در مذاکرات دوحه می توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم/ با محاسبات و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم

در مذاکرات دوحه می توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم/ با محاسبات و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم

روز جدید محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در ارزیابی خود از مذاکرات دوحه گفت: در دوحه می توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم و از دیپلماسی خارجی در این زمینه انتقاد داشت. وی تاکید می کند که ما با برآورد و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم و دلیل آن هم این است که دیپلماسی خارجی ما هنوز نقشه راه مدونی در این زمینه ندارد و این نقشه راه چارچوب بندی و بر اساس نکاتی نیست.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در ارزیابی خود از مذاکرات دوحه می گوید که می توانستیم در دوحه خیلی بهتر عمل کنیم و در این زمینه منتقد دیپلماسی خارجی است. وی تاکید می کند که ما با برآورد و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم و دلیل آن هم این است که دیپلماسی خارجی ما هنوز نقشه راه مدونی در این زمینه ندارد و این نقشه راه چارچوب بندی و بر اساس نکاتی نیست.
پس از پایان مذاکرات دوحه، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این مذاکرات را اتلاف وقت خواند، اما از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان ارزیابی مثبتی از آن داشت.

محمود عباس زاده در گفتگو با «اناخت» درباره علت تعارض ارزیابی طرفین از مذاکرات دوحه گفت: از این نظر معتقدم که می توانستیم در دوحه خیلی بهتر عمل کنیم. در این زمینه من یک انتقاد کوچک به دیپلماسی خارجی خود دارم. معتقدم ما با محاسبات و نقشه راه وارد مذاکرات دوحه نشدیم. دلیلش هم این است که دیپلماسی خارجی ما هنوز نقشه راه در این زمینه ندارد و این نقشه راه به صورت کلی و نقطه ای ترسیم نشده است. من معتقدم نظام دیپلماسی خارجی ما نیازمند تحول عمیق است و تا زمانی که این تحول رخ ندهد، اجرای استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی دشوار و احتمالاً هزینه بر خواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: از نظر امتیازات و برتری‌هایی که داشته‌ایم و اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است، نیازمند یک برنامه راهبردی برای مشارکت ایران و برنامه‌ای برای استفاده بهینه از این تحولات هستیم. به نظر من، وزارت خارجه فوراً به آن اقدام کند زیرا زمان تلف شده است. با این حال غربی ها در این زمینه تجربه دارند و حرکات خود را بر اساس امتیازات تنظیم می کنند.»

عباس زاده تاکید کرد: وقتی دست بالا و مکان مناسبی برای بازی داریم باید برای کسب امتیاز در هر نقطه و مرحله برنامه داشته باشیم. دستیابی به این هدف امکان پذیر است.» بنابراین من از دیپلماسی خارجی خود در این زمینه انتقاد می کنم.

وی با بیان اینکه غربی ها همچنان به دنبال تضعیف روند مذاکرات هستند، گفت: آنها فکر می کنند اقتصاد ما را مشروط کرده اند. متاسفانه برخی رفتارها در داخل کشور با واقعیت همخوانی ندارد. کشور ما زیرساخت های خوبی دارد و از نظر برخورداری از منابع فراوان جزو ده کشور دنیا هستیم. بنابراین، می‌توانیم یک اقتصاد درون‌زای فعال متناسب با چارچوب طراحی کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: نتیجه گیری من این است که غربی ها به دنبال تضعیف مذاکرات هستند اما ما نباید اجازه دهیم. چون فرصت ها و کارت های خوبی برای بازی داریم. ما نباید اجازه دهیم غربی ها بر حاکمیت و میدان مسلط شوند، زیرا ما می توانیم هم قاعده و هم حوزه را تدوین کنیم. به همین دلیل باید در حوزه دیپلماسی خارجی بسیار کار کنیم.»

عباس زاده در پایان نیز گفت: معتقدم مجلس باید دوباره کار جدی پارلمانی را آغاز کند. آنچه را که در سال 2019 انجام دادیم، تدوین و تصویب قانون راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملی، باید ادامه دهیم و دوباره آن را دنبال کنیم. مجلس باید با قانونگذاری و نظارت، دولت را به تدوین و طراحی نقشه راه فعال در راستای توان کشور هدایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید