مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: هنوز به اطمینان نسبی در اجرای برجام نرسیده‌ایم/ همه خواسته‌های ایران در چارچوب برجام است.

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: هنوز به اطمینان نسبی در اجرای برجام نرسیده‌ایم/ همه خواسته‌های ایران در چارچوب برجام است.

روز جدید مرندی، تحلیلگر مسائل بین الملل به جماران می گوید: اگر دولت فعلی آمریکا پس از یک سال از برجام خارج شود، سرمایه گذاران خارجی با زیان های جبران ناپذیری مواجه خواهند شد و آمریکا هنوز تضمین کافی در این زمینه نداده است، هرچند پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شده است. نگرش.

آخرین دور مذاکرات هسته ای طی چند روز گذشته در دوحه قطر برگزار شد و در حالی که گمانه زنی های بیشتری برای دستیابی به توافق و حل اختلافات در این مذاکرات وجود داشت، حداقل اظهارات اخیر مقامات اروپایی حاکی از آن است که رسیدن به پس از این دور از مذاکرات، توافق دورتر از همیشه است.

در این زمینه یک تحلیلگر مسائل بین الملل نظر دیگری دارد. سید محمد مرندی معتقد است که امروز آمریکا حتی از ونزوئلا می خواهد که نفت بیشتری صادر کند. از سوی دیگر اروپایی ها سرسختانه منتظر توافق ایران هستند. دلیل آن این است که اروپا گرفتار بحران انرژی شده و زمستان در راه است.

سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار جماران به تشریح وضعیت کنونی ایران در مذاکرات برجام گفت: شرایط باید به گونه ای پیش برود که دولت آمریکا نتواند مانند گذشته تخلفی انجام دهد. زیرا در گذشته زمانی که برجام امضا شد، ما به تعهدات خود عمل کردیم، اما دولت آمریکا در دوره اوباما به تعهدات خود عمل نکرد، در دوره ترامپ نیز این توافق را نقض کردند و دولت بایدن نیز همان مسیری را طی می کند که ترامپ.

وی افزود: برای اینکه دولت آمریکا در آینده به راحتی توافق احتمالی را زیر پا نگذارد، مذاکره کنندگان ما در این دور از مذاکرات درباره تضمین، راستی آزمایی و رفع تحریم ها مذاکره کردند و امتیازات خوبی دریافت کردند که باعث استعفای دو نفر از اعضای برجام شد. تیم مذاکره کننده آمریکا اما هنوز تعدادی از مسائل باقی مانده است که اگر حل نشود، می تواند اجرای برجام در مورد ایران را با چالش های جدی مواجه کند.
ما هنوز به اطمینان نسبی در مورد اجرای برجام دست نیافته ایم

وی افزود: بنابراین اگر یکسری مسائل روشن نشود، آمریکا می تواند از برخی نقاط ضعف توافق سوء استفاده کرده و ما را از شرایط عادی اقتصادی محروم کند. در این سه ماه ارتباط و بازخورد، آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند بخشی از خواسته‌های ایران را بپذیرند، اما هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که بتوانیم برجام را با اطمینان نسبی یا با شرایطی که برای مردم منفعت اقتصادی داشته باشد، اجرا کنیم. ما نرسیده ایم

مرندی ادامه داد: از زمان شروع جنگ در اوکراین، شرایط در غرب بسیار سخت‌تر شده و با چالش‌های جدی اقتصادی و سیاسی روبرو هستند. به همین دلیل بود که هیئت اروپایی دو بار به ایران آمد و جوزپ بورل در سفر اخیر خود عملاً اعتراف کرد که نیاز به توافق دارند.

وی ادامه داد: دلیل برگزاری مذاکرات دوحه حل و فصل باقی مانده پادمان ها و مسائل تحریمی بود تا بتوانیم برجام را اجرا کنیم. بنابراین پس از آخرین مذاکرات فشرده، آمریکایی ها این مسیر را طی خواهند کرد یا به سیاست فعلی خود ادامه خواهند داد.

تمام خواسته های ایران در چارچوب برجام بود

وی در خصوص ادعای مقامات اروپایی مبنی بر مطالبات ایران در خارج از برجام، گفت: همه خواسته های ایران در چارچوب برجام بوده و این توافق به صراحت تاکید می کند که روابط اقتصادی ایران باید عادی شود و ایران در عین حال مذاکره راستا داشته باشد. اروپایی‌ها می‌دانند که خواسته‌های ایران منطقی است و خوب می‌دانند که مشکل آمریکاست، وگرنه اگر دست خودشان بود، برجام تا الان امضا شده بود. واقعیت این است که آمریکایی ها سخت گیر هستند و اروپایی ها نمی توانند با آمریکا بحث کنند.

مرندی با اشاره به ضرب الاجل های برجام گفت: تاکنون چندین بار طرف غربی برای برجام ضرب الاجل تعیین کرده است اما پس از پایان ضرب الاجل هیچ اتفاقی نیفتاده است. این نوع ادبیات فقط برای فشار بیشتر بر مردم ایران است. بدون شک اگر دولت توافقی امضا کند و آمریکا بتواند از آن سوء استفاده کند و به نفع مردم نباشد و برنامه هسته ای ما نیز محدود شود، باز هم مشکلات بزرگ و لاینحلی خواهیم داشت.

تضمین هایی که ایران به دنبال آن است به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکا مربوط می شود

مرندی با اشاره به اینکه نباید حرف و تهدید غربی ها را زیاد جدی گرفت، گفت: متاسفانه برخی افراد در کشور تحت تاثیر تحلیل های رسانه های غربی هستند. مثلا الان بحث ضمانت دولت آینده آمریکا در مورد برجام نیست و همه بحث ها بر سر تضمین در زمان دولت آقای بایدن بود و تضمین هایی که ایران می خواهد از خود بایدن و دولتش است. آقای بایدن از روز اول تلاش کرد هیچ تضمین معناداری به ایران ندهد. به عنوان مثال، اگر دولت کنونی آمریکا پس از یک سال از برجام خارج شود، سرمایه‌گذاران خارجی با زیان‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد و آمریکا هنوز تضمین کافی در این زمینه نداده است، هرچند پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: اگر تضمینی وجود نداشته باشد، حتی اگر برجام از سوی آمریکا پذیرفته شود، بسیاری از مردم تمایلی به سرمایه گذاری در ایران ندارند. بنابراین هدف آمریکا ارائه تضمین های کافی برای جلوگیری از ورود سرمایه گذاری به ایران نیست. متأسفانه عده ای در داخل تحت تأثیر تبلیغات رسانه های غربی و همپیمانانشان هستند و آگاهی لازم از واقعیت ها را ندارند.

وی افزود: تضمین های مورد نظر ایران مربوط به دولت بایدن و اختیارات دولت فعلی آمریکا است.
برخی از مردم کشور می خواهند که دولت در برابر آمریکا شکست بخورد

مرندی همچنین درباره مکانیسم ماشه گفت: آنچه مسلم است عده ای در کشور می خواهند دولت در مقابل آمریکا شکست بخورد که در واقع منجر به پذیرش توافق ضعیف می شود. اگر ایالات متحده از اجرای ماشه سود می برد، این کار را انجام می داد. در دوره ترامپ، اگر ماشه می توانست فشار بیشتری بر ایران وارد کند، در استفاده از آن تردیدی نداشت.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات نباید جنگ روانی غرب را افزایش دهیم، تصریح کرد: آمریکا و اروپا در شرایط تنش آفرینی نیستند، برعکس نیاز مبرمی به توافق دارند. امروز همه ما شاهد بحران انرژی در کشورهای غربی هستیم. علاوه بر این، غرب دارای بحران های سیاسی و اقتصادی منحصر به فردی است.
امروز نبرد اصلی بین دولت تک قطبی و مخالفان آن است

وی افزود: امروز آمریکا حتی می‌خواهد ونزوئلا نفت بیشتری صادر کند. از سوی دیگر اروپایی ها سرسختانه منتظر توافق ایران هستند. دلیل آن این است که اروپا گرفتار بحران انرژی شده و زمستان در راه است. با فرا رسیدن زمستان، شرایط در کشورهای غربی بسیار شکننده خواهد بود. آمریکایی ها در وین چند بار ضرب الاجل را اعلام کردند؟ امروز 4 ماه از آن ضرب الاجل می گذرد و می بینیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا در کشور آنقدر که در مورد شرق جدی هستند به غرب نیستند، در حالی که سیاست انقلاب اسلامی ایران از ابتدا با شعار نه شرق و نه غرب شکل گرفت؟» وی گفت: آیا کشورهایی مانند برزیل، قزاقستان، هند، روسیه و چین که رفتار منطقی‌تری با ما دارند، باید مانند کشورهای تحریم کننده ایران رفتار کنند؟ علاوه بر این، دوقطبی بودن جنگ سرد دیگر مورد بحث نیست. امروز نبرد اصلی بین دولت تک قطبی و مخالفان آن است. این بدان معناست که اکثر کشورهای جهان مخالف تک قطبی هستند. آیا کشورهای آمریکای لاتین در این جنگ در اوکراین با آمریکا و اروپا طرف هستند؟ آیا کشورهای آفریقایی در کنار ناتو قرار گرفته اند؟ در آسیا نیز چنین وضعیتی وجود دارد. چون می‌دانند جنگی که روسیه در اوکراین دنبال کرد، آمریکا بارها با کشورهای دیگری که حتی تهدیدی برای آمریکا نبودند، بدتر کرده است.

نظام می گوید اگر آمریکا رفتار خود را تغییر دهد، ما با او رفتار دیگری خواهیم داشت

مرندی همچنین در پاسخ به ابهام افکار عمومی مبنی بر اینکه چرا «روابط با آمریکا» به وضوح تنها به سوابق سیاه دولت آن کشور در مورد دخالت در کودتا یا موارد دیگر برای جلوگیری از برقراری ارتباط اشاره می کند، اما در رابطه با روسیه اشاره نمی کند. اقدامات تاریخی جبران ناپذیر آن علیه ایران یا بدبینی نسبت به آن وجود ندارد؟» وی گفت: آیا به این دلیل است که اسکندر مقدونی در مقطعی از تاریخ به ایران حمله کرده است که باید با مقدونیه یا یونان رابطه بدی داشته باشیم؟ مغول ها نیز حمله کردند. ایران تا همیشه با مغولستان بد باشیم شوروی دیگر وجود ندارد و روسیه مرز ما نیست مگر در مرز آبی روابط ایران با کشورهای دیگر در راستای منافع کشور است.

وی در پایان یادآور شد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمان امضای برجام گفتند، اگر آمریکا حسن نیت خود را در اجرای برجام نشان دهد، می‌توان در مورد مسائل دیگر صحبت کرد. چه پیامی بالاتر از این؟ و دیدیم که آمریکا از این فرصت استفاده نکرد. پس نظام می گوید اگر آمریکا رفتار خود را تغییر دهد، ما با او رفتار دیگری خواهیم داشت. امروز رفتار آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، چین، هند، قزاقستان و سایر کشورها نسبت به ایران سازنده تر از آمریکا و اروپا است و اگر فردا رفتار آمریکا و اروپا در قبال ایران تغییر کند، رفتار ما نیز نسبت به آنها تغییر خواهد کرد. ، تبدیل شد

دیدگاهتان را بنویسید