نیویورک تایمز از دستگیری یک نفتکش ایرانی توسط سپاه خبر داد

نیویورک تایمز از دستگیری یک نفتکش ایرانی توسط سپاه خبر داد

روز جدید نیویورک تایمز در گزارشی به اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی و گزارش رسانه‌ها مبنی بر توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران که قبلاً توسط نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان توقیف شده بود، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داد.

تلاش قدرتمند نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران که اخیرا توسط آمریکا در دریای عمان توقیف شده و به آب های سرزمینی کشورمان بازگردانده شده بود، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و مطبوعات خارجی دارد.

نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات ایالات متحده و ایران اظهارات متناقضی در مورد توقیف کشتی ای که ماه گذشته توقیف شده بود، بیان کرده اند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که این همان نفتکشی است که آمریکا سال گذشته تصرف کرد. پنتاگون آن را رد می کند.

نیویورک تایمز می‌افزاید که مقامات ایرانی و آمریکایی روز دوشنبه گفتند که ایران ماه گذشته پس از رویارویی با نیروی دریایی آمریکا یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده است، اما هر دو طرف گزارش‌های بسیار متفاوتی درباره مالکیت نفتکش و آنچه واقعاً اتفاق افتاده است، دارند. به شرط.

این روزنامه افزود: مقامات ایرانی گفتند که آمریکا یک نفتکش حامل نفت ایران را در 24 اکتبر توقیف کرد و نیروهای نظامی ایران طی عملیاتی این نفتکش را توقیف کردند. در بیانیه سپاه پاسداران آمده است: نیروهای دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرود بر عرشه نفتکش ربوده شده، آن را توقیف و به آب های سرزمینی ایران بازگرداندند. اما دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایران یک نفتکش با پرچم ایران به نام MV Southys را توقیف کرده است.

این گزارش حاکی از توقیف نفتکش توسط یکی از افسران ناشناس است: یکی از مأموران گفت که ناوشکن آمریکایی سالیوان برای مشاهده توقیف وارد شده اما اقدامی نکرده و توسط قایق های موتوری ایرانی تهدید شده است. ناموفق

نیویورک تایمز همچنین گزارش داد که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، ادعاهای ایران مبنی بر توقیف کشتی تجاری توسط ایالات متحده را رد کرد و از بیان اینکه مالک این کشتی کدام کشور است، خودداری کرد.

این روزنامه ادامه داد: گزارش ها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی سابقه متفاوتی دارد. بر اساس برخی گزارش ها، نفتکش توقیف شده یکی از چهار نفتکش حامل نفت ایران به ونزوئلا است و در اوت گذشته توسط نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس توقیف شد. مقامات ایرانی گفتند که از آن زمان برای بازپس گیری نفتکش منتظر مانده اند تا به سواحل آنها برسد.

نیویورک تایمز در بخشی دیگر از این گزارش می نویسد: سخنگوی پنتاگون این ادعا را که این نفتکش همان نفتکشی است که سال گذشته توسط آمریکا توقیف شده بود را تکذیب کرد. وی در ایمیلی گفت: کشتی ای که در 24 اکتبر به تصرف نیروهای ایرانی درآمد، همان نفتکشی نبود که هشت ماه پیش درباره آن صحبت شد. [معاملات نفتی] ایران و ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت.

این روزنامه همچنین درباره مالکیت ویتنامی این کشتی نوشت: مردی که به تماس تلفنی سفارت ویتنام در واشنگتن پاسخ داد از اظهار نظر خودداری کرد. یک مقام آمریکایی همچنین گفت که ایالات متحده به دلیل حساسیت های دیپلماتیک فعلی در روابط خود با ایران، گزارشی در مورد این حادثه به طور رسمی منتشر نکرده است.

گزارش این روزنامه آمریکایی بر این اساس است که روز گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد با اقدامات به موقع و مقتدرانه ناوگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات آمریکا برای سرقت و سرقت نفت ایران از آمریکا شکست خورد.

با این کار، آمریکا یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به آب های عمان را توقیف و محموله نفتی آن را به نفتکش دیگری منتقل و به مقصد نامعلومی هدایت کرد. عرشه نفتکش را گرفتند و به سمت آبهای سرزمینی ایران هدایت کردند.

نیروهای آمریکایی از چندین هلیکوپتر و کشتی جنگی برای تعقیب نفتکش استفاده کردند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکف از سپاه ناکام ماندند. این نفتکش هم اکنون در آبهای سرزمینی کشورمان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید