ریاض و تل آویو در حال مذاکره محرمانه برای خرید سامانه های دفاعی هستند

ساعت: 18:40
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795909

یک وب‌سایت کارشناس نظامی آمریکا می‌گوید عربستان سعودی به توصیه محمد بن سلمان، مذاکرات محرمانه‌ای با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های دفاعی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وب سایت نظامی StrategyPage به نقل از منابع دیپلماتیک بین المللی اعلام کرد که ارتش سعودی مخفیانه با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه های دفاع هوایی مذاکره کرده است.

به نوشته این وب سایت آمریکایی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تمایل زیادی به خرید سامانه های اسرائیلی به ویژه سامانه های ضد پهپاد نشان داده است و هیئت ریاض در تلاش است سامانه فالکون داوود را برای تقویت توان دفاعی ارتش سعودی خریداری کند. .

دولت عربستان به دنبال خرید سامانه‌های ارزان‌تر است، بنابراین اکنون هدف قرار دادن موشک‌های حوثی برای ارتش عربستان هزینه زیادی دارد و هر سامانه پاتریوت بین یک تا شش میلیون دلار قیمت دارد. ارتش سعودی همچنین از موشک های هوا به هوای AMRAAM که توسط جنگنده های جت شلیک می شود برای رهگیری بسیاری از موشک های کروز استفاده می کند. قیمت هر یک از این موشک ها حدود نیم میلیون دلار است که بسیار بیشتر از هزینه موشک های کروز یمنی است.

ریاض آخرین بار در سال 2020 200 موشک PAC 3 (پاتریوت) را از ایالات متحده خریداری کرد تا جایگزین موشک هایی شود که در سال 2016 خریداری کرده بود. این 200 فروند هواپیما برای هدف قرار دادن و انهدام 150 موشک بالستیک یمنی استفاده می شود و گاهی اوقات دو موشک شلیک می شود. موشک های پاتریوت برای اطمینان از انهدام موشک بالستیک ارتش یمن.

اما در برخی موارد این سامانه کار نمی کرد یا موشک های یمنی بر فراز شهرهای آسمان منهدم شد و سقوط بقایای موشک منهدم شده خسارات مالی و جانی به بار آورد.

بر اساس این گزارش، ارتش عربستان در حال حاضر 24 سامانه پاتریوت دارد که برای مقابله با حملات ارتش و کمیته های مردمی یمن کافی نیست.

به همین دلیل است که وزارت دفاع عربستان به توصیه وارث تاج و تخت، در سکوت به دنبال خرید سامانه های فالکون دیوید از رژیم اسرائیل است. سیستمی که نسبت به پاتریوت نیز ارزانتر است و به «افزایش پاتریوت» معروف است.

وب سایت نشنال اینترست اخیرا گزارش داده است که نیروی هوایی عربستان با وجود صرف میلیاردها دلار هنوز در بخش ضد هوایی ناکارآمد است و حملات مکرر حسینی ها ضعف سیستم های ضد هوایی گران قیمت عربستان سعودی را آشکار کرده است.

این وب سایت توصیه می کند که ارتش سعودی به جای استفاده از انواع مختلف سامانه های ضد هوایی، بر جلوگیری از حملات یمن تمرکز کند. حملات پهپادی و موشکی سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان سعودی که نیمی از تولید نفت این کشور را متوقف کرد، همچنان مورد بحث مردم عربستان است.

در همین رابطه، بلومبرگ همچنین می نویسد که عربستان سعودی برای خرید سامانه های اس-400 روسی مشابه آنچه از ترکیه خریداری شده است، با مسکو مذاکره کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در 7 دسامبر به نقل از نمایندگان آمریکا و عربستان گزارش داد که مهمات ریاض برای مقابله با حملات هفتگی پهپاد و موشکی یمن به خاک عربستان در حال تمام شدن است و ریاض در وضعیت اضطراری قرار دارد. درخواست تجهیز مجدد از سوی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی وجود دارد.

ارتش یمن همواره بر ادامه عملیات تهاجمی خود در اعماق خاک عربستان و علیه مواضع حساس نظامی تاکید کرده و این در حالی است که ائتلاف سعودی به تجاوزات خود علیه این کشور ادامه می دهد.

عربستان سعودی به رهبری ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا، در 26 آوریل 2015 به یمن حمله نظامی کرد و محاصره زمینی، هوایی و دریایی را با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور یمن اعمال کرد. به قدرت

تجاوز نظامی به هیچ یک از اهداف ائتلاف سعودی نرسید و تنها با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، تخریب زیرساخت های این کشور و گسترش قحطی و بیماری های واگیر همراه بود.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید