ایران باید از آن برای ساخت موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای استفاده کند


ساعت: 14:15
تاریخ ارسال: 10/01/1401
کد خبر: 1919293

مقامات رژیم صهیونیستی با اذعان به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری فضایی گفتند: جمهوری اسلامی ایران قادر است از فناوری‌هایی که برای موشک‌های خود استفاده می‌کند در برنامه فضایی برای ساخت موشک‌های بالستیک با قابلیت استفاده از موشک‌های خود استفاده کند. حمل کلاهک هسته ای .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز گذشته (چهارشنبه) مقامات رژیم صهیونیستی با اذعان به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری فضایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران قادر است از فناوری استفاده شده برای موشک‌های خود در برنامه فضایی برای ساخت بالستیک استفاده کند. موشک هایی که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند. ، استفاده کنید.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که مقامات اسرائیلی مدعی هستند ایران قادر است با استفاده از فناوری فضایی برد موشک های متعارف خود را تا حد زیادی افزایش دهد. بر اساس این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی همچنین تاکید کردند که دو موشک ظل جنا و قائم 100 که ایران برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار زمین تولید کرده است، دارای قابلیت‌های مشابهی از جمله موتورها و مخازن سوختی هستند که قادر به حمل سوخت جامد هستند. و در نتیجه ایران از طریق آنها درس هایی خواهد آموخت که می تواند از آنها برای اهداف نظامی استفاده کند.

مقامات رژیم صهیونیستی همچنین معتقدند که اگر ایران نسخه نظامی هر یک از این موشک ها را تولید کند، این موشک ها قادر به حمل کلاهک نیم تنی در فاصله بیش از چهار هزار کیلومتر خواهند بود.

روزنامه آرتص در ادامه گزارش خود از فناوری فضایی ایران نوشت: «ساخت موشک های بالستیک قاره پیما با چنین بردی یکی از اهداف راهبردی ایران است که احتمالاً این موشک ها اروپا را در فهرست کشورهایی قرار می دهد که از سوی ایران در معرض تهدید متعارف قرار خواهند گرفت. یا سلاح های هسته ای.” ».

ایران در ماه نوامبر یک موشک قائم-100 را از مرکز موشکی شاهرود پرتاب کرد. موشک ذوالجناح در خردادماه از ایستگاه فضایی امام خمینی (ره) پرتاب شد.

هاآرتص در ادامه خاطرنشان کرد که استفاده از سوخت جامد توانایی ایران را برای آماده‌سازی موشک‌ها برای پرتاب در لحظه فرمان پرتاب به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشد و همچنین توانایی آژانس‌های اطلاعاتی خارجی برای شناسایی پیش‌پرتاب را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

این روزنامه صهیونیستی همچنین در بخشی از گزارش خود مدعی شد: «ایران در سال‌های اخیر علاوه بر پیشرفت در غنی‌سازی اورانیوم، به دنبال توسعه زرادخانه موشک‌هایی با قابلیت حمل بمب بوده است. با این حال، اعتقاد بر این است که هنوز تصمیمی در مورد ادامه برنامه هسته ای نظامی وجود ندارد.

به گزارش هاآرتص، ایران موشک هایی با بردهای مختلف دارد که برد برخی از این موشک ها بین 500 تا 700 کیلومتر است که برای رسیدن به نزدیک ترین همسایگان ایران یعنی کشورهای خلیج فارس، عربستان سعودی و عراق کافی است. این روزنامه همچنین می نویسد که حزب الله لبنان نیز ممکن است از این موشک ها برای حمله به رژیم صهیونیستی استفاده کند.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین دارای موشک هایی با برد 1000 تا 2000 کیلومتر است و بر اساس گزارش ها، ایران دارای 16 مدل مختلف موشک با بردهای مختلف و چهار مدل دیگر در مرحله آزمایش قرار دارد و معروف ترین مدل موشک های ایران است. موشک‌های بالستیک سجیل هستند. برد این موشک 2000 کیلومتر و دیگری شهاب 3 با برد 1500 کیلومتر است.

هاآرتص همچنین به قابلیت های موشک ذوالجناح اشاره کرد و نوشت: ذوالجناح که گمان می رود در برخی از آزمایشات فضایی ایران مورد استفاده قرار گیرد، برای پرتاب ماهواره طراحی شده و هنوز عملیاتی نشده است، اما اگر عملیاتی باشد و برای اهداف توهین آمیز، انتظار این موشک قرار است برد بسیار طولانی تری از 4000 کیلومتر یا بیشتر داشته باشد و یکی از چندین موشک ایرانی است که از سوخت جامد استفاده می کند و به آن امکان می دهد بسیار سریع تر حرکت کند، شناسایی و ذخیره سوخت برای مدت طولانی تری دشوارتر باشد.

پیشرفت‌های ایران در فناوری فضایی و موشکی بسیاری از کشورهای غربی را نگران کرده است، اما جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که بر اساس توافق هسته‌ای و همچنین بر اساس قوانین بین‌المللی، می‌تواند بدون محدودیت به برنامه فضایی خود ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید