ما هیچ سلاحی به روسیه برای استفاده در جنگ نفرستاده و نخواهیم کرد


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۵
کد خبر: 1901644

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای فنلاندی خود گفت: ما هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده و نخواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند عصر پنجشنبه آخرین تحولات روابط دوجانبه، مذاکرات رفع تحریم ها، بحران اوکراین و رویدادهای اخیر در کشورمان را بررسی کردند. کشور و سوء استفاده آشوبگران و اغتشاشگران و دخالت خارجی در توسعه داخلی ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

امیر عبداللهیان روز پنجشنبه همچنین با وزرای امور خارجه ایرلند و عراق تلفنی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین گفت: با وجود کمک های نظامی برخی کشورها به اوکراین، هیچ سلاحی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، زیرا معتقدیم که تصمیم این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی طرفین امکان صلح را به تاخیر می اندازد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، 20 مهرماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و همچنین موضع برخی مقامات اوکراینی در مورد استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی جنگ در اوکراین، گفت: جمهوری اسلامی ایران، خبر منتشر شده در وی ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس می داند و آن را تایید نمی کند.

لازم به ذکر است که مدتی است اخبار تایید نشده ای مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه منتشر می شود که بارها از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد. اوکراین و آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به روسیه متهم کرده اند. در این زمینه، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: ارسال تسلیحات به روسیه برای آغاز جنگ علیه اوکراین اقدامی خصمانه است که به روابط اوکراین و ایران آسیب جدی وارد می کند. اوکراین همچنین استوارنامه سفیر ایران در آن کشور را لغو و کارکنان دیپلماتیک ایران را کاهش داد، اقدامی از سوی دولت اوکراین که واکنش ناصر کنعانی را برانگیخت و ناصر کنعانی از تصمیم دولت اوکراین در رابطه با روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرد. . ، این تصمیم را بر اساس گزارش های تایید نشده و ناشی از ایجاد فضای رسانه ای از سوی کشورهای خارجی خواند و از اقدامات مناسب ایران در این زمینه خبر داد.

برخی از اغتشاشگران به رهبری بیگانگان و با تحریک شبکه های تلویزیونی بیگانه، اموال عمومی را تخریب کردند و با سلاح گرم و غوغا به مردم و پلیس حمله کردند.

امیر عبداللهیان در خصوص تحولات داخلی کشورمان خطاب به وزیر امور خارجه فنلاند اظهار داشت: توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اکنون زنان در سطوح مختلف دانشگاهی، علمی، بخش پزشکی، آموزشی، اداری و فناوری نقش بسیار موثری دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: بخشی از اتفاقات اخیر ایران تظاهرات مسالمت آمیز است که طبق قانون اساسی کشور از آن حمایت می کنیم و ارائه مسالمت آمیز مطالبات مردم را حق قانونی خود می دانیم و همواره به آن پرداخته ایم. به آن توجه کرد و به آن پاسخ داد.

امیر عبدالخیان در عین حال افزود: اما در این میان عده ای از شورشیان با رهبری خارجی و تحریک شبکه های تلویزیونی بیگانه اموال عمومی را تخریب کردند و با اسلحه گرم و سرد به مردم و پلیس حمله کردند که این امر در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان حوادث داخلی آمریکا و تاریخچه اشغال کنگره را یادآور شد و خاطرنشان کرد: مدت ها در آمریکا اینترنت و حتی صفحات شخصی مجازی رئیس جمهور وقت آمریکا قطع بود. به بهانه امنیت ملی بسته شد. آیا شورای وزیران اروپا در آن زمان نسبت به این بدهی ابراز نگرانی کرد؟

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند نیز از شنیدن آخرین وضعیت مذاکرات برجام قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که به زودی توافقی بین طرفین حاصل شود.

وی در خصوص بحران اوکراین اقدامات نظامی روسیه را خلاف منشور سازمان ملل دانست و افزود: اوکراین به عنوان یک کشور مستقل حق دفاع از خود را دارد.

وی با اشاره به موضوع افغانستان، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در پذیرش مهاجران و پناهجویان افغانستانی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران از نفوذ خود برای تشویق طالبان به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان استفاده کند. حقوق .

وزیر امور خارجه فنلاند در رابطه با ناآرامی های اخیر در ایران ابراز امیدواری کرد که گزارشی مستقل و بی طرفانه درباره درگذشت مهسا امینی منتشر شود.

طرفین در این گفتگو بر ابعاد روابط دوجانبه فنلاند و جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

حسین امیرعبدلاخیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با روزنامه نیویورک تایمز در پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر اینکه ایران متعهد به عدم دادن سلاح به هیچ یک از متخاصمین است، این است که درست است، واقعی؟ وی اعلام کرد: ما ملزم به ارسال اسلحه هستیم. ارسال تسلیحات به هر دو طرف امکان راه حل سیاسی را به تعویق می اندازد. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم و همکاری دفاعی ما ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما به هیچ کشوری برای استفاده از جنگ در اوکراین تسهیلات نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید