نیویورک تایمز؛ وزن میراث ترامپ در مذاکرات وین


ساعت: 19:17
تاریخ انتشار: 91/03/28
کد خبر: 1876874

یک روزنامه آمریکایی اقدام دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات در وین را یک معضل ناخوشایند خواند و از میراث ترامپ به عنوان عاملی کلیدی در شرایط کنونی یاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در گزارشی در نیویورک تایمز، میراث دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به جو بایدن به عنوان عاملی کلیدی در تلاش های واشنگتن برای احیای توافق هسته ای با ایران توصیف شده است. در مقدمه این گزارش، با اشاره به بن بست کنونی مذاکرات تحریم ها در وین، آنچه با توجه به این وضعیت و شکست احتمالی مذاکرات آتی دولت بایدن وجود دارد، انتخابی ناخوشایند توصیف شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، عوامل بسیاری در از بین رفتن چشم انداز از سرگیری توافق هسته ای با ایران در سال 2015 دخیل هستند، اما شاید هیچ چیز به اندازه میراث ترامپ مانع تلاش های دولت بایدن نشده باشد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران خارج شد و آن را «بدترین توافق تاریخ» خواند. اما به گفته نیویورک تایمز، کاری که ترامپ انجام داده بیش از این است و به گفته مقامات و تحلیلگران آمریکایی، اقدامات او توانایی آمریکا برای مذاکره با تهران را به میزان قابل توجهی پیچیده کرده است.

این گزارش می گوید ایران معتقد است برنامه هسته ای اش اهداف صلح آمیز مانند تولید ایزوتوپ های پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری را دنبال می کند. او به زودی باید تصمیم بگیرد که آیا ایران توانایی ساخت بمب را دارد یا برای جلوگیری از آن اقدام نظامی انجام دهد.

به نوشته روزنامه آمریکایی «رابرت مالی»، مذاکره کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا، اواخر ماه گذشته در جریان جلسه استماع در کنگره، او خطاب به سناتورهای آمریکایی اعتراف کرد که ترامپ یک بحران هسته ای غیرضروری را برای بایدن به جا گذاشته است. نیویورک تایمز سپس به اقدام اخیر آمریکا و متحدان اروپایی آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران اشاره کرد و افزود: «حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه (۲۴ ژوئن) گفت که ایران طرح جدیدی را به ایالات متحده فرستاد. «پیشنهاد کرد اما جزئیات ارائه نکرد.

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد دولت آمریکا نزدیک به مذاکرات گفت که از پیشنهادات جدید تهران اطلاعی ندارد، اما “البته ما برای ایده هایی که می تواند منجر به توافق شود، آماده ایم.”

3 تأثیر مخرب میراث ترامپ بر مذاکرات وین

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از برخی افراد آشنا با روند مذاکراتی که در دولت بایدن آغاز شد، آمده است که میراث ترامپ حداقل از سه جهت بر مذاکرات تاثیر می گذارد.

به نوشته نشریه آمریکایی «اول، آنچه ایرانی‌ها آن را از دست دادن گسترده اعتماد می‌خوانند. خروج یکجانبه ترامپ از توافق، علیرغم پایبندی ایران به مفاد آن، بر نگرانی تهران در مورد سرعت تغییر مسیر ایالات متحده پس از انتخابات تاکید کرد. در میز مذاکره وین، ایرانی‌ها خواستار تضمین‌هایی شدند که هرگونه تغییر در آقای بایدن به لغو مجدد توافق محدود می‌شود.»

بر اساس این گزارش، مقامات بایدن توضیح داده اند که «با توجه به ماهیت نظام دموکراتیک آمریکا این امکان پذیر نیست» و دلیل این اختلاف اعلام شده است. ایرانی ها همچنین نگران این هستند که شرکت های خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند، با توجه به این احساس که ممکن است چکش تحریم های آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری آینده دوباره بر سر آنها بیفتد.

دومین اثر مخرب دولت ترامپ، تحریم های اعمال شده در دوران تصدی وی است. به نوشته روزنامه آمریکایی «ترامپ با انباشته شدن حدود 1500 تحریم جدید علیه ایران، دومین مانع بزرگ را برای احیاء ایجاد کرد. «ایران خواستار لغو تحریم‌ها شده است – سخت‌تر از ترامپ در سال 2019 که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی معرفی کرد. نیویورک تایمز با استناد به رویکرد دولت های قبلی آمریکا افزود که آنها سپاه پاسداران را محکوم کرده اند، اما نسبت به شناسایی یک واحد دولتی خارجی به عنوان گروه تروریستی محتاط هستند.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته‌اند برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید، بایدن باید برچسب تروریستی سپاه پاسداران را پاک کند، اما او بدون امتیاز بیشتر از ایران از انجام این کار خودداری کرد.

در بخشی دیگر از این گزارش، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفته شده است که ایالات متحده آماده است تا از عنوان “تروریست” چشم پوشی کند، اما تنها در صورتی که ایران آماده ارائه تضمین های جدید در مورد “نگرانی در مورد امنیت سپاه پاسداران” باشد. سخنگوی نیویورک تایمز که از افشای نام خود خودداری کرد، بدون اشاره به اینکه ایران از دادن امتیاز خودداری کرده است، گفت.

سومین موضوعی که در این گزارش به نقل از افراد آشنا به مذاکرات لغو تحریم ها در وین به آن اشاره شده، خودداری ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا است. بر اساس این گزارش، مالی در جریان مذاکرات در وین با ارسال پیام هایی از طریق واسطه های اروپایی از هتلی در آن سوی خیابان، با مذاکره کنندگان ایرانی تماس گرفت که این روند را مختل کرد و گاهی اوقات منجر به سوء تفاهم های وقت گیر شد.

بر اساس نسخه آمریکایی، مقامات دولت ترامپ و دست اندرکاران آنها به درجات مختلفی انتظار چنین عوارضی را داشتند، زیرا آنها سیاستی را تدوین کردند که تا حدی به معنای مانع تراشی در مذاکرات آینده بدون تغییر قابل توجه در رفتار ایران است. مقامات بایدن می گویند ترامپ حداکثر خواسته هایی را از ایران مطرح کرده است که حتی با توجه به فشار اقتصادی شدیدی که او بر تهران وارد می کند، غیرواقعی بود.

مالی در جلسه استماع سنا گفت: «دولت ترامپ پیش‌بینی می‌کند که ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر نخواهد گرفت و ایران برای بحث درباره سایر نگرانی‌های ما خواهد آمد. کاش حق با آنها بود متأسفانه معلوم می شود که در همه زمینه ها اشتباه می کنند.

دنیس راس، مذاکره کننده غرب آسیا با چندین دولت ایالات متحده، گفت که هر دو کشور (ایران و ایالات متحده) هنوز انگیزه هایی برای سازش دارند. وی با اشاره به بایدن افزود: وی در حال حاضر راه دیگری برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ندارد و این برنامه در حال حاضر با نظارت کمتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پیش می‌رود.

به گزارش نیویورک تایمز، او گفت: «توافق هسته ای که حتی در سال 2015 از حمایت محدودی در کنگره برخوردار بود، امروز جذابیت کمتری به نظر می رسد. ایران اکنون دانش هسته‌ای بیشتری به دست می‌آورد و بندهای کلیدی توافق غروب آفتاب تا چند سال دیگر منقضی می‌شوند.» او گفت: «بایدن ممکن است همچنان بخواهد به توافق بازگردد، نه به این دلیل که فکر می‌کند عالی است، بلکه به این دلیل که جایگزین بسیار بد است.» در غیر این صورت ایرانی ها می توانند جلو بروند.»

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید