پولیتیکو هفتمین دور مذاکرات را در وین به پایان رساند. احیای برجام خیلی دور، خیلی نزدیک!

پولیتیکو هفتمین دور مذاکرات را در وین به پایان رساند.  احیای برجام خیلی دور، خیلی نزدیک!

روز جدید : پس از سه هفته مذاکره برای احیای برجام، به نظر می رسد روند مذاکرات در تابستان و در پایان دور پنجم مذاکرات بازگشته است که می توان آن را شکست تعبیر کرد، اما بسیاری از دیپلمات ها آن را موفقیت آمیز می دانند. مورا، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات را هماهنگ می کند، گفت: ما اکنون متنی داریم که به استثنای چند استثنا، مبنای مشترکی برای مذاکرات است.

پولیتیکو درباره دور هفتم مذاکرات و چشم انداز توافق آینده نوشت: «اکنون متنی داریم که به استثنای چند استثنا، مبنای مشترک مذاکرات است.

در 29 نوامبر، ایران مذاکرات خود را با ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به عنوان هماهنگ کننده از سر گرفت. مذاکرات از آن زمان در آستانه سقوط قرار گرفته است و دولت جدید ایران خواسته های جدیدی را مطرح کرده و دسترسی به تاسیسات هسته ای خود را محدود کرده است.

دیپلمات های اروپایی اکنون اذعان کرده اند که تهران موافقت کرده است متن انتخابات را با تغییرات جزئی تغییر دهد تا آخرین پیشنهادات ایران را منعکس کند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: «پیشرفت کمی حاصل شده است، اما ما اکنون درک مشترکی از متن داریم که مبنای مذاکرات هسته‌ای آینده خواهد بود». زنده نگه داشتن مذاکرات حتی با نبض ضعیف به نفع همه طرف ها است.

شکست مذاکرات می تواند منجر به بی ثباتی در خاورمیانه و مسابقه تسلیحاتی شود. در صورت شکست مذاکرات، اقدام نظامی منتفی نیست. با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، زمان رو به اتمام است.دیپلمات های ارشد اروپایی به این نتیجه رسیده اند که این احتمال رو به پایان است.

دور هشتم مذاکرات پس از یک وقفه کوتاه و به احتمال زیاد قبل از پایان سال جاری در وین آغاز می شود و با وجود همه اختلافات، طرفین از توافق ناامید نیستند زیرا خطرات شکست بسیار زیاد است. اگر جدی باشند می توانند به توافق برسند.

دیدگاهتان را بنویسید