توافق هسته ای، نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک

توافق هسته ای، نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک

روز جدید : امتناع ایالات متحده از ارائه هرگونه تضمین کتبی به ایران مبنی بر عدم خروج از توافق هسته ای در آینده و تضمین حق آزادی ایران در فعالیت های اقتصادی و تجاری، از جمله دسترسی بدون هیچ مانعی به درآمد، ایران را به چالش کشید. مذاکره کنندگان برای یافتن راهی باید راه حل هایی وجود داشته باشد که این الزامات را تا حد ممکن برآورده کند.

علیرغم اینکه جوزپ بورل، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونش انریکه مورا درباره تکمیل پیش نویس نهایی توافق هسته ای جدید صحبت کردند، هر دو طرف ایرانی و آمریکایی با این پیش نویس با احتیاط و شک برخورد می کنند. برخلاف سکوت رسمی آمریکا، طرف ایرانی اصرار دارد که ارائه متن نهایی به معنای پذیرش آن نیست، زیرا هنوز مسائل باقی مانده ای وجود دارد که باید از نظر سیاسی و اقتصادی حل شود.

چیزی که در مورد موضع ایران جدید است این است که راه حلی برای خواسته ای پیدا کرد که تهدید به تفاهم با واشنگتن بود. ایران تاکید کرد که خواستار حذف سپاه پاسداران از لیست تحریم ها را کنار می گذارد و حتی تاکید کرد که این موضوع جزو موضوعات مطرح شده در مذاکرات و شروط مذاکره کنندگان ایرانی نیست. در عوض، ایران فشار می آورد که پرونده تحقیقاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با صدور قطعنامه ای از سوی شورای حکومتی آژانس مبنی بر تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و عدم فعالیت هسته ای نظامی این کشور بسته شود.

امتناع ایالات متحده از ارائه هرگونه تضمین کتبی به ایران مبنی بر عدم خروج این کشور از توافق هسته ای در آینده و تضمین حق آزادی ایران در فعالیت های اقتصادی و تجاری، از جمله دسترسی بدون هیچ مانعی به درآمد، مذاکره کنندگان ایرانی را برانگیخت. به دنبال راه حل کسانی باشند که این الزامات را تا حد امکان برآورده می کنند.

در بحبوحه عدم تمایل واشنگتن به تضمین عدم خروج از توافق هسته ای با رئیس جمهور جدید، طرف ایرانی تلاش کرده است با برجسته کردن این دستاوردها، حفظ آنها و متوقف کردن آنها، دستاوردهای خود در ماه های اخیر در زمینه غنی سازی اورانیوم را تثبیت کند. به گونه ای هستند که در صورت عدم تعهد دولت آمریکا در آینده، بتواند به سرعت پاسخ دهد.

ایران در زمینه تضمین های اقتصادی به دنبال تعهدات سیاسی و اقتصادی برای رفع موانع سرمایه گذاری خارجی و مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با جهان چه در بخش انرژی و چه در سایر بخش ها است. در این راستا، ایران بر احیای کل محتوای توافقنامه 2015 و افزودن تفاهمات جدید به آن و از سرگیری نظارت بر آژانس انرژی اتمی و بازرسان اصرار دارد تا در صورت عدم اجرای سایر کشورها این حق را داشته باشد. تعهدات آنها، ایران نیز تعلیق دسترسی آژانس.

ایران نمی‌خواهد زیر بار تفاهم یا توافقی قرار گیرد که امکان باز کردن هر پرونده‌ای را در آینده خارج از چارچوب برنامه هسته‌ای و مسائل مالی و اقتصادی ایجاد کند. تهران اصرار دارد که در متن توافق هیچ خللی وجود نداشته باشد که ایالات متحده می تواند از آن برای مشارکت رژیم ایران در مذاکرات در مورد مسائل سیاسی و نظامی، به ویژه برنامه موشکی و پهپادی ایران و نفوذ منطقه ای استفاده کند، به ویژه که ایران به دنبال مذاکرات منطقه ای با ایران است. همسایگان خود برای کاهش تنش و احیای روابط سیاسی و اقتصادی با آنها برای خارج کردن مشکلات منطقه ای از دست آمریکا و اروپا.

نظام ایران برای نجات از بحران اقتصادی فزاینده ای که اعتبار نظام و اعتماد به دولت ابراهیم رئیسی را تهدید می کند، نیاز مبرمی به توافق دارد، به ویژه که سیاست های رفع آثار منفی تحریم ها نتیجه نداد. نتایج مطلوب وضعیت اقتصادی و وضعیت معیشتی هنوز وحشتناک است.

بورل و مورا در صورت تمایل هر دو طرف درگیری، توافق جدید را اجتناب‌ناپذیر و ممکن می‌دانند، اما تهران و واشنگتن نشانه‌هایی از امکان دستیابی به توافق در آینده نزدیک نشان داده‌اند، اما همچنان معتقدند که تا رسیدن به توافق فاصله زیادی دارند. و هر کدام بر شرایطی که می خواهند پافشاری می کنند. این امر سرنوشت توافق را نامشخص می کند مگر اینکه راه حل های موقتی پیدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید