مشاور تیم مذاکره کننده: اگر تضمین های لازم را دریافت نکنیم، وقایع برجام تکرار خواهد شد.

مشاور تیم مذاکره کننده: اگر تضمین های لازم را دریافت نکنیم، وقایع برجام تکرار خواهد شد.

روز جدید مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات بگیرد و تحریم‌ها علیه نهادهای مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقات پس از توافق سال ۲۰۱۵ تکرار می‌شود.

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با اشاره به لزوم توافق کشورهای غربی با ایران گفت: در حال حاضر مقامات آمریکایی و اروپایی و همچنین در اتاق های فکر و رسانه های خود می گویند به دلیل بحران انرژی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشورهای غربی، نیاز روزافزون به نفت ایران و ثبات و صلح در منطقه به ویژه قبل از شروع فصل سرما را احساس می کند.

وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای ایران با غرب ادامه داد: طبیعی است که آمریکایی ها بخواهند نقاط ضعفی را به ضرر ایران وارد توافق کنند تا در صورت لزوم در آینده از آن علیه ما استفاده کنند.

مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی با تاکید بر اینکه شرایط آمریکایی ها و اروپایی ها در مذاکرات متفاوت بود، گفت: اگر قدرت مذاکره فقط با اروپایی ها بود به هر حال توافق حاصل می شد اما آمریکایی ها اگرچه نیاز دارند. آنها هنوز تحت فشار داخلی زیادی هستند. آنها مخالف توافق ایران هستند.

مرندی ادامه داد: در آمریکا بایدن چندان محبوبیتی ندارد و مخالفان توافق ایران سر و صدا دارند. از سوی دیگر، انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر در راه است. از این رو، از یک سو فشار بر این توافق و از سوی دیگر نیاز روزافزون غربی ها به ویژه اروپایی ها به انرژی ارزان تر وجود دارد.

وی با اشاره به تاریخچه مذاکرات وین گفت: نباید فراموش کرد که در جریان مذاکرات وین دو نفر از اعضای هیئت آمریکایی به دلیل اینکه فکر می کردند ایران امتیازات زیادی کسب کرده و مخالفت هایی در کنگره وجود داشت، به اعتراض مذاکرات را ترک کردند. سنا در مورد توافق با ایران بسیاری وجود داشت.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این سوال که هدف از تخریب تیم مذاکره کننده ایران توسط بخشی از رسانه های اصلاح طلب چیست؟ وی تصریح کرد: برخی از آنها تحت تأثیر رسانه های فارسی دولت های غربی و متحدان آنها از جمله دولت سعودی و ارتش سایبری آنها هستند و برخی از این اقدامات با انگیزه سیاسی است.

مرندی با تاکید بر اینکه افرادی که در داخل به دنبال تخریب تیم مذاکره کننده هستند اطلاعات دقیقی از محتوای مذاکرات ندارند، گفت: اگر ایران نتواند تضمین های لازم را در مذاکرات بگیرد و تحریم ها علیه نهادهای مهم باقی بماند، برجام اجرایی نخواهد شد. به درستی و حوادثی که پس از توافق 2015 رخ داده است، تکرار خواهد شد. در این دوره، دولت اوباما به توافق پایبند نبود و ترامپ برجام را پاره کرد و هیچ یک از آنها هزینه آن را پرداخت نکردند.

وی با تاکید بر اهمیت گرفتن تعهد طرف های مذاکره کننده برای پایبندی به توافق، گفت: اگر توافقی ببندیم که پادمان های ضعیفی داشته باشد و تحریم های زیادی باقی بماند، اولین معترضان همان افرادی هستند که برای توافق زودتر اصرار دارند.

مرندی درباره آینده مذاکرات دوحه گفت: در 3 ماه گذشته پس از پایان مذاکرات وین، مذاکرات ادامه یافت، پیام هایی رد و بدل شد و مواضع آمریکایی ها در این مدت تا حدودی تغییر کرد و امتیازاتی نیز داده شد. و اکنون اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به شدت برای رسیدن به توافق انگیزه دارند و اصرار دارند که مذاکرات ادامه یابد.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان گفت: کشورهای غربی باید گام های نهایی را برای دستیابی به توافق بردارند و باید دید آیا این اقدامات را انجام می دهند یا اینکه مذاکرات برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید