه می کند: بسیاری از کشوهای غیر هسته ای این کار را انجام داده اند.)

وی گفت: اکنون در این سازمان اگر بخواهیم همه کارها را می توانیم انجام دهیم.

قبل از تصمیم آقای ترامپ برای لغو توافق هسته ای، ایران به محدودیت های مندرج در آن پایبند بود – و بیشتر محاسبات نشان می داد که آژانس حدود یک سال از آستانه فاصله داشت، مرحله ای که در آن مواد کافی برای ساخت بمب اتمی در اختیار داشت. گذشته از. داده های مختلفی در حال حاضر در دسترس است، اما این چیزی بین سه هفته تا چند ماه است که می تواند محاسبات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را تغییر دهد.

زمانی که بایدن به قدرت رسید، بسیاری از دستیاران ارشد او امید زیادی داشتند که توافق اولیه برجام که برخی از آنها مورد مذاکره قرار گرفته بود، تجدید شود. در آن زمان، ایرانی‌هایی که با این معاهده موافقت کردند هنوز پابرجا بودند: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌اش، هنوز در دولت بودند، اگرچه قدرت آنها به شدت کاهش یافت.

اما دو ماه طول کشید تا دولت در مورد رویکرد مذاکرات تصمیم بگیرد و گلایه مقامات اروپایی با نگاهی به گذشته این است که زمان تلف شده است.

در پایان ماه مارس (نیمه اول آوریل)، زمانی که دو طرف توافق کردند که به میز مذاکره بازگردند. و بنابراین مذاکرات در وین در اوایل آوریل آغاز شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که این توافق “تا حد زیادی” تا ژوئن نهایی شده است. سپس مشخص شد که ایران می‌خواهد مذاکرات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری را به تعویق بیندازد، رقابتی که آقای رئیسی را به قدرت رساند.

در ابتدا مقامات آمریکایی امیدوار بودند که آقای رئیسی به این توافق پایبند باشد و تغییرات کوچکی در آن ایجاد کند و لغو اکثر تحریم های غرب را جشن بگیرد. آنها حدس می زدند که دولت جدید می تواند هر گونه تخلفی را به رئیس جمهور سابق و وزیر امور خارجه نسبت دهد.

اما این محاسبات اشتباه از آب در آمد. در اواخر سپتامبر، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران، به نیویورک تایمز گفت که علاقه ای به مذاکره به روش سلف خود ندارد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه ایران برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای سه شرط دارد، گفت: باید بپذیرد که خروج از برجام اشتباه بوده است، باید همه تحریم ها را به یکباره لغو کند و باید بپذیرد که خروج از برجام اشتباه بوده است. هیچ دولت دیگری در آمریکا مانند ترامپ از برجام خارج نخواهد شد.

«برای ایران کاملاً غیرممکن است که به آمریکا امتیازاتی بدهد که دولت روحانی داده است. اتحادیه اروپا یا به برجام متعهد خواهد شد یا نخواهد کرد. این اتفاق نخواهد افتاد.”

نمایندگان پارلمان اروپا می گویند در صورت بروز اختلاف تمایلی به بررسی «پیشینه» ندارند. کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه در حال بررسی تعدادی از طرح های مشابه از انزوای اقتصادی ایران تا خرابکاری هستند. بیش از دو هفته پیش، آقای بایدن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات بعدی درباره برنامه مکث کرد و سپس گفت: اکنون قصد اظهار نظر درباره ایران را ندارم.

اما اسرائیلی ها اظهار نظر می کنند. اوایل ماه جاری، آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که ارتش در حال “سرعت بخشیدن به برنامه های عملیاتی و آماده شدن برای مقابله با ایران و تهدیدات نظامی هسته ای است.” او اجازه داد تا پول بیشتری برای طراحی و حمله به ایران خرج کند. مقامات اسرائیلی می گویند که آنها یک سیستم دفاعی زیرزمینی ایجاد کرده اند که نیاز به کمک دولت بوش را که 13 سال پیش معرفی شد، برآورده می کند. مشخص نیست که چنین اظهاراتی درست است یا فقط یک بلوف است.

مقامات دولت بایدن گهگاه می گویند که ممکن است مجبور شوند اعلام کنند که برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفته است که نمی توان به راحتی به توافق 2015 بازگردد. آقای مالی ماه گذشته گفت: «اکنون زمان فناوری نیست، زمان فناوری است. این توافق دیر یا زود به پایان خواهد رسید، زیرا ایران پیشرفت‌های غیرقابل برگشتی خواهد داشت.»

او گفت: «جسد را نمی توان بلند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید