رویترز: موضع ایران در مذاکرات وین سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر با بازگشت Excavator

رویترز: موضع ایران در مذاکرات وین سخت‌تر و سازش‌ناپذیرتر با بازگشت Excavator

این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی با استناد به دو منبع نزدیک به تیم های مذاکره کننده اعلام کرد که تیم ایران همچنان بر خواسته های خود از جمله حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا تاکید می کند و در عین حال مطالبات جدیدی را مطرح می کند. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «موضع ایران پس از سفر بیل مکانیکی به تهران به طور فزاینده ای غیر قابل سازش شده است. اکنون آنها خواستار لغو تحریم‌های سپاه هستند و می‌خواهند موضوعات مورد توافق قبلی را بازگشایی کنند.»

رویترز جزئیاتی از خواسته های جدید ایران ارائه نکرد و مشخص نیست که تیم مذاکره کننده ایرانی دوباره چه موضوعاتی را مطرح کرده است.

وضعیت فعلی در مذاکرات اصلی نگرانی هایی را در مورد احتمال شکست ایجاد کرده است و ایران و غرب یکدیگر را مقصر تصمیم گیری های سیاسی می دانند. ایالات متحده بارها به ایران گفته است که پایان فوریه آخرین مهلت دو کشور برای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران است و اگر این اتفاق نیفتد، واشنگتن مذاکرات را ترک خواهد کرد.

از سوی دیگر مقامات ایرانی بر این باورند که پرونده‌های مربوط به تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بسته شود و آژانس دیگر سوالات جدیدی درباره فعالیت‌های گذشته ایران بپرسد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید سنگ معدن اورانیوم در تأسیساتی که قبلاً توسط ایران اعلام نشده بود، یافت شده است. این نگرانی ها از پیگرد قانونی ایران به دلیل برنامه هسته ای اعلام نشده در مقابل مجامع بین المللی را تشدید کرده است. مقامات ایرانی می گویند گزارش های آژانس سیاسی است و معتقدند برنامه هسته ای تهران همیشه صلح آمیز و شفاف بوده است.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه توافق خوبی ممکن است، گفت: «چند موضوع کلیدی حل نشده باقی مانده است و آمریکا و اروپا باید در مورد آنها تصمیم بگیرند.»

در همین حال، وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه بر لزوم تعلیق مذاکرات هسته ای در هفته جاری تاکید کرد.

علی باقری کنی که هفته گذشته برای رایزنی به تهران سفر کرده بود، امروز پس از بازگشت به وین با انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد.

یک دیپلمات ایرانی در تهران نیز به رویترز گفت که اگر مذاکرات در این هفته شکست بخورد، مذاکرات برای همیشه پایان خواهد یافت.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین المللی بحران، با این موضوع موافق است. آقای واعظ به رویترز گفت: “اگر مذاکرات در این هفته شکست بخورد، احتمالا هیچ نتیجه ای و گروه 1+5 نخواهیم داشت.” این آخرین فرصت برای احیای توافق هسته ای 2015 است.

تفاوت عمده پیشرفت ایران و قدرت های جهانی در حال حاضر در مورد تضمین ها و فعالیت های قبلی برنامه هسته ای ایران است. دو طرف البته در مورد آنچه ایران تضمین می نامد نیز اختلاف نظر دارند. آمریکا بارها تاکید کرده است که نمی توان به تهران تضمین داد. با این حال، ناظران معتقدند که کلید اختلاف موضوع پادمان است و بقیه اختلافات قابل حل است.

اختلافی که البته حل آن چندان آسان نیست. یک مقام ایرانی در تهران به رویترز گفت: ما به سوالات آژانس پاسخ داده ایم، اما به جای بستن پرونده به دلایل سیاسی، از آن برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید