پولیتیکو: مذاکرات احیای برجام متوقف شد/ آمریکا: تا زمانی که ایران به نگرانی‌های امنیتی پس از جنگ ما رسیدگی نکند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از تروریسم از فهرست حذف نخواهد شد.

پولیتیکو: مذاکرات احیای برجام متوقف شد/ آمریکا: تا زمانی که ایران به نگرانی‌های امنیتی پس از جنگ ما رسیدگی نکند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از تروریسم از فهرست حذف نخواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم توافق تقریباً 27 صفحه‌ای، دیپلمات‌ها هنوز در آخرین نقطه اختلاف بین ایالات متحده و ایران گیر افتاده‌اند: حذف سپاه از فهرست تروریسم وزارت خارجه.

ایالات متحده در سال 2019 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» رئیس جمهور دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای، «سازمان تروریستی خارجی» نامید.

این موضوع اکنون در مراحل پایانی مذاکرات طولانی برای ازسرگیری توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری جو بایدن قرار دارد. این موضوع از نظر سیاسی در واشنگتن و تهران آنقدر حساس است که سازش غیرممکن است و اکنون حتی غیر واقعی تر به نظر می رسد.

یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: موضع آمریکا این است که واشنگتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست تروریست هایی که فراتر از برجام است حذف نخواهد کرد، مگر اینکه با برداشتن گام های ملموس برای کاهش نگرانی های امنیتی خارج از برجام موافقت کند.

این مقام افزود: «و این موضع به ویژه با توجه به تهدیدات مداوم علیه آن تغییر نمی کند». [آمریکایی ها]».

به گفته این مقام آمریکایی، دولت بایدن برای خارج نشدن سپاه از لیست، با مقاومت سیاسی داخلی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مواجه است.برجام باید از لیست حذف شود.

احیای مجدد توافق هسته ای ایران، که تنها چند ماه پیش اجتناب ناپذیر تلقی می شد، به چشم اندازی دور تبدیل شده است.

در ابتدا، واشنگتن در ازای تعهد ایران به خودداری از حمله به آمریکایی‌ها در منطقه و انتقام گرفتن از مقامات سابق آمریکایی که مسئول تصمیم‌هایی مانند ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده قدس بودند، پیشنهاد حذف سپاه پاسداران از فهرست را داده بود.

انریکه مورا، کمیسر اتحادیه اروپا، که مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران را هماهنگ می کند، در هفت هفته گذشته پیشنهادات را بدون موفقیت انجام داده است و حتی ماه گذشته، دو طرف در تلاش برای دستیابی به توافق بین تهران و واشنگتن سفر کردند. .

با این حال، مذاکرات به طور کامل متوقف شد.

در حالی که حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا در گفت و گوی تلفنی اخیر درباره احتمال دیداری دیگر گفتگو کردند، هیچ دیداری برگزار نشد.

یک مقام ارشد غربی گفت: می توانم به شما بگویم افرادی که سرمایه گذاری زیادی در این مذاکرات انجام داده اند با مشکل مواجه هستند زیرا یک توافق بسیار خوب که به نفع همه کشورها باشد و همچنین معماری منع اشاعه به مسائل دوجانبه بستگی دارد. .

دیدگاهتان را بنویسید