عدم تایید فتف در نظر حاکمان وقت; یکی از موانع، عضویت دائم ایران در شانگهای بود

ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784519

محسن حق زاد گفت: ایران، افغانستان و سه کشور دیگر به عنوان اعضای ناظر در سازمان شانگهای حضور داشتند و با توجه به درخواست رسمی ایران برای عضویت در سال 2015، اعضای این سازمان دلایلی از جمله تحریم های همه جانبه علیه ایران را برای جلوگیری از اقدامات داخلی فتف در نظر گرفته اند. عدم موافقت توسط دولت آن زمان یکی از موانع عضویت دائمی ایران در شانگهای بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن حقزاد در گفتگو با بالا; او گفت که سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان و ازبکستان تأسیس شد.

وی افزود: این یک سازمان بین دولتی است که برای همکاری امنیتی راه اندازی شده است، اما تغییرات و تغییراتی در روند فعالیت ایجاد شده که به آن اشاره می شود.

این کارشناس سیاسی افزود: اختلافات سیاسی دولت ایران و تاجیکستان نیز از دلایل عدم پذیرش عضویت ایران بود.

حقاد افزود: باید توجه داشت که توافق برجام به وضوح قادر است اولین مانع بزرگ را برطرف کند، اما کشورهای عضو شانگهای همچنان تمایلی به پذیرش درخواست ایران ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2021 این سازمان موافقت خود را اعلام کرد و ایران یکی از 9 عضو اصلی توافقنامه شانگهای شد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه می توان از وی در مورد علاقه ایران به این سازمان سوال کرد، افزود: ایران در حوزه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، پولی و بانکی، ارزی و فرهنگی می تواند نقش موثری در منطقه داشته باشد.

خاکزاد ادامه داد: ایران اسلامی ضمن تامین امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق کالا، مواد مخدر و مخرب، با توجه به گسترش سرمایه گذاری های خود در چند بعد مهم و متفاوت، هم مرز تحریم و هم کشورهای دارای 25 درصد ذخایر. جهان در ارتباط مداوم

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی آنچه مهم است، زمینه سازی برای مردم جهان برای ظهور آخرین حجت خداست که اکنون بر عهده ایران اسلامی است و گسترش فرهنگ ناب اسلامی. را می توان با ریشه کنی فساد، ظلم و سلطه مقایسه کرد.»

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: در حوزه تجارت و ارسال سریع کالا از شرق و جنوب به اروپا و دریای سیاه به نفع ایران است.

خاکزاد گفت: مزیت دیگر این است که با پذیرش ایران به عنوان عضو دائمی و کلیدی این سازمان، کمر تحریم ها شکسته می شود زیرا اعضای این سازمان آشکارا با رویکرد آمریکا مخالفت کردند و حمایت از ایران در دستور کار قرار گرفت. سازمان. “

وی گفت: البته از نظر سیاسی و مذهبی باید پذیرفت که این تشکل باید توسعه یابد و در هر قاره ای اشکالی از این تشکیلات ایجاد شود و ایران اسلامی در پنج قاره عضو اصلی باشد. در جهان.”

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: سیاست های کلان خارجی ایران نشان می دهد که با وجود رهبری آگاه به مشکلات کنونی و بصیرت شگفت انگیز امام خامنه ای، پیشبرد اهداف مقدس نظام اسلامی در اقشار شانگهای تدوین و به تدریج صورت می گیرد. در سراسر جهان تزریق می شود

حقاد در پایان گفت: ایران علاوه بر ثروت فراوان و سیاست کلان، دارای قدرت میدانی در سطح بین‌المللی و این قدرت است که در سایه رهبری حکیم و فرماندهان زیردستی چون حاج قاسم و به دست آمده است. شهدا می تواند به اهداف خود در عرصه های مختلف جهانی دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید